Om man isolerar ordentligt, får huset så tätt som man vill ha det är det förmodligen overkill med bergvärme? Gör man jobbet ordentligt och kommer ned till 50W/m2 och har FTX med 90% återvinning bör energibehovet bli så litet att man bör kunna klara även stora hus med ved/pellets och sol. Med stora tankar borde man inte behöva elda ved oftare än några gånger i veckan max.

Jämför man både miljömässigt och ekonomiskt lär inte en bergvärmepump gå ihop sig. En helautomatisk pelletskamin är förmodligen det som ger bäst pris prestanda tillsammans med ftx? (Eller egentligen pelletspanna eftersom man får mer kräm för pengarna, men man vill ju ändå ha lite myseld...)

Sen vill jag kanske inte in i ett religionskrig mellan de som förespråkar värmepumpar och bioenergi. Skulle så bli fallet kan jag väl redan nu meddela att jag i så fall förmodligen kommer att hamna på bioenergisidan...

Jag har också tillgång till ett litet skogsområde, dock är det mest ek där idag, så återväxten lär bli svår om jag inte planterar björk, eller nåt mer snabbväxande istället... Dock tror jag inte att det räcker till uppvärminingen...
 
peoe skrev:
Om man isolerar ordentligt, får huset så tätt som man vill ha det är det förmodligen overkill med bergvärme? Gör man jobbet ordentligt och kommer ned till 50W/m2 och har FTX med 90% återvinning bör energibehovet bli så litet att man bör kunna klara även stora hus med ved/pellets och sol. Med stora tankar borde man inte behöva elda ved oftare än några gånger i veckan max.

Jämför man både miljömässigt och ekonomiskt lär inte en bergvärmepump gå ihop sig. En helautomatisk pelletskamin är förmodligen det som ger bäst pris prestanda tillsammans med ftx? (Eller egentligen pelletspanna eftersom man får mer kräm för pengarna, men man vill ju ändå ha lite myseld...)

Sen vill jag kanske inte in i ett religionskrig mellan de som förespråkar värmepumpar och bioenergi. Skulle så bli fallet kan jag väl redan nu meddela att jag i så fall förmodligen kommer att hamna på bioenergisidan...

Jag har också tillgång till ett litet skogsområde, dock är det mest ek där idag, så återväxten lär bli svår om jag inte planterar björk, eller nåt mer snabbväxande istället... Dock tror jag inte att det räcker till uppvärminingen...
Jag vet inte om mysfaktorn är så stor med pelletskamin, men om du har ett energieffektivt hus hamnar du nog på ett lågt uppvärmningsbehov. Kanske tom att energi behovet är större på varmvattensidan? Det beror ju på era vanor såklart.
Du får dock mer effekt ur en palletspanna än vad du får ut ur en normal bergvärmeinstallation. Men det var nog inte så du menade?
 
Nä, energibehovet är nog inte så stort och ja, det är kanske så att varmvattnet kommer att göra av med mer än uppvärmningen i sig - kanske speciellt eftersom vi kommer att vara 6-7 personer som bor i huset, varav fyra mer eller mindre vuxna (och då tänker jag nog främst på mig själv som kan vara oerhört barnslig när det kommer till kritan...)

:)

Peo
 
Välj en vattenmantlad helautomatisk pellets eller braskamin. Utöver mysfaktorn går majoriteten av eldens värme till acktanken och då kan du duscha i värmen också!
Temperaturstyr kaminen mot tanken så sköter det sig själv (dock ej påfyllning och uraskning)
www.nordic-trabygg.se verkar ha grejer som jag tror kan passa.
Även FTX vad det verkar.
 
Ekonomiskt är nog en pelletskamin ett alternativ, men jag tycker man skall väga in komforten också. Hur välisolerat ett hus än är så blir inte inneklimatet komfortabelt om man inte tillför värmen på lämpliga ställen. Med en pelletskamin i ett stort hus kommer det att vara för varmt på vissa ställen och för kallt på andra. En vattenmantlad pelletskamin i kombination med golvvärme löser förstås problemet, men det är ju i princip samma sak som att sätta in en pelletspanna, förutom att man får kombinerat pannrum/vardagsrum.
 
