Vi har en hel vägg med garderober i sovrummet. DEt skulle vara fint att ta bort dörrarna och ersätta dem med skjutdörrar som går från golv till tak.

Kan någon tipsa om länkar där det finns lite olika sätt att bygga skjutdörrar? Bland annat har jag läst att om dörrarna inte är för breda så räcker det att hänga dem i taket, ingen skena på golvet. Stämmer det.

Använder man MDF-platta? Jag tror jag har hört talas om ett material som heter HDF också. Vad är skillnaden?

Vi vill bara ha en slät vit yta med ett cirkelrunt hål i som handtag. En stor spegel på en av dörrarna.

MVH Annika
 
Hej!
Skjutdörrar låter som en bra lösning ja! =)

Jag har tyvärr inga länkar för ämnet men jag ska försöka bira med mina funderingar... MDF står för Medium Density Fiberboard, HDF står för High Density Fiberboard. Följaktligen är skillnaden mellan dem densiteten, alltså HDF är tätare oc htyngre än MDF. MDF är br aför di att använda. Det går även att använda spånskiva som är billigare, men det medför lite extra slipjobb.

Vill du ha extra slät yta så lämna in skivorna för sprutlackering. Några priser på det har jag inte men det blir betydligt bättre än att försöka uppnå samma släthet med pensel eller rulle.

Jag tror inte alls att bredden på dörrarna påverkar om du behöver skena på golvet. Det blir ju samma total tyngd oavsett hur lång varje dörr är. DU behöver inte ha så värst tjock skiva heller så om du har bra tak att skruva i så klarar det sig nog.

Hoppas detta hjälpte dig en bit på vägen i alla fall.
 
Jag har samma tankar som du. Mina svårigheter var att hitta rätt beslag. Till slut hittade jag några HABO-beslag (www.habo.com) som funkar. De tillverkas av Svalg i danmark, www.svalk.dk (som dessutom har hyfsade byggbeskrivningar). Där finns dessutom länk till något danskt inredningsprogram som visar hur det går till att göra dörrar med just MDF.

Jag gick till min järnhandel och beställde beslagen "Beslagssats K-30 Kullager". Jag kommer att ha fyra dörrar med ca 70 cm bredd. Beslagen går på ca 1000 kr.

 
Tack så mycket, vilka bra svar! nu vet jag var jag ska börja nysta!

Priser för sprutlackering är inga problem att hitta, om man nu inte vill ta till rollern själv.

Kullager, det låter fint! Tål att tänkas på.
 
  • Gilla
phosedy
  • Laddar…
C
Kolla i Gör så Här där har man byggt skjutdörrar

:)carra
 
carra skrev:
Kolla i Gör så Här där har man byggt skjutdörrar

:)carra
Jaha, det gör jag gärna, men vad är "Gör så här"? Ber om ursäkt, vi köpte hus i somras och lär oss hela tiden. Tur man har folk omkring sig som vet lite, och att man kan fråga på forum!
 
Jag undrar också vad "Gör så här" är. En tidning eller?
 
  • Gilla
Esund
  • Laddar…
markus00 skrev:
Någon som köpt eller sett beslagen från [länk] ?
Verkar ju vara ett smidigt alternativ men är det prisvärt?
Jag betalade någonstans mellan 1000-1400 kr för skenor och beslag för fyra dörrar (totalt 270 cm) för beslag från HABO (beställes hos de flesta järnhandlare).
 
Va ju helt klart en stor skillnad. Måste kolla min järnhandlare om dom kan ta hem sådana. Går det att jämföra känslan på skenorna och beslagen med de större firmorna?
 
Kollade på specialbeslag. Vilka delar är det jag behöver?
 
Bauhaus säljer kompletta satser för detta, har själv gjort om en vanlig dörr till skjutdörr mha rullbeslagen från HABO. Kommer dock inte ihåg hur lång aluskenan som följde med var, kanske 2 satser är vad du hehöver. Kostade 7-800 om jag inte minns fel.
 
P-plats.se skrev:
Jag ska se om man kan ta lite bilder när det är klart...
Låter spännande! lägg upp bilder sen så man får se!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.