Tror aluminiumfolie som fuktspärr är olagligt
i sverige >:(

Någon som vet med säkerhet ?
 
Olaglig?? Den alumit som används i finland består i varje fall av papper, folie + plast så den är säkert diffusionstät..
 
Jag har hört det samma och anledningen var olyckor med elektricitet där folien blivit strömförende och via spikar i bastupanenelen har naken hud kommit i kontakt med spikhuvudet.

/Patrik
 
Och vem katten spikar synligt?? Dessutom spikar man panelen i läkten och inte i folien.
 
Jag har ochså den uppfattningen att alufolie är olagligt pga att den leder elektricitet.
 
Jag har sökt och kan inte hitta något om förbud mot aluminiumfolie.
Jag kollade BBR, Hus AMA, El-ama och Starkströmsföreskrifterna
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf
http://www.boverket.se/upload/publi...regler_konsoliderad_tom_bfs_2005_17_rev_2.pdf
Ingenstans står det något om förbud
Kan det kanske kan ha varit förbud tidigare?
Kollade SBN80 och Nybyggnadsreglerna samt starkströmsföreskrifterna tillbaka till 1978, kammade noll !!

Gammal skröna ???

/Patrik
 
Det låter nog som just den typ av Klintbergare man tror på efter 6-8 skivor bröd :)
 
Sedan kan man ju diskutera om diffspärr ens behövs, Tylö rekommenderar inte det.
[länk]
Enligt min åsikt är Tylö fullständigt ute och cyklar. "Bastun är husets torraste rum" skriver de???
 
Jag håller med om att Tylö är helt fel ute,i Finland har vissa börjat förespråka att man inte behöver isolering i bastun,det räcker bara med aluminium-folie,lika fel det,enligt mig ;) ...
Jag tror att Tylö bygger sina basturum till att användas som torrbastu,alltså man kastar inte vatten mot stenen i aggregatet,man har inte vatten överhuvudtaget i bastun,därutav är bastun "det torraste rummet i huset" ;D ...
 
Det skulle kunna vara en förklaring.... Man har typ 30 grader och ingen fukt :)
 
Om det nu är ok med folie...vilket jag hoppas
varför säljs detta inte i sverige?
Jag har i alla fall inte hittat något.
 
Varför vill man ha folie i väggen? Tål inte byggplasten värmen eller?
 
behåller fukten samt reflekterar värmen
används i finland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.