Efter att i en annan tråd ha beskrivit mina problem har jag hittat nya mögelangrepp på vinden. Och det känns enklast att börja om helt från början.

Huset är från 1965. Vinden är indelad i fyra kalla garderobsutrymmen som alla är förbundna med luftuppningar till vindutrymmet under nocken. Längst upp finns gavelventiler på båda sidor, samt en extra ventilationshuv. Genomskärningsskissen visar husets östliga del. Husets fasadbeklädnad består av tegel och de ventilationsöppningar som finns vid takfoten är endast ca 1 cm mellan varje tegelsten i det översta skiktet. Dvs där det egentligen skulle varit fog. Efter en noggran kontroll (vilket jag tydligen inte gjorde i förra tråden om mina problem) ser jag att råsponten i alla de fyra garderoberna är mer eller mindre svart. Vindsutrymmet längst upp har däremot inga som helst problem. Rejäla luftspalter förbinder garderoberna med vinden längst upp. Under takbjälkarna sitter masonit spikad. Detta kan anas på fotografiet där jag brutist bort en hel del av dem. På vissa ställen finns det även isolering bakom denna masonit och råsponten.

Vad är anledningen till dessa mögelproblem? Är det ventilationen i takfoten som är otillräcklig eller läcker det in massor av varmluft som sedan kondenseras? Eller är det snarare en kombination av detta?

Det finns fyra vanliga innedörrar till de kalla garderoberna. Dessa är inte isolerade med något annat än tätningslist. Kan detta vara orsaken till att värme läcker in? I Golvet ligger kutterspån? Ska man lägga på mera isolering för att förhindra att värme tränger upp underifrån?
I förra tråden fick jag tips om att köket under en av garderoberna kunde vara orsak till kondensering. Köket befinner sig dock endast under ca 1/3 av den garderoben och vid just det områden är problemen som minst

Kan en rejäl isolering av golven samt dörrarna in till garderoberna samt försöka öppna upp tilluften mera. Skulle nästan vilja plocka bort varannan tegelsten i översta lagret för att få in tillräckligt med luft.

Ber om ursäkt för att jag inte kontrollerade mer nogrant i förra tråden jag skrev och hoppas på ny hjälp här istället!

vindmogel.jpg
vind2.jpg
 
Jag är fortfarande inne på samma linje som i din förra tråd, och som du själv skriver kombination av detta. Alltså tror jag det är varm fuktig luft som tränger ut i dina ytterst lite ventilerade kallvindar. Kanske en något mer ventilering skulle hjälpa, men framförallt är det ett ventilationsproblem inomhus. Går det så ordna med diffusionsspärr för att sedan orda så att det verkligen är undertryck även på övervåningen. Det är nog det största problemet. Mycket vanligt med övertryck på övervåningen, och lika vanligt med mögel på vinden i dessa hus.

Tartan
 
Har själv ett hus från 1963, 1,5 plan med källare, trästomme med tegelfasad, 45 graders tak. Självdrag, fjärrvärme sedan -87.
Har haft liknande problem som johansjostrand, jag löste detta så här:
Min övervåning var lik din med kallgarderober på bägge sidor om sovrummet.
Jag ville dela sovrummet till två lika stora rum genom att flytta ut väggarna 130 cm åt varje håll, dvs att det blir snedtak och 120 cm hög "hjärtvägg" på var sida.
Skillnaden är att jag hade råspont som "innertak" i garderobernas snedtak påspikade på takstolarna. Dom gamla befintliga sovrumsväggarna som garderobsdörrarna satt i var hör och häpna helt utan isolering vilket jag blev varse när dessa revs...Blev också varse att dessa gammla väggar var bärande vilket krånglade tilldet något, men all går att åtgärda..men det är en annan story ;)
Efter rivning av garderobernas råspont uppenbarades svart påväxt, dock bara i vissa av "facken" i begränsad omfattning. Dessa fack var takfotsventilationen igen täppt av nedrasad isolering från vinden. Dom fack utan påväxt var takfotsventilationen helt fri från isolering...
Vindens ventilation består av en ventil på varje gavel nära nock.
Påväxten beströks nogrannt med boracol innan läkt (25X38mm) & plywood skivor monterades mot yttertaket för att säkerställa ventilationen mellan takfot & vind.
Isolering (145+70mm) monterades på snedtakets plywood skivor från golvet till kallvindens isolering (ovanpå sovrummets tak).
Diffusionsplast monterades sedan på snedtaksisoleringen & sovrummets spontade innertak. Sidoväggarnas byggdes & isolerades (dock bara för ljudisoleringens skull).
Gips & nytt innertak, nya fönster (2st) med spaltventil ersatte den gammla.
Badrummet på samma våning är diff.spärr också monterad vid renovering ett halvår tidigare + att dess från luft är åtgärdad med en effektiv kanalfläkt på vinden ut i skorstenen med spirorör. Fläkten styrs av ljusknappen i badrummet med om man vill fördröjning efter släckning, ljuddämpar spiroslang monterad innan fläkt= tyst. :)
Har också bytt till ny vindslucka, isolerad och tät. Den gammla var nog också en bov i dramat.

