Hej alla

Jag håller på att läga nya avloppsrör i köket och undrar vad standardfallet är på avloppsrör från diskhon?
Jag vill minnas att jag läst 2-3 grader och då "90-graders" börjarna är 87 grader blir de ju lodräta med 3 graders lutning på rören, men jag kanske tänkte/minns fel?

Se bifogad bild för hur det ser ut.
Det "korta röret" vid snedväggen lutar ca 2,5grad medans det långa lutar nästan 3 grader.
Jag kommer dra rören bakom bänskåpen och sedan gå in i bakstycket vid diskbänken så man slipper så mkt som möjligt av rören under diskhon.
Jag kopplar med andra ord in mig med en horisontell ledning från vattenlåset till rören som ligger bakom skåpen enl.bild (kommer ett vertikalrör med en 90-gradare på slutdelen i bilden som sedan går in i bakstycket).

Verkar detta ok eller har jag för mkt lutning? (det kan då inte vara för lite i alla fall :D)

Klicka för full storlek
DSC00009-lutning.JPG.xs.jpg

Mvh
Boogieman
 
Christer.K skrev:
Men hur långt har du dragit 50 rör?
Spelar det någon roll?

Tompa
 
tror de kan bli problem med Blurp ljud ::)
 
ppalm skrev:
tror de kan bli problem med Blurp ljud  ::)
Givetvis, blurp vill man ju inte ha. Finns det någon rek om max längd på 50 rör från diskho/diskmaskin utan avluftning. Att gå upp till 75 kan ju bli lite trång i många kök.

Tompa

 
Tompa01 skrev:
[quote author=ppalm link=1135038172/0#3 date=1135109673]tror de kan bli problem med Blurp ljud  ::)
Givetvis, blurp vill man ju inte ha. Finns det någon rek om max längd på 50 rör från diskho/diskmaskin utan avluftning. Att gå upp till 75 kan ju bli lite trång i många kök.

Tompa

[/quote]

Skulle aldrig dra DN 50 från diskbänk nej DN 75 skall det vara det är en massa fett och guck i diskvattnet och man släpper stora flöden när man tömmer efter en handdisk.
Finns inget jobbigare än dåligt fungerande diskavlopp.

50mm är för enstaka tvättställ där man inte tömmer stora mängder vatten.

/Patrik
 
Tackar har sett den förut, men glömt. För diskmaskin och ho till oluftat 50 rör får jag det till 10m, och så långa rör behövs inte i många kök.

Tompa
 
Oj här var det svar :)

1centimeter per meter - då har jag verkligen för mkt lutning.
Jag har ca 15cm per 3meter (dvs 5cm/meter).

Om jag har så mkt lutning - blir det problem då eller är det bara bra med mkt lutning?
Blurpljuden ni pratar om - kommer de från att man har för mkt lutning i kombination för liten diameter?

Tyckte väl att det verkade konstigt att man inte skulle ha fått plats med rören under köksstommarna om man hade valt den lösningen :D

Boogie
 
Fet undrar jag också.
Låter inte så kul med "glurp-ljud" i nya köket och det är ju en smal sak att skruva ner och såga om "benen".

Jag tror jag tar o skruvar ner och lägger det på ca 2 cm/meter (1 grad) i alla fall.
1 cm per meter är nästan omöjligt att mäta på vårt ojämna plankgolv och med så många vinklar på rören.
1 cm per meter skulle motsvara ca 0,57 graders lutning och det kan jag knappt avläsa på mitt gamla "vinkel-vattenpass" som är graderat i 2 graders skaleringar.


Men vad säger experterna - vattnet rinner knappast från skiten då det är diskvatten och inte "bajs-vatten" :) som skall sköljas ut men kan det bli problem med missljud och stötar i avloppet med några graders lutning eller är det eg. bara bra med lite ström så att det tar sig förbi alla krökar med lättja?


Jag kan tänka mig att 1 cm är det som normalt sett används - men anledningen (tror jag) är att om man kör med en brantare vinkel skulle man inte få plats med rören under bänkskåpsstommar då det bara är ca 15 cm från golv till undersida skåpstommar.

Börjar röret således några centimeter (3-4) upp från golvet och röret är 5 cm i dia (6-7 vid muffen) så har man bara ca 5 cm till godo (stomme 15 - start 4 - dia 6 = clearance 5 cm) - dvs max 5 meter med en cm per meter. Med mina extrema lutningar går det inte alls att få rören under stommarna men o andra sidan så drar vi det ju bakom stommarna (vi har 60 stommar men kör 70 bänksskiva).

Kan det inte vara så?

Mvh
Boogie - lite nyfiken på "the reason" - man
 
Nu är jag absolut ingen expert men kan inte ett alltför stort fall innebära att det finns risk att tömma vattenlåset (eftersom du inte har någon luftning i närheten)?

Jag har ett liknande problem där jag kanske tvingas dra avloppet under köksgolvet 4m fram till stammen men vet inte om det är möjligt, eftersom bjälklaget inte är så tjockt.

