Jag är på gång att renovera min trappa i hallen och har kikat lite på stepkit´s paket med trappsteg i ek och ett specialinstrument för kapning av stegen.
Min tanke är slipa och måla vagnstyckena vita, samt montera sättsteg & plansteg i ek.

Finns det någon här som provat stepkit´s alternativ, eller har ni något annat att rekommendera.

Priset för ekstegen ligger på ca. 1000:-/ 4 trappsteg för min trappa!

Tacksam för tips & råd
 
Hej,

Jag har också kikat på Stepkits-paket eftersom jag planerar att renovera min trappa inom en inte alltför avlägsen framtid. Har dock blivit varnad av bygghandlare att de är aningen dyra och att man kommer billigare undan genom att använda vanligt laminatgolv och göra egna steg och sedan sättlimma på en nos på dessa.

Stepkits verktyg för att mäta upp stegen verkar dock praktiskt men det verkar inte heller direkt vara raketforskning att tillverka ett eget liknande verktyg. Har också blivit tipsad om att hyra en trappspindel för jobbet.

Fick igår en katalog från Kährs som tydligen börjat tillverka trappnosar som man kan klicka rakt in i deras övriga laminatgolvssortiment. Detta verkar ytterst intressant enligt mig, har dock tyvärr inte fått någon prisuppgift på dessa ännu. Någon som vet?!

Det finns också ett antal liknande lösningar som Stepkits, fick senast härom dagen hem en katalog från K-Rauta som har något liknande men då var kostnaden över 400 kronor per plansteg, dvs. ännu dyrare.

Det jag har blivit varnad för är dock att det kan bli väldigt halt i trappen om man lägger in laminat, men har levt med slipad och lackad trätrapp tidigare och det är ju rätt halkigt det med...

/Johan
 
Hej!
Vi renoverade vår furutrappa för några år sedan, och lade faktiskt in nålfiltsmatta i stegen. Kan verka 70-tal, inte alls modernt, men blev skitsnyggt med blå nålfilt o furu. Inte halkar man heller, vilket är helt ok. Dammet far inte runt. Finns i rätt mycket snygga färger.
Lätt att skära till var det också, o bara limma fast.
Lycka till
 
Jag håller precis med samma projekt! ;D

Följande är gjort:
Gamla "plastmattorna" samt trappnosarna borta.
Skrapat bort gammalt lim med spackelspade.
Slipat upp trappan med fint sandpapper.
Grundmålat 1 gång.
Målat med vit färg 2 ggr.
Så nu väntar jag på trappcompassen som jag har beställt.

Matrialet som jag använder är billligt laminatgolv från Hornbach, 39 kr/ m2.
Sedan köpte jag trappnos som är guldfärgad som är väldigt bred, för att man inte skall halka på stegen.
Det jag har förberett nu är att limma ihop laminatskivor 2 å 2, för att de skall täcka själva stegen i trappan.
Skall försöka återkomma med lite bilder......
 
ja återkom gärna med bilder :)

Vad är en trappcompass? :surprised:
 
Noel skrev:
ja återkom gärna med bilder :)

Vad är en trappcompass?  :surprised:
En trappcompass är et verktyg för att få stegets exakta mått, vinklar etc.



 
  • trappcompass.jpg
Nu tänkte jag lägga upp lite bilder på skapelsen! Varsågoda! :)

Gamla trappan:
 
  • Gamla_trappan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan grundmålad:
 
  • Grundmlat_trappan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan målad+stegen lagda:
 
  • Mladsteg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skavlan
  • Laddar…
Trappnos på plats:
 
  • Trappnos_p_plats.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild trappnos:
 
  • Nrbild_trappnos.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det slutliga resultatet kommer om ett tag när allt är färdigt! Håll tillgodo! :p
 
var kan man köpa såna trappnosar ?
 
Freddy-79 skrev:
var kan man köpa såna trappnosar ?
Dem köpte jag på Hornbach här i Göteborg.
 
Riktigt snygg trapp! Hoppas kunna göra något liknande åt denna skapelse. Funderar på infällda spottar i stegen, men har inte bestämt något ännu.
 
  • trappan_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.