I dokumentationen för EKLK man man läsa:

Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark eller vatten.

Jag undrar över delen "i eller under puts". Får EKLK förläggas i puts utan slang eller rör?
 
Kan inte svara helt säkert, men jag har för mig att t.ex. EKK får gjutas in i betong utan rör. Men jag förstgår inte meningen med det, och du lär få ett h-e den dagen du skall byta ut kabeln om den blir skadad! >:(
 
Det där är ett typexmpel på dåraktig eu anpassning. Att gjuta in kabel utan rör är så dumt så man får hoppas att ingen gör det trots att det numera är lagligt.
 
Kanske det skulle kunna vara en idé för väggar med puts på tegel, dvs om man inte vill förstöra de gamla tegelstenarna under genom fräsning ?
 
Får man inte gräva ner EKLK i marken längre ?
 
Med skyddsrör går det utmärkt.
 
Tåler den att det står vatten i röret ? Har nämligen ett rör till utebelysning och ett till en pump som det läcker in vatten i skarvarna på.... eller är det lika bra att dra i EKKJ ?
 
EKKJ är väl alltid ett bättre alternativ rent kabelmässigt om det går iom att den är primärt avsedd just för att ligga i backen och därmed bli våt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.