Som husägare är jag myckel dålig på det elektriska. Jan kan koppla kontaker mm, men jag förstår inte vad som menas med fas och nolla. Att jordkablen är gul/grön vet jag och att strömmen kommer "i den blå och bruna" kablen.
Finns det något bra forum där man kan läsa sig till lite kunskap eller är det någon som vill dela ut sin elkunskap?

Mvh Håkan
 
Om det är rätt kopplat:
BLÅ - NOLLA
SVART - OBRUTEN FAS
BRUN eller VIT - BRUTEN FAS
GUL/GRÖN - JORD

men skall du bara byta en vanlig väggkontakt, så behöver du inte ha så stor koll på fas och nolla för man ändrar ju det, när man vänder stickkontakten.
 
Tack för snabba svar! Men vad innebär Nolla och Fas?

Håkan
 
thomas33 skrev:
Om det är rätt kopplat:
BLÅ - NOLLA
SVART - OBRUTEN FAS
BRUN eller VIT - BRUTEN FAS
GUL/GRÖN - JORD

men skall du bara byta en vanlig väggkontakt, så behöver du inte ha så stor koll på fas och nolla för man ändrar ju det, när man vänder stickkontakten.
Har fått höra att obruten fas numera enligt "standard" ska vara Brun. :-/
 
Knyckte från http://www.peros.se/Elentillkonsument.html

230 V är egentligen ett medelvärde. Vi har ju växelspänning och det fungerar ungefär så här: Spänningen mellan två hål i ett eluttag är först 0 V, ökar sedan upp till drygt +300 V, minskar sedan till 0 och fortsätter att sjunka till -300V. Sen upp till 0 igen och så börjar det om. Eftersom en sådan här period bara är 1/50 sekund lång, märker vi inte variationerna. Vi får 230 V i medelvärde.

Egentligen är det så, att det är bara i den ena hålet i uttaget som spänningen varierar så här. Det kallas för fas. I det andra hålet är det inga variationer. Det kallas för nolla. Spänningen mellan fas och nolla är alltså 230 V.

För övrigt rätt bra information om el för icke elektriker:
http://www.peros.se/Innehall.el.html
 
thomas33 skrev:
Knyckte från [länk]


I det andra hålet är det inga variationer. Det kallas för nolla. Spänningen mellan fas och nolla är alltså 230 V.
Jag håller inte med om detta.

"Från ett vägguttag får vi en 220 Volts-spänning som byter riktning mellan polerna hela tiden, en s.k. växelspänning. I ena ögonblicket är det plus i ena av de två hålen i väggen och i nästa ögonblick i det andra. Växelspänning förkortas AC (Alternating Current)."
Citat från Kjell och CO
 
Nu litar jag mer på Peros som säljer och producerar material för teknikundervisning i grundskolan och leder studiedagar och fortbildningskurser för lärare som undervisar i teknikämnen än Kjell som kränger elektronik över disk. ;D
 
Båda sätten är möjliga, men i Sverige kör vi som standard med Y-kopplade transformatorer på sekundärsidan med 400 V fas till fas och jord- och nolledare anslutna till mittpunkten. Det ger en spänning på 230 V mellan fas och nolla. Vägguttag med obelastad nolledare (är den belastad blir det ju en liten spänning, U=R*I) har alltså ingen spänning mellan ena polen och jord, medan den andra polen har en växelspänning.
 
Tack ännu en gång.

Jag har börjat att läsa på www.peros.se och det verkar vara den perfekta skolan för mig. Alla hemmapulare borde nog också läsa igenom detta!

Mvh Håkan
 
thomas33 skrev:
Om det är rätt kopplat:
BLÅ - NOLLA
SVART - OBRUTEN FAS
BRUN eller VIT - BRUTEN FAS
GUL/GRÖN - JORD
Sådana generella beskrivningar går inte att ge, det beror helt och hållet på när installationen utförts, om det är utanpåliggande eller infälld installation, vem som utfört den (med tanke på tändtrådsfärger) och vart i installationen färgen återfinns.

Lite exempel:
*Gammal utanpåliggande kabel med två svarta och en röd ledare till ett vägguttag -vad är vad?

*Gammal infälld installation en svart och en vit ledare till vägguttag -vad är vad?

*Ny utanpåliggande kabel med brun, blå och gul/grön ledare som går till strömbrytare (i det fallet används inte blå som nolla).

*Fem år gammal infälld installation med brun, svarta, vit, grå, blåa, gul/gröna ledare från två rör i en kopplingsdosa -vad är vad?


Det enda säkra är att mäta och följa upp kopplingar!
 
Det Kjell & Co syftar på är att i ena ögonblicket är fasen positiv relativt nolledaren, men i nästa halvperiod är nolledaren positiv relativt fasen.

Men om man istället mäter mot jord (vilket är rimligt), ligger nolledaren stadigt på noll (!), medan fasen växlar mellan positiv och negativ.
 
1. Den gammla rostiga saaben har helt rätt. Det enda säkra är att mäta.
Vit kan vara nolla fas och tändtråd, samma gäller svart, röd kan vara signal eller jord tex. Den enda färg jag vet som bara har haft ett användningsområde är gul/grön jord.

Angående spänningen så ska vi ha 230V +/- 10% dvs allt mellan 207 och 253V är normalt
 
Hm + - 5 % är det väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.