Är det nån som har koll på vilken isoleringsnivå (typ i väggar och tak) som varit gänge under olika tidsperioder, t ex 60-, 70-, 80-, 90-talet i villor?

I vårt eget (sutteräng)hus byggt 1987 har vi 120+45 i väggarna, 170+90 i tak, Leca 290 i sutterängplan. Jag undrar om dett är detta i underkant jämfört med andra hus byggda under samma period. Nån som har en uppfattning om det?



 
Ja det verkar det som.

Kul att du hittade de där siffrorna, har själv letat men inte hittat någon bra information.

Jag förstår dock inte varför de anger lägre tjocklek från 2000 och framåt (iofs med frågetecken men ändå). Undrar varför, trodde trenden var mot allt tjockare väggar.
Mineralullen har väl fortsatt ungefär samma isolerförmåga som tidigare.

Tack.
 
att dom anger lägre måste väll bero på att hus tilverkarna inte har tjockare isolering.. som standard..

Efter som dom vill sälja billiga hus.. och vanliga svensson har ingen aning omvad dom köper.. det är ju en hel del att hålla koll på..
 
BM skrev:
Jag förstår dock inte varför de anger lägre tjocklek från 2000 och framåt (iofs med frågetecken men ändå). Undrar varför, trodde trenden var mot allt tjockare väggar.
Nä, jag tror inte uppgifterna stämmer riktigt. Enligt den här rapporten är isoleringstjockleken nuförtiden (2003) snarare 190-240 mm.
http://www.infra.kth.se/BYFA/publikationer/examensarbeten/2003/222.pdf
 
Dr._SiC skrev:
Hörde en historia om en som byggde hus på tidigt 60-tal och då var det tydligen max 100mm som gällde för att få någon sorts bidrag, var det tjockare ansågs det vara "lyxkonsumtion" :surprised: och sånt får man inga bidrag för....
Jag har hört att man på 70 talet fick bidrag för att installera elvärme.. Vet inte om det stämmer, men stämmer det du skriver om husbyggen på 60-talet så låter det ju inte helt otroligt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.