Jag har en vedpanna med en drifttermostat(95gr) och en överhettningstermostat(110gr).
Jag har öppet expkärl frostfritt placerat och kärlet går inte att stänga bort.

Jag använder inte min kylslinga.
Jag har inga säkerhetsventiler.

Är min anläggning otillräckligt skyddad?

 
Ja det borde den väl vara.
 
RoKe skrev:
Jag har en vedpanna med en drifttermostat(95gr) och en överhettningstermostat(110gr).
Jag har öppet expkärl frostfritt placerat och kärlet går inte att stänga bort.

Jag använder inte min kylslinga.
Jag har inga säkerhetsventiler.

Är min anläggning otillräckligt skyddad?
Om din panna aldrig kokar så kan det ju vara "onödigt" braochhapryl ?
 
Jag tycker att jag hör så mycket prat om syrventiler och att det upplevs som ett problem när dom öppnar och kyler redan vid 95?.

 
Jag har kontaktat skorstensfejarmästaren i Kristianstad ang syrventil. Enligt honom skall det finnas en syrventil om han skall kunna godkänna anläggningen. Om detta bara gäller för Kristianstad vet jag inte. Säkerhetsventil skulle det också vara sa han, oavsett om det var ett öppet exp eller inte.
 
Håkan skrev:
Jag har kontaktat skorstensfejarmästaren i Kristianstad ang syrventil. Enligt honom skall det finnas en syrventil om han skall kunna godkänna anläggningen. Om detta bara gäller för Kristianstad vet jag inte. Säkerhetsventil skulle det också vara sa han, oavsett om det var ett öppet exp eller inte.
Hur stödjer han sitt beslut?
Hur resonerar han?
Hur gör han när anläggningar inte har kylslinga?
Kollar han även att vattentillförseln till syrventilen är tryggad?

 
RoKe skrev:
[quote author=Håkan link=1145540298/0#4 date=1145593952]Jag har kontaktat skorstensfejarmästaren i Kristianstad ang syrventil. Enligt honom skall det finnas en syrventil om han skall kunna godkänna anläggningen. Om detta bara gäller för Kristianstad vet jag inte. Säkerhetsventil skulle det också vara sa han, oavsett om det var ett öppet exp eller inte.
Hur stödjer han sitt beslut?
Hur resonerar han?
Hur gör han när anläggningar inte har kylslinga?
Kollar han även att vattentillförseln till syrventilen är tryggad?

[/quote]

Jag vet inte hur han resonerar eller kollar det hela, det var bara det svaret jag fick per telefon. Jag har köpt prylarna eftersom jag inte orkar diskutera saken med honom när han kommer och besiktigar min anläggning den 2:e Maj.
 
Håkan skrev:
Jag har kontaktat skorstensfejarmästaren i Kristianstad ang syrventil. Enligt honom skall det finnas en syrventil om han skall kunna godkänna anläggningen. Om detta bara gäller för Kristianstad vet jag inte. Säkerhetsventil skulle det också vara sa han, oavsett om det var ett öppet exp eller inte.

Och han har lärt sig allt om rörmokeri genom att utföra svartkonster på skorstenar?
Ring en rörmokare eller vvs-ingenjör eller läs själv på Boverkets hemsida (BBR) istället!! Sotarn har inte ett j***a sk*t med dina expkärl eller säkerhetsventiler att göra!
 

Boverkets byggregler säger:

8:5268 Värmeinstallation m.m. (BFS 1998:38)
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt
övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur i anläggningen. (BFS 1998:38)
Öppet system borgar för säkerhet mot högt tryck. Drifttermostat och överhettningstermostat borgar för säkerhet mot höga temperaturer.

Sen undrar jag hur man definierar höga temperaturer?
Jag menar,  vattnet  blir ju inte mycket varmare än 100 gr.
Varför är det så farligt med 100 gr och varför anses då 95 gr vara ok?

De finns ju råd på hur man uppfyller reglerna men detta är ju bara råd.

Allmänt råd
Föreskriftens krav är uppfyllt, om anläggningen utförs i enlighet med
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om tryckkärl och
andra tryckbärande anordningar i AFS 1986:9 (senast omtryckt AFS
1994:39), Tryckkärlsstandardiseringens Varm- och hetvattenanvisningar
67 Senaste lydelse BFS 1995:17.
68 Senaste lydelse BFS 1995:17.
BFS 1998:38
BBR 7
80
(VVA 1993) och Fastbränsleeldningsanvisningar (FBEA 1993) samt enligt
följande punkter:
– Ett slutet expansionskärl bör placeras så att en uppvärmning av kärlet till
följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks.
– I de fall krav ställs på att en pannanläggning för drift med fast bränsle
skall förses med en termiskt verkande anordning som hindrar att högsta
tillåtna temperatur överskrids, bör installationen vara ansluten till en
allmän va-anläggning eller till en enskild va-anläggning med
betryggande anordningar för tryckhållning eller med erforderlig
säkerhetsanordning mot otillåtet hög temperatur.
 
