Vi är ju i full gång med beställning av kök till vårt lösvirkeshus.
Det blir en stor, dyr post.

Nu undrar jag om man kan pruta på kök, eller om det är tabu?
Har ni prutat på ert kök.

Jag menar man prutar på bilar. Jag prutade på både tv och stereo när jag köpte det.
 
Jag tror att det bästa sättet att pruta är att välja mellan olika fabrikat. Försök då att dels hitta ett kompromisslöst (dyrt) alternativ, dels ett billigare, men som ni skulle kunna tänka er.

Ofta kan man göra mycket stora vinster på att handla bänkskivor och vitvaror separat. Vi har ex. sett prisskillnad på 9000kr/meter på i princip likvärdiga granitbänkar. Vi fick ett pris på 12 000:- för 1,5 meter Ek. Handlar (nästan) samma kvalitet för 3000:- osv.

Vi märkte också att hos en köksleverantör så lyckades dom sikta in priset på en nivå som dom upptäckta att vi kunde acceptera. Sedan valde vi bort en del prylar ur deras sortiment, bytte material till varianter som hos andra var billigare. Men alla sådana förändringar gjorde ingen skillnad alls i pris på deras offert. När dom väl identifierat vår smärtgräns så var det där priset låg, oavsett vilka förändringar vi gjorde.
 
Självklart går det att pruta!
Vi hade bestämt oss för ett märke, kollat på vad vi ville ha för skåp och inredning. Ritat en liten skiss.
Sen skickade jag den till ett antal återförsäljare av köket. Du får en lista på alla delar, sen är det bara och jämföra och spela dem mot varandra!

Vi fick ner priset 20% :cool:
 
Vi har också vänt oss till lite olika köksfirmor och nämnt att vi tar in offerter från flera ställen. Plötsligt dyker det upp ordet 'specialpris'...
Kan man inte också köra varianten "om jag även köper det här och det där från er (tex alla vitvaror) , kan jag få bättre paketpris då"?
 
hempularen skrev:
Jag tror att det bästa sättet att pruta är att välja mellan olika fabrikat. Försök då att dels hitta ett kompromisslöst (dyrt) alternativ, dels ett billigare, men som ni skulle kunna tänka er.

Ofta kan man göra mycket stora vinster på att handla bänkskivor och vitvaror separat. Vi har ex. sett prisskillnad på 9000kr/meter på i princip likvärdiga granitbänkar. Vi fick ett pris på 12 000:- för 1,5 meter Ek. Handlar (nästan) samma kvalitet för 3000:- osv.

Vi märkte också att hos en köksleverantör så lyckades dom sikta in priset på en nivå som dom upptäckta att vi kunde acceptera. Sedan valde vi bort en del prylar ur deras sortiment, bytte material till varianter som hos andra var billigare. Men alla sådana förändringar gjorde ingen skillnad alls i pris på deras offert. När dom väl identifierat vår smärtgräns så var det där priset låg, oavsett vilka förändringar vi gjorde.
Det är också min erfarenhet. Av en slump hamnade mina offerter precis under det jag hade tänkt lägga ut. Sen fick jag rabatter på vitvarorna, 12%.

Visst kan du pruta på kök genom att nämna att du kollar på andra kök också.

Vid den första träffen erbjöd Tibrokök 5.-10.000 i rabatt (beroende på slutsumman) om man bestämde sig fort == så slipper de jobba så mycket och köparen hinner inte kolla runt så mycket. Pustelli hade grymt mycket erbjudanden som en induktionshäll till samma pris som en vanlig, kastrullsett och rabatt på beställning före jul, men jag kände mig nästan lite påflugen där. Är det sån skit de försöker kränga så de måste bulla upp med ett virrvarr av lockprylar ??

Manderberg > :surprised: att säljare av samma kök konkurrerar mot varandra :surprised:
Hade jag aldrig gissat.
 
Fagerborn skrev:
Manderberg >  :surprised: att säljare av samma kök konkurrerar mot varandra  :surprised:
Hade jag aldrig gissat.
Det gäller inte alla köksleverantörer. De som har egna butiker är det svårare men vi tittade på Ballingslöv som har ett antal olika återförsäljare och hustillverkare som säljer deras kök. De gör avtal årsvis beroende på hur många kök de säljer(ganska säker). Klart de vill sälja kök för att få bättre avtal ;D
 
Vi hade 2005 bestämt oss för ett Ballingslövs kök (Birka, vaxad ek) som säljaren lovade var "prutat och klart, 2004 års prislista med en massa tillval inkluderade. Av en slump råkade vi på exakt samma kök hos en annan återförsäljare på mindre ort.
Priset skillde 30.000 kr!!!!

Vi gick tillbaka till den första ÅF som plötsligt kunde sänka sig till samma nivå, men det var inte intressant... de fick gå ner ytterligare 6.000 kr för att få oss att handla där. Och det var av bekvämlighetsskäl (hemmätningen) vi valde dem, hade säkert kunnat få ner priset på det andra stället oxå.

Vid leveransen var köket försenat, trots att vi tagit till leveranstiden för att försäkra oss att det skulle funka. De skickade ett brev två dagar innan utlovad leverans och där stod vi med beställd snickare. Men, Ballingslöv fick ordna och betala med uppsättning av köket oxå!!! Vi fick ett bra pris till slut som vi var nöjda med, vi var dock inte nöjda med den service man tillhandahöll. Köket är i alla fall supersnyggt!

Så visst går det att pruta!!! Var om och kring dig, sköna pengar att spara!!!!!
 
Det är STORA marginaler på priserna från dom större kökstillverkarna. I vårat fall så låg brutto offertpriset från Ballingslövs kalkylprogramm på drygt 166000 och efter lite dribblande mellan två olika ÅF hadde vi fått ett pris på 100000 Alltså en rabatt på 40%. Så det känns helt sanslöst. Nu handlade vi dock ett Tibro kök i stället.
 
Miller skrev:
Det är STORA marginaler på priserna från dom större kökstillverkarna. I vårat fall så låg brutto offertpriset från Ballingslövs kalkylprogramm på drygt 166000 och efter lite dribblande mellan två olika ÅF hadde vi fått ett pris på 100000 Alltså en rabatt på 40%. Så det känns helt sanslöst. Nu handlade vi dock ett Tibro kök i stället.
Bra jobbat 40% är inte illa!

//Manderberg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.