Under "Hemsidesträngen" tipsar vi om en hemsida, blogg eller annan plats på nätet om ett husbygge eller renovering. Ge gärna en kort introduktion i tråden om er själva och projektet.

Obs! Ett inlägg per hemsida. Vill du berätta kontinuerligt om bygget skapar du en egen tråd där du berättar vad som händer. Vi postar inte bara för att berätta att hemsidan är uppdaterad, berätta här i forumet vad som har hänt med bygget istället. :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Marlene Eskilsson skrev:
Här tipsar vi om en hemsida, blogg eller annan plats på nätet om ett husbygge eller renovering. Ge gärna en kort introduktion i tråden om er själva och projektet.

Obs! Ett inlägg per hemsida. Vill du berätta kontinuerligt om bygget skapar du en egen tråd där du berättar vad som händer. Vi postar inte bara för att berätta att hemsidan är uppdaterad.
Nu förstår jag ingenting! Jag har fattat det som att den här tråden är till för just det; att berätta när man uppdaterat sin blogg/hemsida. Men då har jag kanske missförstått hela grejen?? Tycker dock det verkar som de flesta av oss missförstått i så fall, och det under lång tid.
 
För mig låter ett inlägg per hemsida jättebra eftersom jag tidigare använt tråden för att hitta till de intressanta sidorna men på siståne har det blivit svårt då alla uppdateringar tagit överhanden. Det finns jättemånga bra länkar i tråden till sidor som inte lägger in uppdateringar så ofta och de försvinner lite i mängden av alla andras uppdateringar.

Iofs finns "andrasombyggt"-sidan men den innehåller inte alla sidor och forumanvändare kan inte uppdatera själva där.

Nu med nya forumet har det tyvärr blivit ännu värre att leta efter gamla inlägg då man inte längre kan titta på alla sidorna på en gång :(

Thewhitehouse tog upp problemet här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-bara-jag.21622/
där diskussionen kanske kans fortsätta istället för att inte ytterligare öka längden på den här tråden(?)
 
Vore det då inte bra att starta en ny tråd för dessa nya regler? Att "börja om" utan en ny plattform är ju lite tokigt.
 
Jag tycker det är så synd att missa alla sidor som redan är inlagda där. Gjorde ett tappert försök att rensa och klippa in reglerna högst upp, men lyckades inte så bra :surprised:

Vi kan väl testa så här ett tag och se hur det känns.
 
Är det inte lika bra att ta tag i tråden, lägga ett inlägg med alla aktiva sidor i en tråd som sedan får fyllas på succecivt? Det finns ju många sidor som är inaktuella och ouppdaterade under lång tid.
 
Robert_Maria skrev:
Är det inte lika bra att ta tag i tråden, lägga ett inlägg med alla aktiva sidor i en tråd som sedan får fyllas på succecivt? Det finns ju många sidor som är inaktuella och ouppdaterade under lång tid.
Att hemsidorna inte är uppdaterade behöver väl inte betyda att dom är ointressanta - ett dokumenterat husbygge är ju minst lika intressant som ett som är på g för den som söker inspiration etc.

Jag gör ett försök att rensa Hemsidesträngen på allt som inte följer anvisningen (Marlene - jag mjukrensar så kan vi få ågren och ångra oss....;)
)
 
Ja, hurivida en sida gjordes nyligen eller för länge sen spelar ju ingen roll alls, är ju innehållet som räknas! Däremot är döda länkar till borttagna sidor inte intressanta så de kan man ju ta bort.
 
För att bringa lite ordning har jag en kontroversiell idé.

Då det finns intressant historik i gamla "Hemside-strängen" vore det tokigt om den gick helt förlorad. Däremot skulle den tråden kunna låsas och en ny tråd startas upp istället. En tråd där det precis som nu är föreslaget bara finns ett inlägg per hemsida, en mer detaljerad information om sidan och bygget. Denna tråd skall modereras relativt strikt så att inlägg som inte följer trådens egna regler tillåts. På så sätt slipper man (förhoppningsvis) en tråd med hemsidor som spårar ur men samtidigt så får man fler trådar om just en hemsida.

Vad tror ni?
 
Jag tycker också det vore synd att missa uppdateringar som har gjort, för det är ju faktiskt så att man går igenom olika faser i ett bygge som kan vara intressant för andra.

Mitt förslag är annars att istället för att ha hemsidesträngen som en underaktivitet till Socialt och projekt, att man gör en separat kategori för hemsidor där de som har aktiva hemsidor kan få skapa sin egna sträng och således kunna uppdatera som de vill. På så sätt så kommer även de inlägg där hemsidan tagits bort/slutat fungerat "naturligt" att dö ut eftersom de inte kommer upp i toppen på forumlistningen.

Ytterligare en anledning till att ha det som en separat kategori är för att jag tror att många, liksom jag, gillar att titta in hos folk och då är det lättare att hittat till just de som har egna hemsidor än om de hade legat som egna under "Socialt & Projekt" kategorin.
 
Nu kan ni följa mitt biobygge på min hemsida. Jag bygger om ett garage, höjer det en våning och delar av det invändigt. Det ska bli en hemmabio och kiosk på övervåningen och garage och pub på nedevåningen.
Här kommer ett smakprov på hur det kan se ut..
Så här såg det ut innan jag började...
garage.jpg
Här har jag rivit en del
rensat.jpg
Lite murning mm
fardigmura.jpg

Vill ni se hur det går kan ni följa med länken
http://www.biobygget.se/bion.htm
 
S
Min byggblogg som visar löpande hur vi renoverar vår gård.
Det kommer även att finnas massor av andra projekt som gjort innan vi köpte gården.
http://www.poppelhus.tk

front3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Länk tack. :)

Edit: missade att bilden var länken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.