"Min" sotare kanske inte har rätt, men jag gör ändå som han säger eftersom jag inte orkar diskutera med honom om vad som är rätt och fel. En syrventil kostar ju inte så farligt mycke pengar.
 
Jag menar inte att någon gör fel när man satsar på säkerhet.
Jag vill bara debattera ämnet pannsäkerhet.

om jag förstått reglerna så räcker det med att man "begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur"

8:5268 Värmeinstallation m.m. (BFS 1998:38)
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt
övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur i anläggningen. (BFS 1998:38)
var i lagen står det att man måste ha syr?
Det står ju inget om hur man ska vara laglydig?
Det finns allmäna råd.
men det är ju bara allmäna råd:

1 :3 De allmänna råden
De allmänna råden innehåller generella rekommendationer om tilllämpningen av
föreskrifterna i denna författning och i huvudförfattningarna och anger hur någon
kan eller bör handla för att uppfylla föreskrifterna. Det står dock den enskilde fritt
att välja andra lösningar och metoder, om dessa uppfyller föreskrifterna
.
klippt härifrån:http://webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/1998-38BBR7.pdf
 
I det här fallet skulle jag vilja påstå att skyddet mot högt tryck ligger i att systemet är öppet (under förutsättning att röret panna-expkärl inte är för klent!) och termostaterna är skydd mot övertemp.
 
Fotografen skrev:
I det här fallet skulle jag vilja påstå att skyddet mot högt tryck ligger i att systemet är öppet (under förutsättning att röret panna-expkärl inte är för klent!) och termostaterna är skydd mot övertemp.
om du menar det här så tycker jag också att jag är safe.
Jag har en vedpanna med en drifttermostat(95gr) och en överhettningstermostat(110gr).
Jag har öppet expkärl frostfritt placerat och kärlet går inte att stänga bort.


Men det florerar ju så otroligt många olika uppfattningar om vad som gäller.

Klarar man utan syr av att ”begränsa risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög temperatur" borde man vara på säkra sidan enligt lagen.

Därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten.

förövrigt så anser jag att det värsta senariot skulle vara ett hastigt dränerat system orsakat av en plötslig läcka.
men detta skulle inte leda till personskada orsakat av förhöjt tryck, men kanske av förhöjda temperaturer.
det blir nog härdsmälta i pannan med allt vad det skulle innebära.

 
  • Gilla
inbo
  • Laddar…
Läs följande:

http://fsvi.se/nytt-nyttigt/filer/fastbransle000420.doc


Eftersom de bindande föreskrifterna anges som funktionskrav kan man även tänka sej andra lösningar än SYR-ventilen.
1. Reservelförsörjning i form av ett bilbatteri och en omformare som gör att cirkulations- och laddningspumparna fungerar trots att den ordinarie strömförsörjningen faller bort. Detta förutsätter att returvattnet från värmekretsen eller ackumulatortanken är tillräckligt kallt, alltså att man inte lagt in mer ved än vad värmebehovet motiverar.
2. En anläggning som kan påvisas fungera med självcirkulation till värmesystemet eller ackumulatortanken vid strömavbrott. Olika typer av s k laddningskoppel, t ex Laddomat 21, har denna funktion inbyggd under förutsättning att ledningsdragning sker på visst sätt.


AFS 1999:4 tryckkärls direktiv
http://www.av.se/dokument/afs/afs1999_04.pdf


ANVÄNDNING AV TRYCKSATTA ANORDNINGAR:
http://www.av.se/dokument/afs/afs2002_01.pdf

/Patrik
 
Intressant.

Det betyder i klartext att syr ej behövs om panna och tank kopplas rätt samt att man inte lassar in för mycket ved.

Notera även att Arbetsmiljöverkets föreskrifter inte gäller för privat bruk.
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller vid yrkesmässig användning av tryckbärande
anordningar, cisterner, lågtrycksgasbehållare och vakuumkärl. För
gasflaskor gäller dock endast 12 §.
Föreskrifterna gäller inte för sådan trycksatt anordning i kärnteknisk anläggning
för vilken Statens kärnkraftinspektion har utfärdat föreskrifter
eller villkor enligt lagen (SFS 1984:3) om kärnteknisk verksamhet.
Klippt härifrån: http://www.av.se/dokument/afs/afs2002_01.pdf


Dessa föreskrifter blir aktuella enbart i arbetstagar/arbetsgivar förhållande.
Lagarna hårdnar alltså betydligt om ni har anställd personal hemma (tex.städhjälp).



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.