Hej,

Monterade somras i fjol upp ett altangolv m.m. och har under hösten -04 och våren -05 fortsatt arbetet vilket har gjort att golvet har blivit smutsigt. Nu när det börjar bli klart så ville jag göra rent och olja in. Köpte därför Cuprinol Tralltvätt. http://www.cuprinol.se/prod.asp?Id=15

Sopade ut detta och lät det verka en stund och sen borstade med piasava och spolade med vatten så det blev rent och fint. Fortsatte spola och borsta till att "skummandet" försvann och antog att allt medel var borta. När sedan golvet hade torkat så hade det en yta som bilden visar, utgick ifrån att golvet var torrt och att behövde oljas.
Ingen högtryckstvätt har använts.
Nu några dagar efter oljningen så finns fortfarande dessa spår kvar, som bilderna visar. Är nästan lite "luddigt".
Oljade med Beckers träolja (linolja, färglös)
Vad skall jag göra? Olja en gång till?

(klicka på bilderna för en större bild)
image_045_thumb.jpg image_046_thumb.jpg image_047_thumb.jpg

Tacksam om tips/råd!!
 
Om man tar en grön kökssvamp och gnuggar lite så verkar det försvinna, kan det vara cuprinolet som är kvar trots mycket sköljning.
 
Enligt svar från Cuprinol:

"Detta fenomen kallas träresning. Det kanuppstå när man behandlar träet med lut. Slipa bort innan oljning."

Surt....skall passa mig för lut....
 
Nej man bör vara försiktig med lut, man måste nog slipa för att få bort det helt!
 
jocke4u skrev:
Enligt svar från Cuprinol:

"Detta fenomen kallas träresning. Det kanuppstå när man behandlar träet med lut. Slipa bort innan oljning."

Surt....skall passa mig för lut....
Nej, inte surt...-basiskt!
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Min erfarenhet är att man ska strunta i altanen så mycket som möjligt. Oljning ska man absolut strunta i.
Blir altanen smutsig ska man till nöds skura den försiktigt med lite såpa och citronsyra i vattnet.
Personligen har jag inte gjort ett dugg med altanen än. Vi går in på tredje sommaren och den är fortfarande väldigt fräsch.
Naturligtvis bleknar trät och det gröna i impregneringen försvinner, men jag tycker det är vackert.
Kanske beror det på att jag satt kärnsidan neråt på trallen och lagt hela altanen med lite lutning, blir den blöt så transporterar trallen bort vattnet från huset och torkar dramatiskt mycket fortare.
Så här ser den ut idag:
dackliten.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.