Ska precis sätta igång och installera en FTX-lsöning i mitt 60-tals hus. Har tagit hjälp av en firma att ta fram ritningar och dimensioneringar. Ska nu handla material och börja installera. Enligt ritningen är alla till- och frånluftsdon placerade på 100 mm- kanaler som förgrenat sig från 125 mm. Nu funderar jag på att strunta i att gå över från 125 till 100 mm spirorör och istället köra 125 mm spirorör och don rakt över. Han som gjort ritningen tyckte dock inte det var en bra idé. Tanken är att jag ska få mindre motsånd i rören och därmed inte riskera oljud etc.

I systemet är det maximala frånluftsflödet 15 l/s och det maximala tilluftflödet 14 l/s.
Jag har ett totalt föde på 88 l/s och planerar använda en ILTO 410 CE som aggregat.

Det torde alltså "räcka" med 100 mm spiro i slutet på förgreningarna men riskerar jag något genom att köra 125 mm rakt över. Injusteringen torde väl ändå gå att göra på donen?

 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med totalflöde på 88 l/s. Har du summerat tilluften ihop med frånluften då???

Om den totala tilluften är 88 l/s och den totala frånluften är 88 l/s är en 125 dimension på tok för liten!!!! Du skulle behöva minst 160 men snarare dim 200 istället om så är fallet!!

Kanaler som har 15 l/s funkar bra med dim 100. När du kommer upp i ett flöde på över 20 l/s bör du gå över till 125. Gränsen till dim 160 går sen vid ca 40 l/s och vid ca 80 l/s bör du byta till dim 200.

Angående ditt tankesätt att gå upp i dimension är det helt ok att gå upp til dim 125 du vinner nog inte så mkt på det. Du får inga ljudproblem eller några större tryckfall i din 100 kanal
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
Tack för svaret. Jag kommer att ha 9 tilluftsdon som har flöden mellan 7 och 15 l/s. Tillsammans får de ett totalt tilluftflöde på 88 l/s. Ungefär motsvarande antal don och flöde finns på frånluftsidan.

Som jag har förstått det så vinner jag alltså inget på att gå upp en dimension i rör och don utan tappar snarare pengar på att det är dyrare med 125 än med 100. Enda vinsten är väl att det blir enklare att köpa delarna och montera då jag slipper läsa ritningen för att se var jag ska ha 100-övergångar ;)
 
Hallå!!!

Om totalflödet stämmer har du ju på tok för små kanaler på samlingskanalen för det flödet. Då får du garanterat väldigt höga tryckfall och ljudproblem. Du måste ju gå upp i storlek!!!!!!!
 
Jag antar att samlingskanalen är den som mynnar in och ut i aggregatet och de närmaste metrarna närmast aggregatet. Där är kanaldimensionen 160 mm som så småningom går över i 125 och slutligen 100 mm. Min tanke var alltså att skippa att gå över till 100 mm i slutändan, inte att minska dimensionerna.
 
Jag är också nyfiken.

Hur kommer man fram till att det ska vara just dessa flöden på till och frånluft?
 
Bob_the_builder
Luften ska omsättas varannan timme, vilket på ett hus på 100 m2 (240 m3) ger ett frånluftsflöde på minst 66 l/s. Tilluftsflödet bör ju vara lite mindre för att inte riskera övertryck. Hur stort frånluftsflödet sedan ska vara från resp don antar jag beror på rummens storlek och typ (bad/kök/tvätt/förråd etc).
 
T
Följdfråga på luftomsättning:

Har någon kläm på vad tryckfallet kan bli per m i en gammal skorstenskanal (tegelkanal), om kanalen är 120 x 120 mm rektangulär, och hur mycket räknar man av per 90 böj i en sån kanal ? Tänker här på när man dockar spiro mot befintlig skorstenskanal där man har plåt med "muff-anslutning" (rund mot rektangulär öppning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.