Hej,
Vi bor i ett gammalt hus, byggt 1931. Väggen består av tegel, både ut o invändigt med luftspalt emellan. Putsad invändigt.
Problemet är att det är så in i .......kallt i huset. Ytterväggarna är iskalla.
Hur skall man kunna åtgärda detta på bästa sätt?
Vi får inte ändra fasaden utvändigt (K-märkt).
Att tilläggsisolera på insidan är ju inte bra med tanke på att fasaden kan frysa sönder har det sagts till mig.
Lösningen borde ju vara att få luften i spalten emellan de båda tegelväggarna att stå stilla, (vilket den troligen inte gör nu) eftersom stillastående luft isolerar långt bättre än all isolering i världen(????)
Hur skall vi göra? Vem har bra förslag? Spruta in skum?
Snart fryser vi ihjäl, trots att vi förbrukar mera än 200 kw/dygn under kalla vinterdagar. (I Skåne)
 
Jag tror Ecofiber skulle passa här, hör med dem.
 
Men spalten är bara c:a. 30 mm och dessutom finns det lite murbruk i den lite här o där.
Är det verkligen möjligt att spruta in Ecofiber ändå?
 
Jag skulle inte våga laborera med nuvarande luftspalt, det är viktigt att hålla tegeln torr. Skulle det kondensera i luftspalten, kan tegeln frysa sönder. Att tegeln skulle kunna frysa sönder genom att isolera insidan, tror jag inte på. De flesta hus med murade enstens tegelväggar, är isolerade på insidan. Se på alla gamla hus med isolering av tretex.
 
Men det är väl just det: Om man isolerar på insidan läcker ingen värme ut i väggen så att den hålles torr. Tegeln suger då åt sig fukta, blir våt och fryser sönder.
Det är vad jag har fått mig berättat.
Kan det inte vara så?
 
det är det som är meningen med att isolera insidan, att ingen värme från insidan når tegeln, det är då kondensproblem kan uppstå.
Tyvärr skrev jag fel i tidigare inlägg vad gäller enstens tegelvägg. Det är ingen sådan vägg Du har i ditt hus, utan en kanalvägg, dvs 2 halvstensväggar. Det är ett gammalt och beprövat sätt att mura tegelväggar. Att huset är K-märkt, lämnar möjlighet att ansöka om bidrag för eventuell tilläggsisolering (insida) rådfråga kommunens byggavd.
Om kommunen visar sig ointresserad av ert problem vad gäller värmekostnaden, kan du inskjuta vid tillfälle, att ni faktiskt funderat över att klä in huset med plåt, för att få bättre ekonomi i ert boende :cool:
 
sigpl skrev:
Jag tror Ecofiber skulle passa här, hör med dem.
Ecofiber är en material som används i träväggar och är inte alls lämplig i en tegelhus. Ecofiber är en modern ersättning för sågspån och kan ej användas i väggarna av tegel.
Hej Canuto!
I Danmark användes små lecakulor för att fylla spalter i tegelväggar men tyvärr med varierande resultat. Oftast fungerade det men det fanns också misslykande ex. Vill du veta mera sök info i Danmark. Där finns det många tegelhus byggda så som ditt hus och problemet med kalla väggar är välutförskat ;). Dom har provat ut alla möjliga åtgärder så du kan dra nytta av deras fel ;).

I vårt tegelhus har vi trätex på insidan av ytterväggarna och ytan känns inte så skrämmande kallt. Det har gjorts försök på 80-talet att fylla spalten med någon vit och fluffig material (?) men vi kännet inte till omfattningen. Putsen hänger kvar på vårat hus så det slutade väl eller klarade dom inte att fylla spalten :-/. Hittade fyllningen bara i ett väggluftventil.
Tegelväggar skall hållas torra för att minska värmeförluster och man har en luftspalt för att dom ska kunna torka snabbt efter regn. Kolla fogarna på utsidan om dom håller tätt - annars är det tid att foga om och det hjälper att stoppa fuktvandringen och värmeförluster en hel del. Torr tegel isolerar men i våt tillstånd leder den värmen ut ur huset. Kolla också om du har luftventiler i ytterväggen öppna. Kanske någon har täppt igen dom för att spara på värmen och väggarna är nu fuktigare än dom skulle vara med fungerande ventilation?
gaia
 
Fukt i mur- och putsfasader kommer av två saker.

1. Slagregn mot fasaden.
2. Fuktvandring innifrån.

Sedan kan man ha kapilär uppsugning ur marken.

Fasaden kan behandlas med olika silikatsystem för att minska vatteninsugningen.
Byggforskningsrådet har givit ut en skrift om det.

När det gäller den andra fukten så titta vad BFR givit ut och vad fuktgruppen i Lund skriver.

