Hej  :-/

Jag och min sambo har precis köpt ett hus som vi flyttar in i om några veckor. Huset innehåller en del projekt som inefattar allt ifrån att ta bort ett par väggar till att bygga om altanen och sätta kakel. Men, det som jag har en fråga om nu gäller utsidan. Husets två kortsidor har begåvats med klätterväxter av typen vildvin. Garaget har tillika växtlighet på en vägg, denna gång bestående av murgröna. Huset är av typen skånelänga och således ett hus med vit puts på utsidan. De som bor där nu har klippt ner växtligheten till viss del men den täcker fortfarande 2/3 av kortsidorna. Där de har tagit bort växten finns det kvar rester som sitter fast i putsen vilket ser ganska tråkigt ut.

Min fråga bli således. Hur tar man bäst bort dessa växter? Finns det något sätt att minimera de rester som blir kvar på väggen? Kapar man den vid roten och låter den torka innan man tar bort den eller är det lättare när den lever?

Jag är tacksam för hjälp.

vänligen
/Tony
 
Jag är inte växtkunnig så de biten överlåter jag till andra.
Men när det gäller resterna i putsen så blir det nog till att mekaniskt försöka få bort så mycket som möjligt av växtdelarna (inte stålborste)
Tvätta väggen försiktigt med ett alkaliskt tvättmedel och behandla sedan väggen med boracol eller micobor enligt anvisningarna.
Efter ordentlig uttorkning målar du väggen med lämplig färg (inte plast, om det (vilket gud förbjude) inte är det sedan tidigare)
Lycke till
 
Hmmm... tack för de tipsen.

Jag plockar alltså bord växtresterna för hand, phu, och rengör sedan med högtrycksspruta. Vad gör medlet jag sedan skall spruta på för nytta? Är syftet att rengöra för att kunna måla eller är det ett medel som hämmar tillväxt av annat gojs?

 
Tvätta försiktigt skrev jag ;) du har antagligen en ganska slät puts och då passar rotborste och vattenslang bättre.
Det alkaliska rengöringsmedlet är till för att får ren fasaden från föroreningar och skapa vidhäftning vid målningen.
Bor-medlen är till för att döda växligheten/gojset på väggen, se länkar:
http://www.lavtox.se/index.htm
http://www.impregnum.se/
se även mina svar till ParkaKungen och lottentott ang. "Tvätta putsad fasad"
 
;D Var fick jag idén ifrån att tvätta fasaden med en högtrycksspruta??? Jag måste ha haft den tanken i huvudet hela tiden... där ser man.

Jag skall sätta igång och plocka loss de små jvla hullingarna ifrån fasaden så snart vårsolen börjar göra arbetsmiljön rimligt dräglig.

:cool:
 
Hemmakatten
På vårt förra hus växte det också vildvin. Det var bara två plantor, men de två lyckades täcka större delen av två väggar på tvåplanshuset. Vi klippte ner vildvinet och grävde upp rötterna. Trots det kom vildvinet igen och vi fick gräva flera gånger till. Vi tyckte det var lättare att dra bort vildvinet mendans det var grönt. Sedan torkar det och grenarna går lättare sönder.

Tyvärr så har vildvinet små "utskott" som sätter sig fast på putsen. Så när själva grenarna är nedtagna/bortrivna sitter det miljoner med småbitar kvar. Dessa går inte att skölja bort, utan måste plockas bort för hand. För de minsta krävs en tång så att man får tag på dem. Detta är ett evighetsjobb som kan ta precis hur lång tid som helst. Man får nog kompromissa och lämna de minsta bitarna kvar.

Problemet är också att vildvinet kan ha skadat putsen och risken finns att fukt tränger in under putsen. Men det lär ni se när ni tar ned vildvinet, för bort måste det.
 
Vildvin och andra klättrande växter gör inte så mycket skada på tegel och putsfasader som man kan tro. Visst försvårar det torkning av väggarna ( skuggigt) efter ett regn men å andra sidan rinner det mesta av regn ovanpå bladen och befuktar väggen mindre än om den var utan växter på ;). Sån förklaring hittade jag på danska sidor.
Själva sugfästen tränger inte in i putsen och spränger inte väggen heller. Oftast räcker det att klippa/ underhålla en sån växt av estetiska skäl så den inte växer över hela huset.
Vi har tagit bort vår vildvin bara på grund av att vi är för gamla för att klättra på stegarna upp till andra våningen och klippa varje år :( men några putsskador orsakade den inte trots att den satt där i evigheter.
På träväggar är det uönskat med påväxt eftersom man har svårt att måla och underhålla plankorna som är ju ett måste på ett träfasad.
Efter mina observationer är det inget MÅSTE att ta bort det från putsen.... om ni tycket om den och har krafter att underhållsklippa , förstås ;).
gaia
 
gaia - skulle du kunna lägga in några länkar från de danska sidor som påstår att putsfasader inte skadas av vildvin/murgröna?

Min egen erfarenhet är att tex en tegelfasads fogar lätt elimineras av sugfötter/grenrötter från dessa växter. Jag har på ett tidigare ägt hus haft stora problem med både tegelfasad och putsad fasad. Detta med att 'det bara regnar på bladen' ifrågasätter jag starkt - fukten går in i väggen. Sugrötterna fäster i putsfasader; putsade fasader får förr eller senare små små sprickor och detta räcker för att sugrötterna kryper in i dessa och därefter spränger upp sprickorna.

