Är det någon som har målat sitt hus svart? Vi bygger ett enplanshus i lite nyfunkisstil och funderar på att måla det svart. Fönster och dörrar vita och grått tegel. Någon som har vågat sig på denna kontroversiella färg?

/cudden
 
Svart ? är du säker på att kommunen godkänner det ?

Tänk på att ett mörkt hus ser mkt mindre ut än ett som är ljust, det är därför många använder "mörka" (svarta) kläder för att man ser smalare ut :)

Svart skulle jag inte måla mitt hus iaf ..

Varför inte lite mörkare grått och svarta tegelpannor isåfall ?
 
Det finns ett antal nybyggda svarta hus i vårt närområde och det ser väl OK ut men det måste ju passa in i omgivningarna. Jag är lite skeptisk till svart då det drar åt sig mycket värme och träpanelen utsätts för stora påfrestningar.
 
Ett nybyggt hus nära oss blir falusvart med gråa fönster och grått taktegel. Inte min smak, men gillar man det så är det nog snyggt!
 
Svart hus får mig och tänka på en dyster svartmålad depprockare hehe ;D
 
Svartbygge? ;D ;D ;D

plexi
 
Svart är ju en lite smakmässigt kontroversiell färg eftersom det finns så få av dem, så ingen är van vid dem.
Så den biten lämnar jag därhän.

En mer praktiskt synpunkt kan väl vara vad som händer med virket - svart har en förmåga att bli otroligt varmt när solen ligger på. Sannolikt kommer fasadvirket att få diverse sprickor pga den stora uttorkningen. Men det är bara min gissning.
Jag vet iallafall vad som hände med vår kravellbyggda båt när vi mörkade ner den från vitt till mahognyfärg. :surprised:
 
Bortsett från att det kanske inte är praktiskt så tycker jag att det är stencoolt med svarta hus.

På gatan där jag är uppvuxen byggdes allt i slutet av 60-talet och alla hus är i tegel förutom ett som är arkitektritat (allt annat är typhus) och det huset är svart med röda knutar! Det huset är dessutom byggt i trä och fortfarande efter dryga 35 är så ser det modernt ut medan alla andra hus ser ut som trista 70-talsvillor!

Själv kommer jag måla huset i vitt så så modig är jag inte själv...
 
Jag tackar för alla inlägg! Vi har också funderat över det här med hur virket håller. Mörkt grått ligger oss också varmt om hjärtat..... Ja vi får se vad det blir!

/cudden
 
General Failure skrev:
JM har byggt ett par svart nyfunkishus i Uppsala/Knivsta. Bild finns på [länk].
Hittar ju inte, har du lust/möjlighet att lägga ut en direktlänk till bilden? *nyfiken*
 
Ett tips till dig Sophia

Om du går in på JM:s hemsida och klickar i sökmotorn till vänster:

Ny sökning

Län:
Uppsala

Kommun:
Knivsta

så kommer du att hitta det svarta huset ;)
 
Jag tycker nyfunkis hus i svart är riktigt snyggt, och modigt!
Dock så kan det bli lite "hårt" att bryta av med helt vita fönster och knutar. Därför används ofta varma färger som komplement till det svarta, gult, rött eller grönt. Prova i så fall en gräddigt vit färg med mycket gult och lite svart i så kommer den svarta färgen nog göra sig ännu bättre.

Lycka till!

//anna
 
Svart är jättesnyggt och tidlöst tycker jag, men inte kolsvart utan någon matt falusvart eller lasyr.
Det finns ett hus i samma område som vi bygger, som är brun-svart med liggande panel och vita fönster och dörrar, Jättesnyggt!

eftersom ni bygger nyfunkis kanske ni inte har tänkt att ha vita knutar, då kan det kanske bli för mycket av det vita…

tycker lilla jag ;)
 
I det äldre område där vårt hus ligger är nästan alla hus svarta, med undantag av några mörkbruna. Det är kanske en lokal tradition.

Vårt nya kommer också att bli svart (falu eller lasyr) med gul ockra-fönster. Helt rätt och ligger rätt i tiden. Kan tipsa om ett otroligt snyggt svart hus "Villa Matrix". Kan ses på:
www.novab.nu
under knappen "Villor". Detta är även visat i tidningen "Arkitekten" nr 3, 2003.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.