Tipset om danskarna verkar väldigt smart.

Förr fylde man spalten med PUR-skum, men vet inte om den metoden finns idag.
 
Kan tillägga att huset har en torr, ganska varm källare eftersom pannan står där och att ytterväggarna också är torra. Men ändå, KALLA!
 
Trots allt: Läste just på en fabrikants hemsida att man skall vara försiktig med att tilläggsisolera sten väggar från insidan.
Finns risk för att fasaden fryser sönder. Någon här som har sådana erfarenheter eller åsikter i ämnet?
 
Snubblade över den här titeln:
Författare Sandin, Kenneth,
Titel Skalmurskonstruktionens fukt- och temperaturbetingelser Kenneth Sandin
Publicerad Stockholm : Statens råd för byggnadsforskning; Solna : Svensk byggtjänst, 1991
 
Mitt hus är byggt 1923.
Kallt? Ja!! Luftspalt? Ja! 92 mm mellan stenarna och förband av tegel med jämna mellanrum.
Luftspalt?? Nej en massa kol-aska och dito oförbrända kolbitar, som fyllts i väggen efterhand, som murarna vuxit upp på 20-talet.
Åtgärd?? Öppna väggen med jämna mellanrum ca 50-90 cm mellan stenarna, så den ser ut som en Schweizerost. Rensa ut all slagg eller bruk/grus ler-sand i luftspalten. Lys med bra LED-ljus så man ser att det är rent, Tänk på att förbanden oftast är dom korta stenarna, låt dom vara. Gör vid hela väggen. Tryckluft med någon variant av elinstallationsrör är bra att använda för att blåsa rent. Ha öppningar längst ner i väggen, så man kan plocka ut grus/bruk ur väggen. En special spade(får man kanske göra själv), som passar till 92 mm spalten, är jättebra att ha till hjälp. Ring Isopol I Norrköping eller liknande entreprenör på närmaste plats. Få fyllt spalten med skum(troligen Polyuretan)(går snabbt) stoppa tillbaka den murade stenen putsa ytan och tapetsera. Du har nu fått en vägg, som är torrare och varmare. Den står emot kraftig vind, vilket gamla tegelväggar har svårt med. Det här gjorde jag för 10-år sedan. Väggen har gett oss vårt förlorade rum tillbaka.

Nu håller jag på med en trapphall med 60-65 m2 stor vägg, som går ner i källartrappan. Husets fryshörna nummer 1. Jobbigt med ställningar och att man hela tiden behöver gå upp och ner. Jag har redan fått ihop 10 säckar kol-aska, Allt vad som sagts om luftspalten, att väggen skulle bli fuktig på insidan, att frostsprängningar skulle kunna förekomma, har jag inte sett några problem med. Nu bor jag i Malmö och bor man på annan ort med kallväder, så får man undersöka förhållanden och hus där.
Perlite hade jag som ett alternativ när jag skulle göra vid väggen. Det är något som jag fyllt hela vinden med. MEN detta material, som är ett pimstensaktigt stengryn(typ mannagryn) är lätt, men har svårt att stå emot vindtrycket när det blåser. Idealiskt när man skall isolera runt rör i gamla skorstenar(finns annat också). Eller mellan väggar med betongsten. Men man måste ha en spalt upp till en 30-50 cm om det skall bli riktigt bra. På min vind märks det att det blir rätt kyligt när vinden står på. Spalten är som på gamla hus en 10-12 cm, inte tillräckligt. Får se vad jag kan ersätta det med när jag kommer dit?? I gamla hus behöver man ständigt jobba med minskning av värmeåtgången.

Ha det bra alla hemmagnetare, jag ville bara ge er min erfarenhet, efter 10-år, med "luftspalt i tegelvägg. KALLT":) )
 
Redigerat:
Har snarlik konstruktion fast murat med betong men jag har en hyfsat rejält spalt på cirka 10cm.
Men min är fylld med sågspån och jag gör av med cirka 20 000kwh för värme och varmvatten i piteå/norrbotten.

Så spalten fylld med exempelvis sågspån och en lättare isolering på insidan bör inte resultera i problem med fasaden
 
Problemet är väl att tegelfasaden inte är helt vattentät, så sågspån (eller andra organiska material) är en ganska dålig lösning?
 
Re: Luftspalt i tegelvägg. KALLT!

Håller med föregående talare!! Man skall nog akta sig för allt som torvmull, sågspån och dylika "svällkroppar". Min erfarenhet är att det vandrar fukta ifrån insidan och vatten ifrån utsidan. Detta har jag konstaterat med egna ögon. Så därför valde jag plastmaterial, som blir som en bred diffbarriär.(kunde varit större hålrum, men man har vad man har??))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.