Summasummarum: Genom att hela övervåningen är väl diff tät, ventilation från badrum effektiv, bra ventilation mellan takfot och vind/nockventiler har jag fått bukt med mina problem som det verkar+ att komforten sommar som vinter klart förbättras. Och jag fick två sovrum på 10,5 kvm vardera. :)
Detta tycker jag var helt värt den arbets insatts som krävdes.

MVH Flygisen
 
Efter en inspektionsrunda idag står det klart att problemen är störst i den garderob där jag först hittade mögel, och som dessutom nästan helt saknar ventilation nertil. I de andra garderoberna finns angreppen i närheten av dörrarna som helt saknar isolering och troligtvis vräker det in värme där vintertid. Detta i kombination med att takfotsöppningarna är minimala runt om hela huset.

Min tanke för tillfället är att plocka bort en tegelsten o översta lagret mellan varje takstol för att läppa in mera luft. Att isolera de fyra dörrarna in till kallgarderoberna, samt montera fresh 90 ventiler i de två sovrummen på övervåningen för att undvika övertryck.

Låter detta som ett sunt tillvägagångssätt?
 
tätmembran i undertaken, bra ventilation på vinden, täta luckor och dörrar till vinden, samt ventilation helst ftx men det är inte nödvändigt med återvinning... däremot ventilation. freschventiler funkar inte när tempen ute och inne är lika (sommaren) dessutom kostar det i värme på vintern som du producerar med din fina pelletsbrännare :) ett ft aggregat kostar också i värme men går att justera efter den mängd luft som du behöver
 
Lite nyfiken, vad betalar folk för från/till -luft lösningarna? Mekaniska apparater som jag tycker är svindyra, men säkert bra.

Därtill kan jag inte dra rör för ventilation då vi har limträbalk i taket (öppet hela vägen upp).

AirStar kanske vore ett bra alternativ?

 
Känner att det verkligen råder en brist på kunskaps för de nya mateialen som finns på marknaden bland oss "gör det självare". Byggare använder mer och mer dessa material, men vi ligger efter i kunskap runt dessa. Det har hänt väldigt mycket under de 2 senaste åren, kunskpen från forskings rapporter osv. är likvärdiga. Jag är själv en stor förespråkare för de nya materialen som finns. Mataki har ett helt system som heter Halotex, Isover har även de en ny plastfolie som de kallar för Vario. Dessa produkter kommer från samma insikt, vi tränar, åker skidor, osv. i Gortex. Där fukt andas ut genom kostruktionen på ett kontrollerat sätt.

Läs dessa länkar, det har hänt en del på marknade. Vi är på väg att förändra vårt byggsätt, vår konstuktion förändras för att bli mer förlåtande vid fuktskador så som mögel. Men detta går ej utan dessa nya material.

Forskning artikel ang. våra ventilerade vindar.
http://www.mataki.se//mataki/documents/broschyrer/tatatat_2004_2.pdf

Matakis diffusionöppna system
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf

Sedan så en rapport från SP
http://www.sabo.se/Teknik_Filer/Diffsparrochtatskikt.pdf
 
Har nu luskat litegrann i grannskapet där det finns tio exakt likadana villor på denna gatan. ALLA har haft problem med mögel i sina kalla utrymmen. Och problemen började i några fall synas för 25-30 år sedan. De flesta har gjort någon form av åtgärd. Monterat mögelstopper, plockat bort tegelstenar från översta raden eller kombinerat de båda alternativen. Detta har lett till att problemen försvunnit helt och och allt fungerar som det ska. I mitt fall är råsponten ordentligt missfärgad, men i och med takomläggningen som just nu pågår har vi kontrollerat den och den är på inga andra sätt dålig eller behöver bytas ut.

De jag har pratat med är alla helt överens med mig om att huset är felkonstruerat. Det syns tydligt hur man har "flyttat ut" översta raden med tegelstenar för att det verkligen ska bli så tätt som möjligt mot råsponten.

Som sagt. Alla har haft problem med mögel. De som öppnat upp ventilationen har blivit av med problemen. Hoppas det gäller mitt hus oxå. Har beställt 20 st mögelstopper som ska monteras snart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.