optimum
Har fått förslag av golvfirma att lägga klinkers på spånskivegolv cc60 utan gipps.
Är det ok att göra så?

Övervåning i suteränghus med övervåning av trä.
Nedifrån
----------
Träreglar cc60
Golvspånskiva 22mm
Primer
Golvvärme (el)
Flytspackel
Klinkerplattor 300x300 mm

Har läst att man ska limma golvgipps för att få rätt bärighet men golvläggaren säger att det är ok att bara flytspackla.
Golvet har viss knarr och är kök på 20m2 samt hall på 10m2

Är det ok att göra så eller ska jag byta golvlägare?
Minikrav på tjocklek på flytspackel?  
Har inte beställt ännu.

mvh Roland
 
Om du lägger fiberduk och flyter 5 cm och armerar med nps 5 mm 100 får du ett fribärandegolv detta går att utföra...Man kan även armera och flyta 3 cm och ha fiberförstärktbruk....
Och av de alternativen är det första klart bäst....
 
  • Gilla
Jnyman
  • Laddar…
rolri skrev:
Träreglar cc60
Golvspånskiva 22mm
Primer
Golvvärme (el)
Flytspackel
Klinkerplattor 300x300 mm
Det är en konstruktion som kommer att fungera och 15 mm fiberförstärkt flytspackel är tillräckligt. Jag hade även stiftat fast ett punktsvetsat stålnät (putsnät) på golvspånet.
 
Bob_the_builder
ACME skrev:
Jag hade även stiftat fast ett punktsvetsat stålnät (putsnät) på golvspånet.  
Vilken tur - annars hade du inte följt branschreglerna  ;)  ::)
 
Mmm...jo..iofs. Men nätet som armering är bara BKR's rekommendation -Maxit påstår att det inte behövs med deras ABS317 som är fiberförstärkt.
 
optimum
Bra, då verkar det som golvläggaren vet vad han håller på med.
Ska bli skönt att bli av med gamla plastmattan och få dit ett snyggt klinkergolv.

mvh Roland
 
optimum
Mer förvirring
Läste på byggkeramikrådets hemsida med deras anvisningar
Utdrag från "Tillägg" "Träbjälklag som underlag"

se http://www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf

"För konstruktion med avjämningsmassa:
Avjämningsmassa med min. 12 mm tjocklek, av typ som av tillverkaren
rekommenderas för träunderlag och som har böjstyvhetsförbättrade
egenskaper-"

Där står även om armering med stålnät, helt ok men...

Fortsättning

"– Enligt reglernas krav ska böjstyvheten minst motsvara en 22 mm
golvspånskiva på regelavstånd max. c 300. Med skärpning av kraven
gäller att förstärkning enligt något av ovanstående alternativ ska göras på
samtliga träbjälklagskonstruktioner med c-avstånd 600 eller mindre."

Ovanstående alternativen, se hela texten
http://www.bkr.se/branschregler/tillagg10.pdf

Som jag tolkar deras regler sä är mitt golv är av typ träbjälklag med spånskiva cc60 och ska då först förstyvas med golvgipps för att nå motsvarande som cc30 och därefter flytspacklas med 12 mm.


Eller vad gäller ?
Tycke jag fått klarhet i det via era råd?

mvh Roland
 
Bob_the_builder
rolri skrev:
Som jag tolkar deras regler sä är mitt golv är av typ träbjälklag med spånskiva cc60 och ska då först förstyvas med golvgipps för att nå motsvarande som cc30 och därefter flytspacklas med 12 mm.

Eller vad gäller ?
Nej, så ska du inte tolka reglerna. Det är antingen eller, vilket framgår av ditt andra citat "förstärkning enligt något av ovanstående alternativ". Det innebär alltså att på alla bjälklag med max c/c 600 mm så ska man antingen gipsa eller spackla minst 12 mm. Det räcker alltså inte att bara spackla fall (kanske 3 mm vid brunnen) bara för att man varit duktig och reglat c/c 300 mm. Det är det som "skärpningen" innebär.
 
optimum
Nu är jag med på noterna, det är antingen eller som gäller, antingen skivor (golvgipps) eller avjämningsmassa (flytspackel med armering) som gäller för att få bärighet på golvet söm är cc60 golvspån.

Man är väl lite extra nervig för att få allt rätt eftersom mycket pengar/arbete ligger inbakat.

Ska bygga upp kök ovanpå golvet och vill ogärna få problem med släpp.

Tack till er som hjälpt mig få klarhet i tekniken att fixa till vårt golv.
Hoppas andra läsare också fått/får hjälp av tråden.


mvh Roland
 
Bob_the_builder
Observera att branschreglerna inte är avsedda att tillämpas i torra rum utan i våtrum där "man" är livrädd för vattenskador och därför använder hängslen, livrem och fallskärm. Dock kan du självklart ställa vilka krav du vill på entreprenören. Om du vill att det ska hellimmas gips på ditt köksgolv innan han spacklar så gör han/hon ju det.
 
Ett enkelt hemma tips ställ ett glas vatten på golvet och hoppa på golvet utan att vattnet kommer utanför ;D
 
kakelmaster skrev:
Ett enkelt hemma tips ställ ett glas vatten på golvet och hoppa på golvet utan att vattnet kommer utanför ;D
Hur fullt ska det vara då?=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.