Hej jag har murat en grill av lekablock och sedan putsat. Nu undrar jag om det är nödvändigt att måla putsen? Tänkte på hållbarheten. ???
 
Nej det är det inte. Ett par vänner gjorde sin för 3 år sedan och dom har inte målat det och den är lika fin idag som då..
 
Tack jessica

..då skiter jag också i detta.  8)
 
behöver man inte ha eldfast bruk?
funkar det bra med vanliga Leca block eller måste dessa också vara eldfasta? ???
 
Jag har använt vanliga lekablock o vanligt murbruk. Sedan på eldstället/grillstället har jag murat eldfast tegel med eldfast lera.
 
Tackar!! :)
 
Betina
Apropå utegrill, finns det ett rekomenderat minsta avstånd mellan den murade grillen på uteplatsen och närmaste dörr/fönster?
Vi ska också bygga en, men undrar var vi bör placera den.
 
Mig veterligen finns det inga bestämmelser, så då får det sunda förnuftet tala. :D
 
Vi tänkte också mura en utegrill. Har tröttnat på gasgrillen som är nästan till det omöjliga att hålla rent. De ser jätte snygga när man köper de men efter ett par somrar ser de inte så trevliga ut länge.

Hittade denna grilliinsats för murade grillar. Man kan höja och sänka den beroende på hur mycket värme man vill ha.
Den har två sektioner oberoende av varandra.

ad4.gif

Jag har tänkt mura upp som en utekök, med avlastningsytor och diskho.
 
Ett par vänner byggde själva så att dom kan höja o sänka gallret i flera olika höjder samt med avslastningsytor m.m
Det är kanon snyggt och bra.
 
Var hittar man den insatsen och vad kostar den.
/mats
 
mats_g skrev:
Var hittar man den insatsen och vad kostar den.
/mats
Jag har fastnat för deras största modell som kostar 4900:-
Den är dubbel. Är man få kan man använda den mindre delen. När vi samlar hela familjen är vi upp till 16 pers. då behöver vi mycket grillyta ;D

De har andra billigare modeller. Jag hittade de här:

www.huskompaniet-scandeco.com
 

5000 för höj- och sänkbart galler! :-/
Hur funkar det att gjuta in "gallerfästen" mellan tegelstenarna, borde inte det bli ok eller blir det för stora avstånd?

/Snål grillare ;)
 
marnil skrev:
5000 för höj- och sänkbart galler! :-/
Hur funkar det att gjuta in "gallerfästen" mellan tegelstenarna, borde inte det bli ok eller blir det för stora avstånd?

/Snål grillare ;)

Om du gjuter in gallerfästen går den inte att röra :-/
Vad är fördelen ?
 
Ett par vänner byggde deras själva så att dom kan höja och sänka den i olika lägen.Den har funkat alldeles utmärkt i 3 år.Jag kan kolla med dom hur dom byggde den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.