Nu måste vi bestämmas oss, börjar bli jobbigt utan kök (eller nästan utan)
(priset blir väldigt nära oavsett vilket....skiljer inte så att det påverkar valet)

IKEA - Abstrakt Vit högblank
+ Skåp finns för inbyggnadsmikro
+ Kan välja sockelben
+ 92 cm höga överskåp
- Svårt med skåp ovanför kyl o frys (185cm), de höga för höga, de låga ger 15-20 cm lucka
- inget bra skåp för befintlig fläkt (8cm hög)
- "vägrar" underlimma hon i ek-skivan
? Kvalitet

Kvik - Bianco vit högblank
+ Underskåp 80cm isf 70cm höga, med lite extra sänkt sockel påverkar det inte totalhöjden
+ kan ha bredare skåp, upp till 120 cm (om det blir aktuellt)
+ Underlimmar till hyffsat pris
+ Kan få skåp ovanpå kyl o frys då det finns luckor som passar bättre utan mer än 2 cm "glapp" mellan
+ Även sidor på skåpen i samma blanka utförande som luckor
+ Bef. fläkt passar bra in då "glappet" mellan över o underskåp är större
- Något lägre överskåp (80cm), kompenseras dock av underskåpen
- enda valet är sockel
= Micro kan byggas in i vanligt 80-skåp då man kan få en mindre lucka till
? blir lite större "glapp" mellan över o underskåp om man sätter överskåpen nästan i taket (239 cm)
? Kvalitet

? Kvalitet på de olika luckorna? Vad skiljer i utförandet?
? Kvalitet totalt sett? (förstår att inte kan vara samma som de "dyrare", men byter hellre om 10-15 år än lägger massor nu)
? Inredning mm

Tacksam för svar på även icke ställda frågor :) Har säkert glömt en del...
Övrig info:
Golv: oljat ekplank
Kakel: troligen mosaik (2*2) i något åt brunt
Vitvaror: vita (för nya att byta nu....1/2-3 år) (dock byta till ny inbyggbar micro med crisp...tips?)
Väggar: ?
 
optimum
Ska du sätta köket själv och golvet är minst lilla ojämnt så blir det pyssel med att bygga sockel eftersom KVICK kräver det. IKEA är busenkelt att få allt i våg.

Även IKEA går att anpassa även om de inte öppet anger sådant men man får göra det själv och använda delar från sortimentet.

Underlimmad Ek-skiva, är det verkligen klokt?
Ändträet på skivan runt vasken kommer troligen ganska snart börja dra åt sig fukt.
Underlimmad är messt till för laminat där laminatet går över och skyddar träet från fukt.

Kikade på KVIK men valde IKEA.
mvh Roland
 
Golvet är nog så jämt det går, men lite orolig att det kan se lite konstigt ut med extra låga socklar, vi har nästan ny spis t.ex. och tänkte, om det blev Kvik, att korta sockeln några cm. så att spisen inte ligger under bänken.

Ang. IKEA, förmodar att det är ganska enkelt att göra det högre skåpet ovan kyl/frys 3-5 cm mindre högt så att det passar, men mer orolig för luckan.
Hade tänkt mig köpa micro samtidigt (6195:- tror jag), men en lokal vitvaru-handlare tar 4100:- för som jag tror exakt samma!!
Hur gör jag bäste med fläkten (8cm hög)?? i 92-skåp kommer den att ligga under skåpen, blir det kanske för nära spisen? I 70-skåp kommer den att ligga en bit över intilliggande skåp (på ena sida, på andra är ett fönster), kommer det att se konstigt ut?

Ang. Kvik, inte troligt att vi kommer att ha 120 cm lådskåp, tycker de verkar lite opraktiska, sen tror jag inte det måtter passar i vårt kök heller.

Inte så orolig för underlimmad ek-skiva, har flera vänner som haft det i flera år, dock måste oljas tillräckligt ofta.

Kanske köpa kök på Ikea, ho o bänkar på Kvik o micro hos vitvaruhandlare?

Vad skiljer Kviks o Ikeas luckor material o hållbarhetsmässigt?
 
Tittade på en massa kök och valde kvik.
Har inte haft några som helst problem med sockeln trots ett inte helt spikrakt golv (har man problem med så sneda golv att det inte går bör man nog göra djupare efterforskningar).
Bättre pris, bättre kvalitetskänsla, bättre/kunnigare säljare, snyggare design (objektivt iof), mm var några av argumenten som bidrog till att vi valde Kvik över bla Ikea.
Mycket beror förståss på hur köket ser ut, vad man har för krav, etc.
Vi blev iallafall mycket nöjda och det är ju huvudsaken.
 
förslag på ikea-köket...
Kvik-varianten i stort sett likadan...inte mycket man kan ändra vad jag kan se

Väggen bredvid diskmaskinen innehåller stort fönster
Väggen bredvid kyl o frys innehåller valv
Spisen har svart häll...
 
  • ikea-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj...ännu en fråga:

Någon som vet skillnaden på Ikeas micros: MBI S00 (vit? 6195 kr) o MBI 600 (Antracit eller rostfritt 5.795 kr)?
Ser ingen skillnad förutom priset...
Skillanden på dessa o Whirlpool "original" AMW 480? (som verkar vara billigare.....ett par tusen!)
 
Hej igen,

ingen som kan hjälpa mig?

Kommer att beställa bänkskivor + ho redan idag, längre lev.tid (ca. 5 veckor), resten max 2 veckor.

Bänkskivor har jag tänkt lite extra tjocka ek..minst 4 cm tror jag, med underlimmad vask (1 + 1/2 ho + avrinningsyta (avr.ytan inte med på bilden) över halva diskmaskinen).
Hört både + o - med underlimmad o trä, men min erfarenhet är att bara man oljar regelbundet o ordentligt så klarar det sig fint, o blir snyggare (tycker jag).
 
Du behöver inte vara orolig ang. underlimmad ho, har vait ute vid x antal kök som har
haft det i flera år utan problem
 
Nu är i alla fall bänkskivor beställda tillsammans med underlimmad vask...

Det blev oljad ek, 6 cm tjock....

"Bara" att välja resten nu......
 
optimum
Nå blev det KVICK eller IKEA?

/Roland
 
Kvik's massiva Ek.....6 cm tjock....med underlimmad vask beställd....

Imorgon beställs resten av köket....på IKEA.... Så det blev både ock... :)
 
Håller överskåp att endast sitta fast med två stycken gips-skruvar (molly) i enkel gips?
Ikeas skåp innehåller ju två vinkel-järn som sitter i sidorna.
Mina reglar ligger inte alls som skåpens fästen (ute i kanterna) o gamla skåpen hade en längsgående regel som man skruvade i och kunde sätta skruven där det fanns regel bakom.
Om inte, hur löser man detta bäst?
Förslag:
1. Sätta dekorlist i underkanten som är skruvad fast i reglarna som skåpen vilar på (på samma sätt som när man sätter upp dem). Hade ju helst velat ha kakel ända upp dock.
2. Sätta ett extra vinkelfäste i vart skåp (eller kanske två om 80-skåp), i överskivan, på insidan, som man sätter så att det sitter vid en regel, då får man en skruv som sitter riktigt bra och två som ändock tål hyffsad vikt.

Annan fråga, vad tycker ni om dekorlist under skåpen? Hade tänkt utesluta den, känns onödig med dagens typ av belysning. Förr hade man ju en lysrörsramp att dölja. Eller kommer det att se konstigt ut?
 
Så här kommer det att bli på ett ungefär efter lite justeringar. Vinskåpet var inte blankt tyvärr.....
 
  • ikea-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.