Hej
Vi ska bygga stenhus i Stockholms trakten, men har inte bestämt än om det ska bli lättbtg eller btg. Finns det ngn här som har byggt stenhus och vem anlitade ni? Vilka för- och nackdelar myrad eller prefab och är det stor prisskilnad mellan dessa byggsätt.
 
Sirkka skrev:
Hej
Vi ska bygga stenhus i Stockholms trakten, men har inte bestämt än om det ska bli lättbtg eller btg. Finns det ngn här som har byggt stenhus och vem anlitade ni?
Vi köpte prefab betongväggar av Hedareds Sand och betong - väggarna kallas Excellent.
Vår erfarenhet är denna: vilket byggnadssätt ni än bestämmer er för, se till att ha klart och tydligt inskrivet i era kontrakt ALLA påståenden om väggarnas/byggnadssättets egenskaper. Låt sedan mäta upp reella värden innan besiktning och hävda er rätt om påståendena som gjordes innan försäljning inte stämmer.

Våra väggar läcker väldigt mycket värme trots Hedareds slogan om att väggarna "främst kännetecknas av sin goda isoleringsförmåga" vilket skulle ge en låg energiförbrukning.

Den tid ni lägger ned på att kolla upp era entreprenörer INNAN bygget, och på vattentäta kontrakt - har ni igen mångdubbelt efter då huset står byggt.

Lycka till med ert bygge!!


mvh

per

 
Per Kylsten skrev:
[quote author=Sirkka link=1142538350/0#0 date=1142538350]Hej
Vi ska bygga stenhus i Stockholms trakten, men har inte bestämt än om det ska bli lättbtg eller btg. Finns det ngn här som har byggt stenhus och vem anlitade ni?
Vi köpte prefab betongväggar av Hedareds Sand och betong - väggarna kallas Excellent.
Vår erfarenhet är denna: vilket byggnadssätt ni än bestämmer er för, se till att ha klart och tydligt inskrivet i era kontrakt ALLA påståenden om väggarnas/byggnadssättets egenskaper. Låt sedan mäta upp reella värden innan besiktning och hävda er rätt om påståendena som gjordes innan försäljning inte stämmer.

Våra väggar läcker väldigt mycket värme trots Hedareds slogan om att väggarna "främst kännetecknas av sin goda isoleringsförmåga" vilket skulle ge en låg energiförbrukning.

Den tid ni lägger ned på att kolla upp era entreprenörer INNAN bygget, och på vattentäta kontrakt - har ni igen mångdubbelt efter då huset står byggt.

Lycka till med ert bygge!!


mvh

per

[/quote]

Hur har du upptäckt detta och på vilket sätt yttrar det sig?

Vi har bott i vårt hus i 1,5 år år nu och har inte märkt av detta...

Vårt hus är 235 kvm 1 1/2 plans med stora glaspartier i väster....
Värme källan är en IVT 495 med 100 m borrhål,alltså totaleffekt på 2,4 kw + 9kw elpatron.....
Vår elförbrukning låg från 1/11-2004 till 1/11-2005 på ca:19000 kwh inkl. hushållsel,vilket för betecknas som ganska lite......

Enda problemet som jag har upptäckt är att det drar under mina fönster,men det är åtgärdat med bottningslist och latexfog...


 
[/quote]

Hur har du upptäckt detta och på vilket sätt yttrar det sig?

Vi har bott i vårt hus i 1,5 år år nu och har inte märkt av detta...

Vårt hus är 235 kvm 1 1/2 plans med stora glaspartier i väster....
Värme källan är en IVT 495 med 100 m borrhål,alltså totaleffekt på 2,4 kw + 9kw elpatron.....
Vår elförbrukning låg från 1/11-2004 till 1/11-2005 på ca:19000 kwh inkl. hushållsel,vilket för betecknas som ganska lite......

Enda problemet som jag har upptäckt är att det drar under mina fönster,men det är åtgärdat med bottningslist och latexfog...


[/quote]

Hej,
genom att vi startade med en elkassett som värmekälla så kunde jag veta exakt hur mycket energi gick in i huset. Genom att jämföra temperaturen ute med hur varmt det blev inne vid full värmeeffekt kunde jag räkna fram ett totalt U-värde för huset. Detta värde var högt. För att hitta var energin försvann ut ur huset undersökte vi värmeläckage med hjälp av en värmekamera vi hyrde på Cramo.

Resultat: våra väggar läcker mycket värme!

Jag kan maila dig fotografier om du är intresserad.

Med tanke på att du har en bergvärmeanläggning tycker jag inte dina 19.000 kWh är speciellt lite. Beroende på vilket COP din anläggning jobbar vid kan du ju ha stoppat in upp mot 2-3 ggr mer energi i huset!

mvh

per
 
Det vore trevligt att ta del av bilderna...

Bergvärme tillskottet på pumpen är endast 2,4 kw,men visst går det åt mycket el..
Skall tilläggas att jag har ca 50 kvm som inte är färdigt på övervåningen,de saknas bla. värme källor i dessa rum,blir som en kylklamp på Vintern...

Detta skall dock vara åtgärdat till Höstens stormar.

Hur stor fönster yta har ni,vilken typ av fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.