Pellet/solvärme är en bra kombination både ekonomiskt och miljömässigt.
Med pellets finns ingen anledning att ha en stor ack som enbart ger ökade förluster dimensionera då acken efter solvärme och varmvattenbehovet i stället.
Vid vedeldning som inte sker automatiskt så kan det av praktiska skäl vara bra med stora acktankar.

50W/m² är väl ganska ordinärt vill man bygga lågenergihus så bör man ner mot 30W/m².


MG68 skrev:
Tja, 60% av värmepumparna pajar ju ändå inom 5år så varför satsa på det:

[länk]

Nja!
Mer än 60 procent av alla värmepumpar som går sönder är inte ens fem år gamla.
Det står inget om hur många procent av installerade värmepumpar som går sönder inom fem år.
Största problemen har det varit med FLVP de flesta berg-, mark- och sjövärmepumparna håller betydligt längre.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Pellet/solvärme är en bra kombination både ekonomiskt och miljömässigt.
Med pellets finns ingen anledning att ha en stor ack som enbart ger ökade förluster dimensionera då acken efter solvärme och varmvattenbehovet i stället.
Vid vedeldning som inte sker automatiskt så kan det av praktiska skäl vara bra med stora acktankar.
Det beror ju lite på hur man definierar stora tankar, men visst över 1m2 hade jag knappast tänkt mig totalt oavsett vilken kamin man har eftersom det knappast är meningsfullt...

Det känns lite fel att investera i en pelletsanläggning när man har ved på tomten, det är mest det som stör tror jag. Å andra sidan är jag lat, så frågan om hur länge det håller med ved är väl svaret rätt klart om det inte blir enorma tankar och stoor panna så att man kan elda riktigt sällan. Och det tar plats. Med ett pris på runt 16000kr kvadraten blir det ett väldigt dyr uppvärmning även om kanske inte all ved behöver lagras inne ;)
50W/m² är väl ganska ordinärt vill man bygga lågenergihus så bör man ner mot 30W/m².
Så vilka ordinära kataloghus har du hittat som ligger runt 50W/m²? Jag skulle bli förvånad om ett ordinärt kataloghus i praktiken höll sig runt det dubbla.

Förutom VillaVarm, KarlsonHus och FaluHus som väl alla profilerar sig på att göra av med mindre än de andra har jag inte ens hittat några som har energideklarerat sina hus.

/Peo
 
peoe skrev:
Så vilka ordinära kataloghus har du hittat som ligger runt 50W/m²? Jag skulle bli förvånad om ett ordinärt kataloghus i praktiken höll sig runt det dubbla.

Förutom VillaVarm, KarlsonHus och FaluHus som väl alla profilerar sig på att göra av med mindre än de andra har jag inte ens hittat några som har energideklarerat sina hus.

/Peo
Tja villavarm verkar då inte klara 50W/m2 o år enligt Håkan´s svar i villavarm tråden, Om nu inte dessa 2 vuxna i huset med deras golvvärmesystem (villavarms) har extremt hög hushållsel..
126 m2 i Östergötland hade en total elförbrukning på 14000 kWh/år med vattenburen el, Om 6000 kWh är hushållsel är det 8000 kWh för värme o vv vilket då gör 63,5W/m2.. För att huset skulle klara sej på 50W/m2 skulle det bara gått 6300 kWh/år till värme o 7700 kWh hushållsel för 2 pers vilket verkar mycket för 2 pers i ett nytt hus med moderna vitvaror....
 
just det villavarmexemplet har jag också grunnat på.
för övrigt läste jag ny tekniks insändare
http://www.nyteknik.se/art/48641
som var fullt av missnöjda FLVP-ägare.
Jag har också i min närhet folk som har erfarit FLVP-kraschar.

