Vi har ett par - tre stycken cirkulationspumpar längs värmekedjan från vedpannan till radiatorerna. Vilket hastighet är lämplig att köra dom på? Full fart eller så lågt som möjligt? Finns det några regler?
 
Man brukar köra så sakta det går, utan att du inte klarar av att hålla värmen.

Varför flera pumpar?
 
En pump sitter strax efter pannan. Nästa efter acktank 1 + 2 och strax innan kulvert. Den tredje sitter efter shunten i huset. Fanns ju redan när vi flyttade hit så det känns inte som det är läge att ta bort dom ;)
 
Vad är nackdelen med att köra på högsta hastighet?
 
Det kostar energi att flytta vatten. Om du får ut tillräckligt med varmt vatten till elementen, för att hålla huset varmt, finns ingen anledning att öka pumphastigheten. Det bara dränerar hushållskassan i onödan. En pump som går i läge 3 kostar ungefär 350 kronor mer per år att driva än motsvarande pump i läge 1.

Somliga tycker kanske det är oväsentligt, men i så fall rekommenderar jag dem att sätta ner pumphastigheten i alla fall och istället ge mig pengarna.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Det sliter även på rörens insida om man tokkör med höga hastigheter. Kanske inget stort problem (och kanske mest vanligt på syresatt vvc efter böjarna, men ändå)
 
Jag har oxå tre pumpar
Kör på:
2:an på laddomaten (annars slår pannan av pga hög värme)
1:an på kulverten (för att "röra om" i tankarna så lite som möjligt)
3:an på golvvärmen (golvvärme kräver högre flöde än radiatorer)

Fast iofs har väl olika pumpar, olika flöden på lägena 1,2 och 3
Har inte beteckningarna på mina pumpar i huvudet, men jag kan kolla om du vill.

Följd fråga:
Det står i manualerna att man inte bör använda läge 1 på kulvertpumpen (även på laddomaten tror jag) pga "det höga startmomentet", vad innebär det? Vad kan hända?
 
Det är väl snarare på grund av det låga startmomentet?
I läge 1 är pumpen svagast. Den kan ha svårt att starta, när den har stått stilla en tid. För en pump som går hela tiden spelar det ingen roll.
Radiatorcirkulationen är oftast igång dygnet runt, men en laddpump ska komma igång automatiskt varje gång du börjar elda.
 
:-[ :-[
Du har rätt, det är så det står! sorry :)
 
Så här står det i manualen till laddomat 21

Läge 1 skall inte användas p g a att det lägre startmomentet
på denna hastighet inte garanterar en bra start.
Jag tolkar det som att laddomatfunktionen inte fungerar bra vid körning på läge 1.(kanske flödet igenom enheten och termostaten blir för lågt och regleringen blir svajig?)

Pumpen i sig går nog som den ska utan problem på alla hastigheter?


 
Jag provade att sätta pumpen direkt efter pannan på 1:an men då stannar fläkten på pannan hela tiden = överhettad. Så den får nog gå på 2:an eller 3:an. Men den innan kulverten kanske kan vara på 1:an. Ska prova det. Jag har ingen laddomat utan någon old school ventil som heter Thermovar eller nåt liknande. Har den samma funktion?
 
Tyvärr är inte min Thermovar så modern. Det sitter ett vred som man styr kall och varmvatten blandningen med och det har stått i samma läge sedan vi flyttade in för dryga 2 år sedan. Tankarna blir ju varma i toppen först så jag antar den fungerar hyfsat om det är det den är till för.

Pumpen som sitter efter tank 1 och 2 går ju hela tiden, mne jag ska prova köra den på 1:an ett tag för att se vad som händer.
 
Jag kan varmt ;) rekommendera att köpa en kulvertstyrning, jag hade ett liknande system tidigare, och det tog timmar att få duschbar temp i systemet eftersom kulvertpumpen (som gick konstant) förstörde skiktningen totalt i acktankarna + att värmen inte räckte så länge.
Mitt råd:
-Köp en laddomat (eller termovar)
-Montera in en kulvertstyrning

Du kommer att få ett mycket bekvämare system + att pannan kommer att hålla längre (laddomaten ser till att returvattnet är så pass varmt att kondens i pannan ej uppstår, (kondens = rost)
 
Värt att fundera på, helt klart. Jag har tyckt att värmen försvinner väl snabbt i tankarna och det tar ju en stund att få upp varmvatten. Vi har totalt 2250 liter och en panna på 35 kw. Huset är på ca 200 kvm och det är rätt dragit runt fötterna. Nu, när det ett par minusgrader eldar jag två gånger om dygnet ca 3-5 timmar, så det blir en hel del spring ut i pannrumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.