Markeringen i bilden visar en tänkt stödmur som också skall bära den kommande altanen. Tänkte först gjuta klackar/sula och mura med leca, men det kanske inte är den enklaste lösningen...

Hur skulle ni gjort?

mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Akahigi
Jag gjöt en grund och murade stödmurmed Leca. Funkade rätt enkelt, blir nog iaf billigare/enklare. Se till att ha en riktig Leca-bandsåg (tigersåg dammar och blir slö) På den där skulle jag göra en rejäl kontrefor på mitten. Skulle nog också fästa ner grunden i stenen. Jag ska lägga byggmax "platon"-matta bakom som fuktskydd och putsa framsidan, kanske vore något.
 
Tack för svar. Ja kontrefor känns nödvändigt. Det känns inte bra att förbinda muren med huset så jag lägger cellplast emellan. En kontrefor närmast huset och en mitt på känns bra. På motfyllnadssidan lägger jag ett lager isodrän, då jag ändå skall ha det mot huset.
Puts låter overkill, hamnar ändå under altan? Jag tänker att slamning ska räcka?
 
Akahigi
Ja i så fall räcker det nog med slamning. Ska ju bara inte kunna regna in i lecan. Men du ska nog ha någonting tätt på baksidan så att det inte ligger vattentryck mot muren. Isodrän är väl bra som dräneringslager men kanske kan bli genomsurt? Jag blandade i lite frost- och vattenskyddsmedel i murbruket, och armerade alla skift utom det översta. Ska nog vara luftspalt mot huset. Dränrör under muren eller urtag i första skiftet (inget bruk mellan ett par block längst ner) för att vatten ska kunna komma ut.

Kanske overkill men det kostar ju inte så mycket att fixa med de sakerna :)
 
Blev en stödmur i finja skalblock med kontrefor.
 
henkepenk skrev:
Blev en stödmur i finja skalblock med kontrefor.
Hur gjorde du kontreforen?

Det skulle även vara kul att se lite bilder, både på jobbet och resultatet.
Jag ska själv bygga ett antal stödmurar inom de närmsta åren så jag samlar inspiration och kunskap.
 
ImageUploadedByByggahus.se1396552078.893213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Jag" i det här fallet är hjälp från hantverkare... Samma sten överallt.
 
  • Gilla
AndersT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.