Hej på Er!

Har ett dilemma. Skall renovera/bygga nytt trädäck där bla en mindre pool skall ställas på däcket. (Poolen väger ca 600 kg / kvm)

Altandörren är ca 20 cm över mark vilket gör att däcket kommer nästan på marknivå. Mitt dilemma är hur man fixar bärlinorna och regelstommen på bästa sätt. Det är för nära mark för att lägga regelarna på bärlinan, vilket innebär att jag få använda andra metoder. Se bild med mitt egna förslag. Som bärlinor har jag tänkt anväda 45x170 och ev 45x140 som reglar eller samma som bärlina. Plintar varje 2 meter fast tätare under poolen. Det går inte att fästa bärlinan på ett bra sätt i husväggarna....

Några förslag??
 
  • trdck.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår det som att du skall ha plintar i marken där bara en liten bit av plinten sticker över marknivå. Eftersom du inte skall upp behövs ingen stolpe.
Fäst bärlinan direkt i plintens järn tillsammans med en extra bit balk (ca 10 cm lång) av samma dimension så får du 90 i bredd vilket bör passa i plintens järn.
Placera en 1-2 cm distans mellan plint och bärlina innan du borrar hålen.
Fäst med rostfria M8 100 och ta bort distansen.

När du har dina bärlinor klara fortsätter du med tvärgående balkar av samma dimension. Dyra alternativet är balkskor som spikas med ankarspik, billigga alternativet är spikning genom bärlina in i balkens ände med 4 tums spik. Du får då placera balkarna omlott för att kunna spika från motsatta sidan av bärlinan.

För att undvika sättning av plintarna bör du gräva ytterliggare 5-7 cm. Blanda till en trög grovbetongmassa och fyll upp det extra djupet. Placera plinten och justera.

Se nedan. Vänster visar omlott placering och hö visar bärlinan i profil

 
  • balk_o_plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen! Och tack för tipsen.

En sak som slog mig var om man lägger omlott med regelarna (för att spika i balkens ände) blir det inte spill på trallen? Vilka standard längder är trallen i ex 28x120?

Vilken storlek behövs på plinten? Har Upplänsk lerjord, dock över 30 årig sådan.

 
När jag köpte trall varierade längderna något (360, 390, 420 etc). Det blir i princip alltid lite spill. Personligen skulle jag inte placera reglarna omlott, eftersom jag gillar raka skruvrader. Om du vill snåla in på balkskor kan du ju spika den ena balken och använda balksor för den motstående. Själv skulle jag köra med balkskor, finns helt ok och billiga på t ex Biltema.
 
Om jag skall bygga tak (den ljusgröna markeringen på ritningen) på trädäcket. Skall man sätta stolparna i plintarna eller fästs de lika bra i bärlinan?

Hur långt ut från bärlinan/regelverket kan man skjuta ut 28x120 trall? Eftersom jag inte kan fästa i huset eller i grannens förråd kommer plintarna en bit ut från väggen och så även bärlinan.
 
Lånar tråden lite.

Ska bygga ett trädäck som är 7x4 m och jag vill ha möjlighet att kunna flytta ut trädäcket eftersom jag eventuellt ska dränera i framtiden. Undrar då om man kan ställa reglarna på stenplattor istället för att köra med plintar? Nu är det gräsmatta där trädäcket ska stå, bör man lägga duk under för att slippa gräs och ogräs? Isåfall, är det vanlig fiberduk man ska köra med?

Undrar oxå vilken storlek man ska välja på regelverksvirket, vill inte ha för högt trädäck. Vad är det lägsta man kan bygga med?

Tacksam för svar.

Mvh

P
 
perese skrev:
Om jag skall bygga tak (den ljusgröna markeringen på ritningen) på trädäcket. Skall man sätta stolparna i plintarna eller fästs de lika bra i bärlinan?
Bärlinan fungerar utmärkt. Till och med reglarna om de vilar på bärlinan.

perese skrev:
Hur långt ut från bärlinan/regelverket kan man skjuta ut 28x120 trall? Eftersom jag inte kan fästa i huset eller i grannens förråd kommer plintarna en bit ut från väggen och så även bärlinan.
Beror ju på dimensionen på bärlinor och reglar, men själv har jag 45x195 (bärlinor) och de sticker ut en knapp meter utan problem.
 
Tack Dalle för ditt svar. I mitt fall kommer regelstommen att vara "i samma höjd" som bärlinan eftersom utrymmet i höjdled inte finns tillräckligt.

Så fråga är kan en 28x120 sticka ut något från "regelstommen" och i så fall hur mycket? Bärlinana om den har betydelse är 45x170
 
perese skrev:
Tack Dalle för ditt svar. I mitt fall kommer regelstommen att vara "i samma höjd" som bärlinan eftersom utrymmet i höjdled inte finns tillräckligt.

Så fråga är kan en 28x120 sticka ut något från "regelstommen" och i så fall hur mycket? Bärlinana om den har betydelse är 45x170
Jag skulle inte låta en 28x120 sticka ut mer än några cm, kanske max en dm, från regelstommen. Istället skulle jag se till så att det finns reglar ända ut i kanterna (som en ram) och fästa dessa på lämpligt sätt i bärlinorna. Men detta är bara min personliga åsikt, har aldrig provat...

Det blir väl inte några problem att komma nära grannens förråd med bärlinorna? Då kan du även få reglarna riktigt nära utan att fästa dem i förrådet och slipper överhäng på trallen mer än några cm. Kan bli lite trickigare mot huset dock.
 
Ok tack igen.
Då bekräftar du mina funderingar. Har tänkt att "slå" dit kortlingar på c/c 60 mot huset för att få något att fästa i. Mot förrådet kommer jag troligtvis tillräckligt nära alt slå på en 45 i överkant (eller kortla) så att jag kommer tillräckligt nära.
 
Jag kommer nog att ge mig på att försöka sätta bärlinan mot huset i husets grund. Har kollat och det verkar framkomligt ändå.

En fråga som jag kom på är att om man behöver (normalt sätt) sätta plintar i bärlinans sidor (se bild, markerat med rött och blått) om man sätter plinten (i bildens horisontalplan) tillräckligt nära sidan på mittenbärlinan och bärlinan ytterst? Den blå markeringen kommer jag att sätta någon plint på pga polens vikt.

Kommentarer?
 
  • trdck.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
perese skrev:
En fråga som jag kom på är att om man behöver (normalt sätt) sätta plintar i bärlinans sidor (se bild, markerat med rött och blått) om man sätter plinten (i bildens horisontalplan) tillräckligt nära sidan på mittenbärlinan och bärlinan ytterst? Den blå markeringen kommer jag att sätta någon plint på pga polens vikt.

Kommentarer?
Man brukar inte behöva plintar ända ut i kanten på bärlinorna, själv har jag dem en knapp meter in. Dessutom tycker jag att det är lättare att få till en snygg sida om man har plintarna en liten bit in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.