Skulle vilja ha lite tips om att isolera snedtak. Takbalkarna är CC1200 o 150 höga. Bor även nära en väg o skulle vilja ha det lite ljuddämpande.

Är det bäst med de färdiga takskivorna som Isola o Paroc säljer?
 
Spika på läkt längst in mot taket och på den en masonitskiva för att ge en luftspalt. Kommer inte luftspalten runt hela i nocken får du ta upp hål i yttertaket och montera så kallade Mögelstoppers. Efter det i med isolering mellan taktolarna. Nu räcker normalt inte 150 mm isolering i tak utan du måste bygga på till ca. 300-400 mm. Gör gärna det tvärs takstolarna om det går så att du undviker köldbryggor i trät. Längst in ångspärr som du klämmer fast med glespanel, typ 28*70, vilken du sen fäster gips eller panel i. I utrymmet mellan plasten och ytskiktet kan du också dra el utan att behöva punktera plasten.
 
jag har under de senaste månaderna tagit mig igenom detta och gjorde i grova drag så här:

Satte läkt och en masonitskiva i varje fack. Detta skapade en luftspalt.
Därefter isolerade jag 170 mm roxull stenull fram till "slutet" av mina takstolar
Efter det byggde jag på takstolarna genom att ha 45x70 reglar liggande. I detta utrymme drogs el.
Sedan isolerade jag ytterligare 70 mm. Totalt 170+70 mm stenull. Lamdavärde 37. Det får räcka då jag bor i sydligaste sverige där det sällan är riktigt kallt.
Plastade och gipsade
 
Ja.... jag tror jag kommer att köra med Isovers variant här http://sg-isover.inforce.dk/sw5726.asp fast jag skulle vilja ha liggande panel iställer för gips så det blir väl att göra stående glespanel på de tvärgående reglarna. Samt enl. Isover så kör man inte med skivor till luftspalten, men det kommer jag nog att göra fall i fall det droppar in nån dag.

Inga andra tips o förslag? Jag är tacksam för alla förslag.
 
Ett alternativ om du vill ha liggande panel är att sätta 45x45 istället för glespanelen och isolera detta utrymme. Du vinner värdefulla isoleringscentimetrar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.