Man måste ju tänka ngt sånär långsiktigt.
har just upptäckt sveriges billigaste vedpanna som är made in czech republik och kostar från 15 tkr inkl moms för 30kW. Den är i gjutjärn, utan keramik el lambda el ngt sådant. Har 75% verkningsgrad.
låter tilltalande m enkel teknik och lågt pris. totalt drygt 30 tkr inkl motorshunt, ack 750, laddomat å elpatron 6 kw.
Bra som komplement t sol och kanske beprövad luft/luft-pump.
Tillsammans m solanläggning från sfinx kan man nog komma under 100 tkr för komplett system som värmer energisnål kåk inkl ftx m ved

vedeldning mot ack med enkel panna är förmodligen billigaste uppvärmningen näst efter sol även om man köper veden. Fast inte i 40 ltr säck förstås :))
 
När det gäller åtgången av energi gör vi av med ungefär 20 m3 varmvatten per år (+- 10%) och ungefär 10 000KwH där egentligen allt är hushållsel.

Då har vi (med undantag av en gammal frys) bra energiklass på alla vitvaror (minst a) lågenergilampor nästan överallt, ingen torktumlare eller torkskåp eftersom allt hängtorkas osv.

Dock drar min 50" plasma lite kräm, 6 datorer i huset som folk är dåliga på att stänga av (de släcker lampan, men låter datorn stå på! Jobbig prio-ordning på det beteendet) 7 personer varav 4 vuxna, så man kanske inte skall förvänta sig mer...

Åtgången av hushållsel lär alltså knappast bli lägre, varmvattenkonsumtionen kommer nog att öka när barna blir större osv - så varmvattenbehovet är nog större än uppvärmningen - speciellt med tanke på att i princip alla de där hushållselkilowatten ju värmer, även om det behovet ju inte finns halva året...
 
Förresten, när det gäller uppvärmningen gjorde vi tidigare av med knappt 4 m2 olja, har nu pellets istället men tror inte att den förbrukningen gått ned - framför allt som vi ersatt elelement med vattenburet...

Men diskussionen gällde ju egentligen det nya huset... Detta har en uppvärmd golvyta om 250m2 i ett mer eller mindre oisolerat hus från 20-talet, så energiförbrukningen per kvadratmeter kommer nog bli lite annorlunda.

Det nya huset blir knappt 300m2.
 
skilj på effektbehov per kvm och energiåtgång per kvm:
50 W/kvm effektbehov har inga lågenergihus, däremot 50 kwh/kvm och år är en typisk energiåtgång för ett bra lågenergihus.
Boverket vill att våra småhus inte gör av med mer än 110 kwh/kvm/år i sydsverige och 130 i norrlandslänen + dalarna.
av dessa ska inte mer än 55 kwh komma fr elektricitet.
Jag har inte förstått det annat som att det handlar om energi för uppvärmning. Hushållselen får vara hur hög som helst. Detta är ju förvisso ologiskt pga hh-elen i slutändan omvandlas till värmeenergi som kommer huset tillgodo - iaf den el som används inomhus :)
Karlsonhus anger i sin reklam att deras ekomerhus kan komma ner i typ 40-70 kwh/kvm/år av köpt energi.
DEras hus i växjö som är på ca 200 kvm har i årsmedelt temp ca 7 grader köpt in ca 8000 kwh för uppvärmning utan värmepump enl uppgift (som man kanske får ta med en nypa salt). Man har ca 7 kvm solfångare som givit gratisenergi och hh-elen förstås. Detta blir ju 40 kwh/år/kvm. Räknar man normal hh-el in i detta så hamnar man på knappt det dubbla skulle jag tro
Med värmepump kan man ju i ett sådant hus ytterligare komma ner i energibehov till typ hälften av inköpt energi, dock till elpris.
 
Kan bara efter egen erfarenhet tycka att en pelletskamin visst ger en mysbrasa, inget knaster kanske men en mysig stor låga som reflekterar sig i vardagsrummet/kökets möblemang.

Sen att man myser av alla slantar som sparas förhöjer ju bara det hela en dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.