S
Arbetet går framåt och återställning fortlöper allt eftersom jag kommer närmare stenkistan.
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta ser kanske inte mycket ut till världen, men det var extremt besvärligt att få ihop allt.
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har rakan mot stenkistan börjat grävas.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Jag är djupt imponerad av er uthållighet med spaden!
 
Jag kan inte annat än att hålla med! :)
 
S
Dagens bild...
Bilden är tagen från den kommande stenkistan. Det är dock en hel del på djupet kvar att gräva...
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Nya bilder även om det känns som man inte kommer någon vart...

Dagvattnet... gropen är djupare än vad bilden återspeglar. En större regnskur har fått några av väggarna att kollapsa och undermineras. Det är just nu runt 140cm djupt och det ska grävas djupare. Man vill gärna inte får få väggen över sig med tillhörande jordhög. Kanske få vi vidga stenkistan så man vågar jobba där nere sen. Om man tittar noga så har röret rört sig framåt en 6m, vilket är bättre än inget!
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något positivt... vi har fått skorstensskydd installerade så nu blir det inga fler fåglar och regn i skorstenarna. (y)
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett av skydden.
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har rivit ner en del lister och tapeter. Rätt kul att se originalmålningarna på väggen, får en att undra hur det såg ut när det var nytt en gång i tiden. Dessa målningar har säkert samma högaktade ålder som originalväxterna i parkträdgården utanför. ;)
DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns just nu som att hela arbetet haltat vid ett projekt att göra takbjälkarna trärena innan vi sätter upp ett nytt innertak mellan dessa. Mest för att det är lättare att arbeta med detta när det inte finns ett tak i vägen. Problemet är att det är svårt, tidskrävande drygt arbete. Har provat färgborttagningsmedel som fungerade sådär... samt var svindyrt. Har även provat bruteforce med färgskrapan, vilket inte gick fortare. Provade varmluftspistol... det var lättare men inget snabbt sätt. Har även kört med slipmaskin och 40-papper... gick inte fort alls. Har även kört med borrmaskin och stålborste... för svag borste.
Har sneglat på Speedheater och Spotheater men har inte lust att hosta upp tusentals kronor för fyra bjälkar...
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man väl lyckats få bort färgen så finner man spackel i ojämnheterna på bjälken. Detta kommer troligen att göra att betsen inte kommer färga bjälken rätt/snyggt om det inte tas bort. Har funderar på att lägga ner projektet att göra detta trärent... det är inte värt flera veckors (minst 5 veckor) jobb. Kanske man ska måla dem med täcklasyr istället... kommer det se dumt ut om man målar dem i en brun kulör? Kommer bjälkarna upplevas som fejk då? Kanske bättre att måla dem svarta istället? Det kommer finnas ett vitt slätt gipstak mellan dessa bjälkar.
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan 8m långa... dessutom är det mindre kul att arbete med stegar, armar över huvudet och nackspärr.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bjälke som vi lagt färgborttagningsmedel på undersidan och sedan skrapat hyfsat ren. Saken var att jag var tvungen att plasta in bjälken med plastfolie över natten för att det överhuvudtaget skulle fungera att få färgen att lösas upp. Det gick säkert åt 150kr i färgborttagningsmedel för en sida av en bjälke. Snabb kalkyl ger summan 1800kr för att få bort så pass med färg att man kan börja slipa det sista. Dock kommer det i sig ta evigheter känns det som...
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu inväntar vi en eventuell lösning på problemet från en firma min sambo fått tips om. Vet ej vad det gäller, men alla lösningar på problemet är mer än välkomna. :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Blästra bjälkarna?
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
DanielF skrev:
Har sneglat på Speedheater och Spotheater men har inte lust att hosta upp tusentals kronor för fyra bjälkar...
Det går väl att hyra sådana maskiner?

En butik här i närheten har följande reklam på sin hemsida:
Behöver ni renovera era fönster

Vi hyr ut seedheater med fönsterrenoveringsverktyg

200 kr/dygnet

Boka i tid!
Antar att de menar speedheater (inte seedheater som de skriver)
 
S
Noseone skrev:
Blästra bjälkarna?
Yes!!
Tack för tipset!
Jag ringde precis två firmor för pris på blästring av dessa bjälkar... ena firman ville ha 4500kr för jobbet och den andra ville endast ha 2000kr. De kommer ikväll eller på torsdag. :)
 
S
De som satte skorstensskydden var hos mig för 2 veckor sedan och mätte. Då såg de att det fanns fågelungar i skorstenen men att de var stora nog att flyga ut tills nästa gång de kom. Idag när de var här så sa de att det inte fanns några fåglar kvar. Problemet var att ikväll så såg jag kan kaja som ville in i skorstenen så jag klättra upp och lyste ner och då ser jag 3st fågelungar... så nu får den stå öppen tills de flyttar ut.
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll grävde vi ner några stenkistor. Det skulle grävas ner på 1.8m djup ungefär...
DSC_0002_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ganska farligt för väggarna rasar in lite då och då...
3 av 10 kistor nedgrävda i alla fall.
DSC_0010 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ser man hur djupt det är.
 
corre skrev:
Jag är djupt imponerad av er uthållighet med spaden!
Jag tror att de kör grävmaskinen ur bild när de fotograferar :D
 
Det är snyggt med frilagda brunbetsade bjälkar. (y)
Alt. klä in dem med brädor enl gammal kutym, som sedan kan brunbetsas. (Om nu inte blästringen fungerar el ger bra resultat.)
 
S
-RB- skrev:
Jag tror att de kör grävmaskinen ur bild när de fotograferar :D
Om det vore så väl... nu rasar väggarna i stenkistan innan stenkistorna har hunnit på plats. Känns som vi måste gräva massvis med kubik runt om stenkistan för att ens klara av att få ner dem. Börjar faktiskt bli less på det och har nästan fått lust att ringa hem en grävmaskin. :|
 
S
Bildorgie...
Förra ägaren putsade om södergaveln och då togs troligen dessa fina grejer ned. Lägger man dem i rätt ordning så får man fram "1850".
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blästringsgubben kom över idag :)
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han provkörde en bit, så jag passade på att plocka en bild i pausen.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blästring pågår... det rök ut från vinden så det stod härliga till.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blästring pågår....
DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


The naked truth... nu får man verkligen se skicket på dessa bjälkar.
DSC_0001 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hel del Or har gått i dessa och husbock har gått ner en bit på ovansidan.
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del sprickor här och där... det är ändå rätt charmigt om man får till det.
DSC_0006 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa bitar är bättre än andra.
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ha det faktiskt gått husbock på undersidan... kunde varit värre.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår lite kosmetika, bets, färgat spackel och lite annat innan jag lackar dem. Det ska nog bli riktigt bra även om det ser lite avskräckande ut just nu. :D
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S
Säkert arbete? :rolleyes:
Har nu fått i 8 av 10 stenkistor. Vad tror ni skyddsombuden skulle säga om denna arbetsplatsen? Är nere på 2,5m djup...
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fyller i efterhand som vi får lust och ork... Man känner sig lite utarbetad, krafterna och motivationen har börjat sina. Tur att det snart är lite semester... :)
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.