Vi satte in en Ecotec i vår gamla Exonompanna i höstas, och det har fungerat hyggligt bra, om än inte perfekt. Förbränningen verkar bra, värmesystemet fungerar och jag tycker inte att det varit särskilt mycket jobb att sköta anläggningen (vi hade vedeldad kökspanna tidigare, det var mycket mer jobb!). Däremot har vi haft ett par driftstopp utan synbar anledning. Pannan har dock gått att starta om utan problem, men det är mindre kul att komma hem till ett nedkylt hus, och det är väl mest tur att det varit plusgrader hela hösten. Nu kommer installatören över om nån vecka för att göra en slutjustering av brännaren, kanske ordnar sig detta med driftstoppen då. Ett andra minus är ljudet - vi störs ibland av att motorerna på brännaren brummar, ett ljud som fortplantar sig genom vårt murade hus. Det är lite olika från dag till dag faktiskt och det verkar inte vara särskilt många andra som upplevt detta som störande. Men det är ju väldigt personligt vad man blir störd av, jag har nolltolerans mot buller sedan jag bodde granne med en restaurang ;)!

Ett litet minus ger jag Ecotec för att deras manual till brännaren inte är fullt så begriplig som man kunde önska - jag brukar inte ha problem med tekniska prylar, men har ändå svårt att hänga med riktigt. Å andra sidan har jag inte haft anledning att göra något annat än att start och stoppa brännaren; intrimning låter jag installatören sköta.

Att vi valde Ecotec berodde mest på att en bekant rekommenderade den; han har en likadan panna som vi och det är som du säkert vet inte alla brännare som passar i alla pannor. Ecotec med installation av behörig röris kostar en slant, men vi tyckte att värmesystemet är ganska viktigt ... Skulle jag skaffa en ny brännare skulle jag nog köpa någon billigare modell och sätta in den själv, sedan ringa sotaren för hjälp med intrimning och mätning av rökgaser.

Jag hoppas ingen stör sig på att jag rekommenderar ett annat forum, www.pellets.info . Där diskuteras det mesta om pelletseldning, och det finns en tråd om vilka pannor+brännare folk använder samt hur de tycker att deras kombinationer fungerar. Ett utmärkt forum för pelletseldare, och ett bra komplement till byggahus.se.

Marianne.M skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av någon av dessa pelletsbrännare (VikingBio eller Ecotec)? Alla säger ju så olika.
Ska köpa en brännare till min panna, Albin Futura men vet inte vad jag ska välja.
Lite är väl en kostnadsfråga men jag vill ha en bra såklart.
/Marianne
Förutom att Viking Bion är billigare (dinvvsbutik.se har bra pris på den) så är den stora skillnaden att Vikingen är framåtbrinnande och EcoTec:en är uppåtbrinnande. En uppåtbrinnande brännare behöver gott om höjd i pannan medans en framåtbrinnande behöver djup. När det gäller framåtbrinnande så kan man montera en distans om djupet är för dåligt så i princip passar en framåtbrinnande brännare i i stort sett alla pannor.

Själv har jag en Viking Bio trots att jag har tillräckligt med höjd för en uppåtbrinnande. Orsaken till det valet är att den dagen min 44 år gamla panna ger upp och jag behöver en ny så har jag större valmöjlighet samt så var priset bra.

Rent tekniskt så skulle jag tro att EcoTec:en är mer avancerad då den bl.a. är undermatad och har förmodligen en smula bättre verkningsgrad men å andra sidan har Vikingen mindre rörliga delar så det är ju inte lika mycket som kan strula.

Till att börja med så kan du ta reda på vilken höjd EcoTec:en behöver och se om det ens är möjligt att använda den. Om inte så blir det ju lite enklare att välja när bara ett alternativ återstår.

Det man bör veta om Vikingen är att man får räkna med att byta roster ibland och de kostar runt 300:-.

Skulle nog rekomendera att kolla på ctc/thermias brännare som igentligen är en vidare utvekling av ecotec men billigare..

En undermatad brännare behöver inte lika mycket rengöring, Kör själv en thermia o rengör den 3 ggr/år med en förbrukning på ca 5 ton/år..

Jag har en ecotec på en gammal ctc kombipanna. Jag är väldigt nöjd med den. Inga driftsstopp förutom då pelletsen tar slut... ;D

Marianne.M skrev:
Vad är en roster?
Där pelletsen ligger o brinner..

Jag har just fått veta att jag inte kan använda Ecotec till min panna. Den eldas uppåt.
Så då får det bli VikingBio eller EP-18 som jag har fått information om.
Den är lite billigare och det följer med fler saker i paketet.
Den verkar väldigt enkelskött.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.