Problemet uppkommer efter många år så visst kan nybyggarna skjuta detta på framtiden  :-X.  

En slät och massiv betongfasad håller naturligtvis längre än en putsad fasad. Rent allmänt brukar man helt korrekt råda till att, om man nu måste ha växter mot fasaden, välja lövfällande klängväxter med svagt rotsystem, typ clematis, och även av den typ som årligen kan klippas ner samt fästa spalje eller trådar mot fasaden. Därigenom hinner fasaden 'luftas' varje vintersäsong. Ett 'äkta' teglat hus klarar sig naturligtvis betydligt mycket längre men ett hus med fasadtegel kan, om det vill sig illa, havereras på 20-30 år.

Vildvin och murgröna har dessutom mycket kraftigt rotsystem och kan ge kostsamma grundskader under marknivå.
 
Hmmm... jag är mycket tacksam för att ni tar er tid och svara på min fundering. När jag summerar det hela så verkar det trots allt som om det inte är en så bra idé att ha vildvin på en putsfasad och jag kommer att ta bort den. Det verkar dock vara ett mycket drygt jobb som i slutänden verkar innebära att man måste måla om väggen.

Yvonna.. det låter som en bra idé att ha någon skonsammare typ av växt på fasaden. Jag tror att vår fasad annars kan se lite tråkig ut eftersom det enda som bryter av den är ett fönster på övervåningen. Finns det någon speciell typ som du kan rekomendera oss, hellre vackert grön och tät än blommande vacker men skräpig. Finns det några bra sätt att montera någon form spaljé eller trådar på en putsfasad?

Tack för alla kommentarer ::)
 
Hemmakatten
Håller inte med gaia i detta. Våra erfarenheter är som sagt de motsatta. På norrväggenvar det så fuktigt bakom vildvinet att putsen var grönfärgad av alger. Muraren som något år senare lappade och lagade putsen och målade om berättade att han sett många hus med skador från klätterväxter.

En träspalje kan man göra själv. De man köper på byggmarknaderna är oftast väldigt klena. Sätt gärna gångjärn nedtill så är det lätt att vika ner spaljen vid behov (tex nedklippning). En spalje bör sitta minst 10 cm ut från husväggen, dvs. med distanser antingen i trä eller metall. Hur dessa fästs in i väggen beror på materialet i husstommen.

Man kan också sätta en list (10 cm ut från fasaden ;)) upptill och nedtill och spänna ståltråd emellan dem. Det är många clematis som vill klättra på ståltrådar. Clematis är för övrigt helt underbara. Finns hur många sorter som helst, stor- o småblommiga, tidigt- och senblommande. Alla clematis blir risiga och skall antingen klippas ned helt varje år eller gallras ur. Eftersom de är förhållandevis billiga växter kan man köpa många och blanda dem så att man alltid har en som blommar. Lycka till! :)
 
yonna skrev:
gaia - skulle du kunna lägga in några länkar från de danska sidor som påstår att putsfasader inte skadas av vildvin/murgröna?
Jag har tyvärr inte sparat några länkar då jag sökte efter info ang min egen vildvin och dess påverkan på puts :(. Man hörde så mycket om att det är inte bra att ha växter på husväggarna så jag ville få det bekräftat för att få en till argument att ta den bort. Men det fick jag inte :surprised:. Det jag läste var i alla fall ingen utredningsresultat men bara allmäna observationer som jag bedömde som logiska. Det jag minns av läsningen är att vinet inte skadar fasader så förfärligt som man kan tro..... och att jag har  observerat detta på mitt eget putsad hus (på en sydväst vägg) ..... och det var bara det  jag har  fört vidare här på forum.... Ingen har påstådd ( varken jag eller danska skribenter) att detta inte bidrar till skador på fasader alls .... men att det skadar inte så mycket som man tror. När putsen faller av så är det oftast inte enbart en klätterväxt som orsakat skador men också brist på löpande underhåll. Det är inte så lätt att upptäcka och besvärligt att reparera i tid när skadorna är gömda under en för tjock  fasthängande grön täcke . Fex ett hål i stuprännan kan bli väl maskerat. Och det är så lätt att låta bli att klippa dom hundratals rankor som växer 1-4m på ett år och kan täppa till i takrännor och i värsta fall lyfta på takpannor .

Murgröna har jag ingen erfarenhet av .... än. Däremot en gammal klätterhortensia på norrsidan som jag försöker hålla efter och som inte skadat putsen än utom att den lämnar torra röter som blir till mörka märken på putsytan som är  av kosmetisk karakter, som jag bedömmer det ;).
Det som var  mest besvärligt för oss var ju att hålla den högt klättrande vinet inom rymliga gränser och det var det som övervägde i första hand . Väggen kändes faktiskt tom och naken efter borttagningen så nu planterade vi där en härdig vindruva som håller på att bredda ut sej till prydnad och kanske till nytta om väder tillåter ;). Den får lov att kryppa under altantaket och återskapa den stämning vi förlorade då den frödiga vildvinet försvann . Den var faktiskt vacker som ett smycke med sina höstfärger mot vår ockragul vägg....
Vad kan man säga? Har vi ovanlig tålig puts eller planterades  klätterväxter på yterst lämpliga ställen? Dom planterades intill huset  lååångt innan man började varna för det så det är kanske glädjande att veta att det finns undantag bland alla skräckexempel :).
gaia

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.