...hur blir av med dom ???

Dom sätter bon överallt hos mig. Förra sommaren fick Terminator plocka 11 bon.

Kan man få dom att bosätta sig nån annanstans, tror ni?
 
Min kompis dammsög upp ca: 70st getingar om dagen hemma hos sig förra sommaren. :surprised:
Det tog någon vecka (och några dammsugarpåsar) men sedan försvann de...

Han stoppde i en strumpa i slangen varje gång han "sugit".
 
Jag gjorde det också för ett par år sedan, fast jag fick lite hjärnsläpp och skulle ta påsen ganska snabbt och trycka ner i en vattentunna. -Eh.. Nej, jag hann inte riktigt det...
Då började dom anfalla mig och stack mig 4-5 gånger.

Tack för tipset, men jag vågar nog inte det igen. ;)

Fler tips?
 
Getingarna är ju rovdjur, gör man sig av med dem så får man mer av andra insekter. Sedan avgör vädret hur många getingbon det blir. Ofta ser man små getingbon på vindsutrymmen, getinghonan har börjat bygga ett samhälle, men sedan ar det blivit alltför varmt. Så jag tror att man kan få bort getingsamhällen genom att höja temperaturen för den, tex med en värmefläkt.
 
Getingar är ett otyg så är det bara!

Jag har hört att man ska kunna hälla lacknafta el thinner i t ex en gammal plasthink typ syltburk och hänga typ i taknocken eller så och att getingarna lockas dit, sniffar i sig det och sedan dör.

Funkar i allafall - en jobbarkompis gjorde det och hon fick bort alla. :)

Det ska vi testa om vi får sånna inneboende i sommar.
 
Vi fick dom år efter år.Men sen sa dom på Anticimex att vi skulle sätta nät... efter det så har vi inte haft några getingar. :)
 
Läskigt Chao-Li...
Jag har varit med om några getingäventyr..
Bl a när jag bodde i ett gammalt gårdshus, och det kom in lite getingar i sovrummet på övervåningen varje dag..
De blev fler o fler att "ta bort" i fönstret varje dag. Mitt sätt var att spruta fönsterputsmedel på dem, de dog direkt. En dag, när jag kom upp möttes jag av en svärm.. :surprised: "de var efter mig"  jag hann precis in i badrummet med en bärbar telefon. Ringde min bror som har brutal getingskräck ;D, men han kom som en räddare i nöden. Med varsitt badminton racket slog vi oss ut.. Fungerade väldigt bra! Sen sprutade vi radar :-X, anticimex kom samma dag, och fick död på boet som visade sig vara gigantiskt. Spännande va´?  ::)
Tror att anticimex har de bästa sätten ändå..
 
Har för mig att Anticimex har en typ av fällor som man sätter upp när drottningarna ger sig ut för att leta platser till bon.
Gäller att ta dem när de är få ;)
 
Man kan göra egna fällor av genomskinliga godislådor och en bit 40mm rör.

Såga ett hål för röret mitt i locket och sätt in ett 5 cm lång bit rör i det (obs måste vara tätt). sätt fast locket på lådan.

Jag betade mina fällor med öl, jäst och soker. Getingarna hemma kom fram så fort vi satte oss och skulle ta en öl. De två första veckorna så fångade jag 225 getingar i fyra fällor. Dessa var utsatta mitt i juli så de minskade inte förekomsten av bon, men efter två vekor kunde vi siytta och grilla rellativt ostört.

Sätter men ut dem nu så klarar men nog hela grillsässongen.
 
Jessica - menar du insektsnät i takfoten? Det blev vi avrådda av entreprenören att sätta - inte effektivt sa han. Så här efteråt har jag fått höra att det visst är effektivt.

Bengha - ska jag testa nu när det är drottningtime!
 
Tillräcklig finmaskiga nät fungerar enligt min erfarenhet bra. Det gäller bara att täcka alla springor och vrår
 
Damsugaren är inte så dum.. den tar bort jordgetingar och vanliga getingar fort och skonsamt man gillrar dit damsugaren vid ut gången och låter den ligga där en par tre timmar så att man hinner få med sig alla sedan tar man radar eller liknande och suger även i det trä på en strumpa på slangen innan du stänger av den så märker du om alla är död eller inte.... är dom inte det så är det bara att starta damsugaren igen och låta den ligga en stund till dom kan inte andas i de sug som uppstår utan dör... Tips skaffa en billig damsugare när det är rea och ha den till dessa ändamål för det gör inget om man varvar sönder en som är billig det är ju bara att köpa en ny.. funkar även på spindlar och sindelväv..
 
Stort tack för alla tipsen!

Jag börjar nog med Benghas tips. :)

Dammsugaren... Njaa, vet inte om jag vågar igen :surprised:
 
jag fattar inte riktigt, ett rör in i lådan som du har lagt lockbete i? men kan dom inte bara flyga ut ur röret igen?



bengha skrev:
Man kan göra egna fällor av genomskinliga godislådor och en bit 40mm rör.

Såga ett hål för röret mitt i locket och sätt in ett 5 cm lång bit rör i det (obs måste vara tätt). sätt fast locket på lådan.

Jag betade mina fällor med öl, jäst och soker. Getingarna hemma kom fram så fort vi satte oss och skulle ta en öl. De två första veckorna så fångade jag 225 getingar i fyra fällor.  Dessa var utsatta mitt i juli så de minskade inte förekomsten av bon, men efter två vekor kunde vi siytta och grilla rellativt ostört.

Sätter men ut dem nu så klarar men nog hela grillsässongen.
 
Jag kan rekommendera thinner i en burk under boet (Om du hittar det). Det är bra att göra det då man inte tänker vara i närheten en stund. Getingarna lämnar boet och flyr bort från thinneret (undrar hur det stavas i singular, bestämd form).
Jag har använd det med framgång flera gånger.

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.