Visst är det ett irriterande problem med att så mycket godis som finns västerut inte alltid går att få hit. Avvaktar och ser vad prislappen hamnar på, men intressant verkar den. :)
 
är precis det jag letat efter, är stenhårt på... pm'a då ni går vidare

// Johan
 
Skriv upp mig med :)
 
Jag har också funderat på denna.
Den finns även på Woodcraft i USA för 40$ och dem har jag beställt av ett flertal gånger tidigare. Dock blir frakten ibland lite dyr.

http://www.woodcraft.com/family.aspx?familyid=5894

Skriv upp mig på intresselistan.
 
mattiasw skrev:
Hej!

Hittade Wixeys digital vinkelmätare som verkar enkel att använda och framförallt relativt billig. Mer info om den hittar ni här: [länk]



Och test finns att läsa här: [länk]

Priset i USA är $39.99 men de skickar inte till Sverige tyvärr enligt min konversation med dem. Jag blev hänvisad till en firma i UK som heter Allendale Electronics Ltd. och har en hemsida här: [länk] och håller på med en ny för träbearbteningsverktyg här: [länk]

Jag och en kollega vill köpa en men kan vi bli fler så kan vi splitta frakt m.m. Amäl ert intresse här (ej bindande tillsvidare) eller mejla/PM mig.

Priset är inte känt ännu men jag återkommer med en uppdatering så snart som möjligt.
Jag vill också vara med på intresselistan tack.

//Daniel
 
... också intresserad av den digitala. Placera mig på intresselistan

/Stefan
 
Men vilken precition har den egentligen? De han angivit upplösningen på skalan (0,1grader) och repeterbarheten (+-0,1grader) men de har inte angivit några toleranser för den absoluta avvikelsen...

De har allså sagt att displayen kan visa 0,1graders noggrannhet och att om man ändrar vinkel på den och sedan ändrar tillbaka till föregående så kommer men inom +-0,1grader från föregående läge men om visade 45,0grader är 45,0 eller 45,9grader har de inte lämnat några garantier om...
 
Jag har nedanstående vinkelmätare från Woodcraft (se länk) och den har precisionen 0,1 grad t.o.m. 0,05 grad om man läser av nonieskaln rätt.

http://www.woodcraft.com/family.aspx?familyid=4438

Dock tror jag Wixey skulle vara ett bra och snabbt alternativt med tillräcklig precision för de allra flesta uppgifter till min bordsåg.
 
mattiasw skrev:
Vilken precision behöver du?
Eftersom de inte anger någon absolut tolerans alls så kan den tex mycket väl visa en grad fel. En grad blir cirka 17 mm på en meter... det är ganska mycket. Att displayen kan visa tiondels grader är jämförelsevis ganska ointressant.
 
mattiasw skrev:
Nu har jag fått ett pris:


Vilket i runda slängar blir 350 per styck med frakt till Göteborg. Extra frakt tillkommer.

Hur många vill vara med? Skicka PM eller mejl till mattias.wahlberg at gmail.com med namn, adress, telefon och e-postadress samt hur många ni vill köpa.

Jag finns att nå på 031-7613108 (mobiltelefon).

/Mattias
Har du nån uppfattning om vad frakten vidare från Gbg till Sthlm (där jag befinner mig) skulle gå på? Vad väger en sån där tingest?

 
mattiasw skrev:
Jag har varit rätt chokad på jobbet senaste veckan och nästa blir rätt tuff också men veckan därefter skall jag se till att få någon ordning på detta.

Fraktkostnader, betalningssätt etc skall redas ut. Håll ut så skall vi nog lösa detta snart.

Jag kan nog nyttja mitt jobbs Posten-avtal för att få ner frakterna en aning. Sen kanske man kan samfrakta till större städer.
OK. Det är inga problem för mig att vänta :)
 
Kul grej! Men hur läng håller displayen i fickan bland skruvar, spik & verktyg i ett snickarbälte :cool:
Den här har varit min "vinkelkompis" i bältet under mååånga år och funkar än & och utan batterier, och jag kan tappa den i golvet från höga höjder ;)
smygvinkel.jpg
Avläses direkt mot virket eller gradtal mot en gradskiva av plast för 15:- från ÖB :)
Vilken tollerans har virket i ditt bygge? Trä lever! Mät en regel ex. 45x145 vad diffar på 4 meters längd? Vad bli det i grader? :cool: Fatta nu detta rätt ::) Är hemikring "kung" av bra att ha prylar och flest sådanna när man dör vinner ;D
 
När man ställer sina maskiner som skall användas till möbel-och inredningssnickerier är det bra med precisionsinstrument. Själv använder jag mätklocka med 0,01 mm upplösning för ställning av ex bordssåg och fräshöjd. Kombinerat med en Starret kombinationsvinkel och ett digitalt skjutmått klarar man det mesta.

Däremot tror jag att vinkelmätaren som tråden handlar om inte är tänkt för ställning av maskiner. Då är upplösningen 0,1 grad alldeles för grovt. Vad skall ni ha instrumentet till?
 
Låt oss räkna!

Vi antar att vi skall gera ett hörn på ett 95-foder. Längden på snittet blir 95*sqrt(2) =134,35 mm. Vi antar att vi skall gera hörnet med en såg som går 0,1 grad fel. Felet kommer att dubbleras eftersom det blir två snitt. Vi kan rita en triangel med två av sidorna 134,35 mm och den tredje okänd. Vi förenklar en aning utan att resultatet påverkas nämnvärt; vi antar att triangeln är rätvinklig med ena kateten 134,35, den andra kateten x och vinkeln mellan den första kateten och hypotenusan 0,2 grader. Då gäller:

tan(0,2)=x/134,35 ==> x=134,35*tan(0,2) =0,47 mm. Det är ett glapp som syns ordentligt.

Jag hade en vinkelhake från hultafors som hade ett vinkelfel på 0,097 grader, och fick en ny eftersom den räknades som defekt. Deras Quattrovinkel garanteras inom 0,06 grader och de fasta vinklarna inom 0,03 grader. Vid tillfälle skall jag mäta upp min Starrett kombinationsvinkel i koordinatmätmaskin, men det känns inte så högprioriterat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.