Hej

har planer på att bygga en liten varmbonad stuga. Handlad från k-rauta .. jabo på 15 m2.

men mitt stora dilemma är hur jag ska göra grunden.. har inga planer på golvvärme.. och inte tänkt lägga ut någon stor förmögenhet.

går det på något vis att lägga det "flytande" på tex. lekablock eller är det enda rätta att gräva 2 m och gjuta plint ? (igentligen inte akuellt för då får det vara, har husvagn nu)

min take med lekablock är att gräva ut lite under och lägga makadamm.. och sen plinten på det..

tacksam för svar..
 
grävde ni ur och la grus sen plint ? hur satte du ihop lekablocken med varandra då ?

ser bra likt ut som jag tänkt mig.
 
ingen som har lust att tala om hur man på enklast BÄSTA sätt gör grunden till en sån här stuga..

det är ganska plant där den tänkts byggas..
 
macq skrev:
grävde ni ur och la grus sen plint ? hur satte du ihop lekablocken med varandra då ?

ser bra likt ut som jag tänkt mig.
Vi grävde ut och fyllde ut med grus och vägde av det (grävarna fixade det). Lekablocken står på varandra bara.
 
ok.. då tror det får bli något liknande för mig med.
hur djupt grävde du ?
 
macq skrev:
ok.. då tror det får bli något liknande för mig med.
hur djupt grävde du ?
Vi grävde ner så att vi fick det plant och inte blev för högt, som du ser på bilden ovan i länken så har vi ställt friggan på 3 lecablock.

Så här ser det ut idag:
 
  • DSC00124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någolunda plant behöver du bara jämna till och ställa dit lecablocken.
Det räcker med 1 st sten högt.

Det är så lätt att justera iefterhand med en domkraft om det skulle sjunka något.
 
Jag hämtar min Jabo Smara i morgon (21 maj) och har gjort en grund av grusbädd med cementplattor - där reglarna ska vila. Som jag förstått är det viktigt att inte man får vatten stående under stugan. Jag grävde ur ordentligt och la ner dränering i grusbädden. Sedan kommer stugan att vila på 20 avvägda cementplattor.
 
Jef!

Vad är det för glasdörrar du använt?
Har du några detaljbilder på dem?
 
Hej på er. Jag gjorde följande: Grävde bort allt jord till det blev pinnmo (i mitt fall),
c: 3 dm. Fyllde sedan med bergskross så att nivån blev lite högre än gräsmattan och jämnade till det. Efter det tog jag en "padda" och vibbrerade ytan kompakt. Lade betongplattor och lekablock som jag vägde in, se bild. Stugan har stått mer än två år utan att rört sig en millimeter.
M v h
Klingen
 
  • Grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.