Fick vi någon klarhet ifall det behövdes 75mm eller om det räckte med 50mm för diskho+diskmaskin? Jag lyckas inte riktigt läsa ut det.
Är det oxo någon som vet yttermåtten på 50/75 rör? (vilket jag måste veta för att se om rören går att lägga bland reglarna i golvet.) Lekman som jag är antar jag att 50/75 är innerdiameter.
 
Efter att ha spanat in Upnors förnämliga dokument (http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Brochures/HTP_jan02.pdf) visade det sig att jag kunde besvara lite frågor själv.

Om fall: Alla rörböjar man kan beställa verkar ha 88,5 graders lutning. Jag antar att dessa är tänkta för fall och isåfall skulle det motsvara ca 2,6%. Är det någon som anser annorlunda?

Om dimensioner: 50/75 var alltså yttermåtten (där fick jag så jag teg).
I dokumentet står att "Till ledning med dim 50 mm kan anslutas högst en och till dim 75 mm högst tre disklådekombinationer" Vad är en disklåda? Är två intilliggande hoar och en diskmaskin 3 lådor? eller 1?
Enligt tabeller och diagram så är normalflödet för diskbänk+diskmaskin 1,2 l/s.
Nu beror det hela på hur man läser diagrammet:
"Summerade anslutna normalflöden i l/s för bostäder..." ger att 50mm rör räcker vid 26 promilles lutning.
"Sannolikt spillvattenflöde, l/s" vid 1,2 l/s (eftersom man kan diska samtidigt som diskmaskinen pumpar ut) måste man ha 75mm.
Jag känner mig lite dum här  :-/. Om någon kan tolka tabellen vore det en jättehjälp.

Om att tömma vattenlås: Här ska jag ge mig själv bastning igen eftersom risk för vattenlåstömningsrisken förelåg om man hade för långt liggande rör innan luftningen, inte fallet som jag sa. Eftersom 10 meter är gränsen (för bägge dimensionerna) klarar båda jag och du, Boogieman, oss.

/Tyrre - fortsätter räkna ut om man kan lägga rören i golvet...
 
Jag funderar på att flytta mitt avlopp så att jag får ett lodrätt fall på 2,5-3m i princip direkt efter diskbänkens vattenlås. Om jag förstår denna diskussion och dokumenten rätt är det ok men kan det utgöra risk vad gäller ljud?

Dagens avloppsdimension är 110mm och är ansluten direkt till röret för avloppsluftning. Efter ombyggnationen är jag idag osäker på om avluftningen kommer att sitta på detta rör eller en annan gren i systemet. Påverkar det?
 
swehjo skrev:
Jag funderar på att flytta mitt avlopp så att jag får ett lodrätt fall på 2,5-3m i princip direkt efter diskbänkens vattenlås. Om jag förstår denna diskussion och dokumenten rätt är det ok men kan det utgöra risk vad gäller ljud?
Exakt så har vi det, 4 meter rakt ner i källaren utan problem!
 
Perfa :)
 
swehjo skrev:
Jag funderar på att flytta mitt avlopp så att jag får ett lodrätt fall på 2,5-3m i princip direkt efter diskbänkens vattenlås. Om jag förstår denna diskussion och dokumenten rätt är det ok men kan det utgöra risk vad gäller ljud?

Dagens avloppsdimension är 110mm och är ansluten direkt till röret för avloppsluftning. Efter ombyggnationen är jag idag osäker på om avluftningen kommer att sitta på detta rör eller en annan gren i systemet. Påverkar det?
Hmmm, luftning?
Jag har ingen luftning på mitt vattenlås och det satt ingen där innan jag drog om det heller så vitt jag vet (om det inte är något man ej ser).

När jag läser diagram 1 för 50mm rör så tolkar jag det som att fallet skall vara
20/1000 vid 0.5L/s (2%)
100/1000 vid 1.2 L/s (10%)
Det kan väl knappas stämma för det skulle innebära att man behöver 1dm fall per meter liggand rör vid 1.2L/S - dvs 10% fall. Mao med 3.5 meter rör skulle man ha 35cm fall = nivåskillnad mellan förändarna.

Tömning av vattelånset borde ju ske när det är för stort fall tycker man då avloppsvattnets fallande massa "suger med sig" vattenet som står i vattenlåset.

Sen kanske är det klart att ju större fall ju större hastighet får avloppsvattenet och då ökar ju flödet så det kanske inte är helt fel.

Med andra borde ju mina 5cm / meter innebära att jag ligger någonstans mitt i tabellen och skulle få ett maximalt vattenflöde om 0.8L/s vilket inte borde räcka för dubbla hoar plus diskmaskin (i alla fall om man tappar ur diskvatten samtidigt som diskmaskinen tömmer spolvattenet och det kan ju hända).

Verkar ju snarare som att jag skall ha mer fall än mindre för att klara hoar + diskmaskin?

Lite luddigt det här
Boogieman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.