Har en glasveranda idag med papptak, nu vill sambon ha en balkong uppepå, verandan är ett rejält bygge så det är i sig inga problem, men hur gör jag med taket? Det är ett pulpettak med mycket liten lutning, där ligger papp idag, frågan är: kan man bygga balkongen (bestående av trallgolv och räcke, ej tak över) direkt på pappen? Eller bör man lägga ett plåttak mellan? Eller rent av förankra balkongen i verandans stomme? Finns det papp som håller för direktkontakt med den vikt som balkongen innebär? Kan tillägga att höjden på taket bör bli så lågt som möjligt för att man ska slippa "kliva upp" när man går ut på balkongen!
 
Det är inga problem att bygga direkt på pappen, DOCK ska man inte göra åverkan i pappen, golvet får alltså inte fästas in genom pappen. gör så här: såga till kilar (reglar) som motsvarar taklutningen så golvet blir i våg (cc 40 vid 22mm trall) utgå från 45x45 alt 70x45. UNDER dessa läggs en remsa takpapp ca 10cm bred för att förhindra nötning på själva tätskiktet (dubbla syllpappsremsor går oxå bra alt. tredubbla underlagspapp.) skruva sedan trallen uppepå reglarna men se upp med skruvlängden så dom ej går igenom och skadar takpappen. så nu är golvet klart.

så till räcket...........Lite knivigare, helst vill man inte göra åverkan på taket men det kan bli nödvändigt, har du utsprång på taket är det kanske inte hela världen utan man kan klabba med mjukfog i skruvhålen och få det någotsånär tätt, men som sagt helst vill man fästa det utvändigt på något sätt via konsoller eller dylikt, svårt att säga hur det om möjligt kan göras utan att se prylarna på plats, men använd fantasin ! Jag har kört med konsoller några gånger, dom ser ut som en platta (rostfri) med en påsvetsad gängstav eller m10 skruv som skruvas fast rätt genom taket (på ovansidan) och sedan svetsar man en lapp (takpapp) över plattan så bara bulten sticker upp, sedan fäster man in räcket på lämpligt sätt i den. dessa kan ej köpas utan tillverkas hos plåtslagare eller likn.
 
Tack för svaret, var ungefär något sådant jag hade tänkt mig/hoppats på. Ja det blir ju en form av "flytande" konstruktion, men allt bör väl fästas i huset så det inte blåser bort :) Räcket har jag faktiskt inte tänkt på, får ta en funderare på det.
 
du behöver inte fästa in golvet i huset då en sådan konstruktion blir mycket tung, men inget hindrar dig att göra det om du vill naturligtvis, jag har dock aldrig sett det.
 
  • Gilla
ragge74
  • Laddar…
Kul att ni kunde slå era kloka skallar ihop. ;D ;D
 
Visst, vi kanske skulle köra en gemensam profil/alias -papphammar..............
 
Nä nu är det ju Hegeforsnivå på det här..... ;D
 
En fråga till, är inte så hemma på det här med papp, men finns det någon papp som är kraftigare och mer hållbar än andra?
 
Nej, inte på det sättet jag tror du menar, däremot vad det gäller livslängden, infärgningskvalitet (hur bra färgen håller mot solblekning) osv. så är generellt dom svensktillverkade materialen bäst dvs. Mataki, Trebolit och Icopal.
 
Hur blev det sen? Har du bilder på hur det ser ut?

Mvh Frank
 
Rickard.
F Franken. skrev:
Hur blev det sen? Har du bilder på hur det ser ut?

Mvh Frank
Det är en rejält gammal tråd man ska inte hoppas för mycket på svar. Har en del erfarenhet av just detta så om du har någon specifik fundering så skriv ut den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.