Hej!

Har en 115 kvm stor källare.
Ytterväggarna är av putsad betonghålsten, innerväggarna av putsad/spacklad(?) lättbetong.

Källaren är omdränerad och utvändigt försedd med pordrän-isolering.

Jag efterlyser erfarenheter ang metoder och verktyg för att enklast avlägsna putsen från först och främst ytterväggarna

Tack på förhand!
 
:)det finns ingen enkel metod för det :). Använd Hammare och mejsel på dom ställen där putsen redan har lösnat ifrån underlaget. Sitter den fast så råder jag dej att överväga att låta den sitta kvar .... och reparera/ putsa över den skadade putsen ( om den inte är målat med plastfärg).
Det är enkelt men ingen lätt jobb och kräver andningsmask och muskelkraft ;). Glöm inte stänga dörr till övervåningen under tiden du jobbar där nere. Jag har varit med om det :'(
gaia
 
Kom igen,

Ingen bättre metod och verktyg än "hammare och mejsel"?!

 
:(
gaia
 
Ok, vi körde några metoder för att få ner vår gamla kalkputs:
Först köpte vi  två stycken färgskrapor från Biltema + ett lass blad. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra, men man ska ha muskler och tålamod. Det är jäkligt jobbigt.

När vi sökte alternativ kom vi på den geniala idén att köra vinkelslip. Det gör man inte måga sekunder utan att ha ett inferno av damm. Vi lade ner den idén och köpte nån ståltrådslikanande rotborste att sätta på borrmaskin eller lågvarvig slipmaskin. Det funkade om möjligt än sämre. Vi provade även slagborrmaskin med mejselspett. Det gick hyfsat, men man sabbar hålstenen lite väl mycket.

Till slut fick vi låna en betongfräs. Med den gick det rätt smidigt. Framförallt sliter man inte ut sej jämfört första metoden.

Såhär ser Festo-fräsen ut in action. Egentligen var syftet att slipa betonggjutskarvar på golvet, men vi testade väggarna och blev positivt överraskade.
nina_slipar_golv.jpg
slipmaskin.jpg
 
Kan bara bekräfta att Flex saneringsfräs är det rätta. Jag har kört 35m2 källarvägg ner till betonghålstenen. Det dammar nåt så inni he***te. En byggdammsugare är ett måste. Men det blir bra efteråt. Den tar även bort lite ojämnheter. Tog en dag att genomföra. Sen sov man gott  :D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.