Har ett 20-tals hus med plankstomme där jag skall renovera ett badrum i takkupa på övervåningen. Även intilliggande gamla toalett med snedtak skall inkluderas. Har nu strippat allt ned till bjälklaget och träväggarna. Måtten är ca 3,1 x 1,85 m med golvbjälkarna löpande i  i det korta måttet. Men vad och hur sätta beklädnaden?

Förutsättningar: Golv har bjälkar med cc 70-80 (ca 75 x 250mm reglar). Väggar har stående spontade plankor med dim 50x 150 mm ca, på detta liggande råspont 25x 100 mm, allt i bra skick.

Frågorna:
Funkar det med 22 mm skruvat golvspån + limmat golvgips om jag kortlar cc 30 tvärsmot bjälklaget med låt säga 45 x 195, fästa med vinkeljärn?

Lägger man spån och gips vinkelrätt mot varandra med avseende på långsidorna?

Räcker det att skruva ett lager gips på väggarna, eller skall det vara två? Måste väggarna förstärkas?

Skall också förtjocka en del väggar för att få in rör och el etc men då är väl 45x45 med cc 30-45 Ok med dubbelgips?

Tacksam för lite reda i funderingarna! :-/ :-
 
1. Ja. Du skall uppnå en böjstyvhet mellan bjälkarna som motsvarar 22 mm golvspån skruvat och limmat enligt tillverkarens anvisningar med upplag på max c/c 300 mm. Lite beroende på hur tjockt du spacklar ovanpå gipsen så kommer du att uppfylla kraven utan kortlingar, men spika dit några pinnar för att vara på säkra sidan. Golvspånet skruvas och limmas, och golvgipsskivorna limmas med ett för ändamålet avsett lim/bruk som t.ex. S48. Du kan även välja att stifta armeringsnät på spånet, prima och flytspackla minst 15 mm (vid brunnen) med fiberförstärkt flytspackel.

2. Jag brukar göra det, men jag tror inte att det är ett krav.

3. Ett lager gips på plankvägg är tillräckligt. (Om plankväggarna är ojämna kan det underlätta att fört skruva ett lager "utslätande" OSB/spån/plywood. Dessa skruvas då på plankens "toppar" och skimsas med masoniteremsor om det behövs. Men du skruvar på råsponten)

4. Det räcker att skruva ett lager gips på 45-reglingen, förutsatt att du reglar på c/c 450 och fixerar reglarna i bakomliggande vägg med t.ex. vinkeljärn.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Tack för klargöringarna, nu sätter jag igång!

Tim
 
Förresten, hur noga är det med att få spånoch gips i våg? Med tanke på att det skall spacklas endel med fall etc. Vad kan man tolerera?
Och limskruva spånet motbjälkarna, PL 400 eller även där S48?

Tim
 
Det är avsevärt billigare att sala på golvbjälkarna med t.e.x masoniteremsor eller virke, än att spackla en cm extra över hela ytan för att komma upp i våg. Tätskiktet hamnar ju ovanpå spacklet så du behöver inte oroa dig för problem med bakfall så länge spacklingen är schysst. Se bara till så att golvbrunnen ligger i nivå med spackelskiktets yta.
Golvspånet limmar du mot golvbjälkarna med vanligt trälim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.