Hej!

Vi håller på med vårt avrop, räknar med att det skall bli helt klart nu iveckan.
Funderar på om man skall välja obehandlat eller behandlat virke till vår fasad. Om jag har förstått det hela rätt så går det inte att lasera, måla med slamfärg eller med järnvitriol om huset är förbehandlat...

Vi har funderat på att behandla med järnvitriol (skall bygga ett nyfunkishus) eller att måla det svart, någon matt svart färg typ falusvart.

Vad tycker ni om svarta hus? Jag tycker att det är supersnyggt och vi bygger i ett område med många moderna hus... Är ändå lite rädd att det kommer att sticka ut för mycket... Vad tycker ni?

Anna ::)
 
" Om jag har förstått det hela rätt så går det inte att lasera, måla med slamfärg eller med järnvitriol om huset är förbehandlat... "

Korrekt

"Vad tycker ni om svarta hus?"

Beror mera på huset ;) Att av våra grannhus när jag var liten var svart. Någosorts tjära tror jag. Det var borgmästarens så någon fattigmansvilla var det inte ;)
 
Vi har målat vårt funkishus i mörkt grått (nästan svart) och det blev sååå snyggt! Vill du se bilder kan du sända din mailadress i ett direktmeddelande.
 
Gillar svart falu men du bör dock betänka att du kan minska värdet på ditt hus med den färgen. Det är en begränsad skara som gillar svart. Vi bodde tidigare granne med ett påkostat falu svart-målat hus som såldes några månader innan vi sålde vårt. Trots en mycket påkostad finish gick det huset för betydligt mindre pengar än vårt hus som hade mindre påkostad finish.
Så om är du beroende av ett högt värde på huset för att exempelvis få ett större bottenlån skulle jag nog inte välja den färgen.

mvh
David
 
Tycker inte om svarta hus, alldeles för dystra.
 
Har du NCS nummret du använde?
 
Vi målade vårt hus i Falu grått, falubor som vi är. Kolla vår blogg för bilder: villajaderberg.blogspot.se. Vi lät grundmåla alla brädor på sågen, förmodligen ngt hockeylag och sen målade vi ännu ett lager. Slamfärg måste dock målas lite oftare men jag gillar den matta ytan. Dessutom enormt lätt inför ommålning, bara att sopa lite sen på med ett lager. Dessutom luktar den gott :)
 
  • Gilla
ninabheim
  • Laddar…
Med järnvitriol får du en helt annan ytfinish som dessutom mörknar med tid. Personligen tycker jag järnvitriol passar bättre på fjällstugor, kolla verkligen upp järnvitriolfasader som är några år...inte alla är snygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.