Hej!

Mailade E.ON angående kortslutningsström och förimpedans.
I svaret jag fick näms två beteckningar för förimpedans, Rkfas och Xkfas.
Vad skiljer dessa beteckningar åt?

En annan intressant iaktagelse jag gjorde är att både förimpedansen och kortslutningsströmmen har ändrats sedan Sydkraft gjorde samma beräkningar.
Kan nätägaren ändra dessa förutsättningar bara sådär?
 
Mysko!
1. R är resistansen, X är induktans/kapacitans. Impedansen, Z, är hypotenusan i den triangel de båda tidigare bildar. Varför fick du inte den direkt? Begreppsförvirring.

2. Dom kan ha byggt om nätet en aning sen sist, bytt transformator eller nåt.
Det kan också vara nån annan som gör beräkningen än sist, och gör på ett annat sätt (tyvärr).
 
CyberStoffe skrev:
I svaret jag fick näms två beteckningar för förimpedans, Rkfas och Xkfas.
Vad skiljer dessa beteckningar åt?
R = resistans
X = reaktans

Dessa båda komponenter tillsammans bildar impedansen Z.
 
Rkfas = 0,154
Xkfas = 0,03

Pythagoras sats:
0,154[sup]2[/sup] + 0,03[sup]2[/sup] = 0,024616

Roten ur 0,024616 är ungefär likamed 0,157.

Dvs förimpedansen Z[sub]för[/sub] i det här fallet är 157 mOhm?
 
bax skrev:
2. Dom kan ha byggt om nätet en aning sen sist, bytt transformator eller nåt.
Det kan också vara nån annan som gör beräkningen än sist, och gör på ett annat sätt (tyvärr).

Kanske har nått att göra med att all kabel som lägges ner i backen. Man har ju stora problem med de och måste placera ut reaktorkiosker för att motverka.. men vet inte om sånt påverkar ert resonemang ::)
 
Finns det några regler för hur mycket förimpedans och kortslutningsström får ändras i befintliga anläggningar?

Man måste väl kunna lita på de uppgifter man från från nätägaren och att dessa inte ändras hur som helst?
 
Linjemontoren skrev:
Kanske har nått att göra med att all kabel som lägges ner i backen. Man har ju stora problem med de och måste placera ut reaktorkiosker för att motverka.. men vet inte om sånt påverkar ert resonemang ::)
Det är precis vad jag sitter och jobbar med, men dessa reaktorerna påverkar inte förimpedans och kortslutningsström vad jag vet.
 
CyberStoffe skrev:
Finns det några regler för hur mycket förimpedans och kortslutningsström får ändras i befintliga anläggningar?

Man måste väl kunna lita på de uppgifter man från från nätägaren och att dessa inte ändras hur som helst?
Nej det finns inga regler, men man bygger inte ett sämre när än innan.
 
Hm.

Fast det kan ju bli problem både i fallet att man minskar respektive ökar impedansen. Ökar (mindre troligt kanske) -> kan betyda omsäkring i grupper p g a utlösningsvillkoret (ex C till B).
Minskar (mer troligt) -> kan betyda utbyte av materiel p g a högre kortslutningsström

... eller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.