Jag har tagit för givet att jag skulle gjuta in ett tröskeljärn vid garageporten, men när jag pratade med en garageportskrängare ställde han frågan varför. Mitt svar blev typ att det skyddar ju betongkanten mot slitage. Jovisst tyckte han, men det är ju bättre att ha lite avrinning sista biten mot porten så att regnvatten inte rinner in i garaget. Alltså inget järn och fasa av betongkanten sista 1,5 cm (gäller hörmannport).

Vad tycker ni?
 
Man kan väl ha både och, bara ta ett tröskeljärn som inte är 90 grader. Exempelvis en 3-4 millimeters plåt som man låter bocka så den passar samt svetsa fast armeringsjärn som du trycker ner i betongen.

Själv kommer jag skruva fast tröskeljärnen för att kunna byta om de blir för slitna, med försänkta skallar förstås...
 
Också funderat på denna fråga, kollade lite på andra garage och tycker att fasning måste var bättre. Denna kan man komplettera om man vill med en slitplåt men bara själva fasningen måste göra att det blir en helt annan påfrestning mot kanten.
Jag har tagit bort 4cm i höjd på kantelementen där portarna ska vara så kan man göra fasning när man gjuter, blir då ca 14cm in i garaget där porten tar vid.
Ska köra takskjutportar och dem sitter ju på insidan av stommen.
 
Jag har fasat kantelement + takskjutport sedan 6 år tillbaka och jag har aldrig reflekterat i efterhand över behovet av tröskeljärn. Det håller bra som det är tycker jag.
 
OK då har man sparat de hundralapparna ett järn kostar. Men då kommer en följdfråga som blir lite OT:

Jag hade tänkt använda sockelelement i cellplast. Hur gör man då vid port/dörr-öppningar? Jag antar att man måste ta bort en del cellplast eftersom det ju inte håller att köra på?
 
När min platta med sockelelement och fasad kant gjöts så blev det lite tunnt, och när jag körde in bilen lossnade bitar av kanten. Jag ska därför montera ett tröskeljärn i efterhand. Det här behöver givetvis inte hända om du, eller den som gjuter ser till att konstruktionen håller, men jag skulle nog lägga på de hundralapparna som det kostar extra med ett tröskeljärn.

Lycka till!
 
Själv har jag bara skurit ur en fasning ur kantelementen, men med senaste kommentaren bör jag kanske skära ut lite på insidan också så betongen verkligen blir lite tjockare just där. Lägger upp bild när jag är klar! :)
 
Hej

Jag sågade ur en bit på kantelementen för att få en betongkant. Satte en bräda på utsidan av kantelementen under gjutningen.

//Johan
 
  • Gilla
Dansat
  • Laddar…
Jag förstår heller inte vitsen med tröskeljärn. Det brukar man ha till slagportar, men att ha det som kant till att köra bilen över, tycker jag verkar fel. Bättre att knacka ned an bit av kantbalken/frigoliten och sedan gjuta en uppfart. Inte kul att ha garagegolv och marken utanför i samma nivå.
 
Så här gjorde jag:
grund_armering_2.jpg
 
Funderar just nu själv hur jag ska göra vid poren och sökte upp denna tråd.

Har sockelelement som jag tänkt såga ur men hur gör man mer i detalj med:

1) Bör jag såga ur sockelelementen motsvarande hela plattans normala tjocklek, dvs 10 cm i kanten?

2) Ska jag lägga någon armering ut mot kanten jag sågat ur? Det blir ju trots allt 10 cm utanför ordinarie kantarmering och nätmatta.

Tacksam för råd!
 
Jag satte mitt järn med kanten centrerad under takskjutporten med en synlig kant på 10 mm och 20 mm fall ut till plattkanten, det gör att gummilisten formar en droppnäsa på utsidan och man slipper att det kryper in vatten under porten. Det är svårt att förklara men jag vet inte hur man lägger upp bilder.
 
Egentligen vill jag inte ha något tröskeljärn alls. En avfasning passar bättre eftersom jag förmodligen kommer att lägga klinker i garaget. Undrar därför om det räcker med en viss höjd betong ända ut eller om jag skall ha någon armering?

Någon som kört utan tröskeljärn?
 
Tröskeljärn? Fanns nog inte när mitt garage byggdes (1969).
Eller, jo förresten, i sommarstugans "garage" finns ett vinkeljärn vid dörrarna,
som alltid är i vägen, det sitter så att säga lite löst. Fästena är avrostade.

Så hoppa över järnet. Hur mycket kan man slita på betongkanten genom att
köra över den 2x365 ggr per år med gummidäck?

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.