Hej!

Jag ska börja sätta upp mitt nya Ikea-kök i helgen men känner mig väldigt osäker på om skåpen verkligen kommer att sitta. Räcker det verkligen med två skruvar i väggen för att hålla skåp och en massa glas/porslin på plats?

Pratade med personal på Bauhaus som visade mig några små ynkliga skruvar som han trodde skulle räcka men jag är skeptisk till att de skulle funka. Är det någon som vet ungefär vilken dimension man behöver på skruvarna när man har betongvägg?

:surprised:
 
Jag använder 5x50mm skruv med 8x40mm expanderplugg.
 
Sätt också gärna en stödlist under skåpen.

Vi hade dåliga väggar och vände helt enkelt skåpen upp och ner och satte in en regel i det som då blev överkanten. Spikade fast alltihop med två rejäla spikplugg i varje regel och skruvade sedan nederkanten (originalbeslagen) med varsin skruv.

/pinebar
 
Tack, tack!

Nu kan jag nog få upp skåpen i helgen!

/Karri
 
Vi kände också samma oro för detta.....Vi fick mycket bra hjälp på Fredells och de plockade fram:

6x80mm för väggskåp
6x60mm för bänkskåp.

Väggen är halva sträckan hårdbetong o andra halvan lättbetong. Samma skruvar men olika pluggar.

Vi var också på Bauhaus först men det kändes som de inte visste riktigt själva så jag vågade inte köpa det de visade.

Nåja, väggskåpen sitter nu uppe, peppar peppar....


 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.