Finns det någon standard för var avloppsröret till handfattet ska komma ut ur väggen, eller ska jag måtta med handfat och vattenlås för att hitta en lämplig höjd?
(Jag vet att överkanten av handfatet "ska" ligga 85cm över golvet.)
 
55cm från goiv till centrum av det utgående röret brukar vara standard om du har 85cm vulsthöjd, Det går med 58cm, men det är bra att ha lite marginal.
 
  • Gilla
TedSprague och 1 till
  • Laddar…
Ett exakt svar på 11 minuter.
Jag är imponerad!

Tack Johan!
/Badkarl
 
Kom just på att jag har en närbesläktad fråga. Gick ju bra sist, så jag försöker igen.

Rören för tappvatten till handfatet ska komma ut ur samma vägg. Vilka mått är lämpliga för dessa rör (höjd och bredd mellan rören)?

Tacksam för svar.
/Badkarl
 
Samma höjd, fast på var sin sida avloppet, typ 80mm mellan centrum på varje rör. C/c160 mellan varmt och kallt, alltså.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Finemang.
Stort tack för hjälpen igen Johan!
/Badkarl
 
Johan Gunverth skrev:
55cm från goiv till centrum av det utgående röret brukar vara standard om du har 85cm vulsthöjd, Det går med 58cm, men det är bra att ha lite marginal.
Vulsthöjd? Är det alltså detsamma som avstånd från golv till överkanten på handfatet?

Enligt ovanstående bör det alltså vara 30 cm från handfatets överkant ner till centrum av det utgående röret i väggen. Men detta måste väl bero på hur djupt handfatet i fråga är? Det jag egentligen skriver här för är för att jag undrar hur långt ner under handfatets underkant man kommer när avloppet ska in i väggen? Och hur långt ner får man räkna med att vattenlåset kommer?
 
MangePB skrev:
Vulsthöjd? Är det alltså detsamma som avstånd från golv till överkanten på handfatet?

Enligt ovanstående bör det alltså vara 30 cm från handfatets överkant ner till centrum av det utgående röret i väggen. Men detta måste väl bero på hur djupt handfatet i fråga är? Det jag egentligen skriver här för är för att jag undrar hur långt ner under handfatets underkant man kommer när avloppet ska in i väggen? Och hur långt ner får man räkna med att vattenlåset kommer?
Subtraktion kan du ju i alla fall! Ja, vulsthöjd är överkant på tvättstället där man använder det. Framkanten. Inte bakkanten mot väggen, alltså

55cm är ett standardmått rörläggarna använder. Det går säkert att anpassa till varje tvättställ, men 55cm funkar enligt uppgift "alltid".
 
Först... Tack för första svaret, nu till min följdfråga.
Jag skall använda rör i rör för min vatteninstalation, med följer "instalationsplåt", som jag skall använda för att säkerställa rörens styrka i väggen (Bakom vårtrumskivor och tätskikt). Men det är inger stort hål nog hör 50mm avlopp på plåten. Frågan lyder: Kan jag sätta vattnet brevid avlopper med annan cc än 160/80?
 
  • Gilla
vackermyren
  • Laddar…
UppGiven skrev:
Först... Tack för första svaret, nu till min följdfråga.
Jag skall använda rör i rör för min vatteninstalation, med följer "instalationsplåt", som jag skall använda för att säkerställa rörens styrka i väggen (Bakom vårtrumskivor och tätskikt). Men det är inger stort hål nog hör 50mm avlopp på plåten. Frågan lyder: Kan jag sätta vattnet brevid avlopper med annan cc än 160/80?
Det går säkert, men du får först kolla hur vattenlåset med rördelar går att vinkla om. Samtidigt borde du kunna få in ett 50-rör i väggen + ett 90°-språng ut genom väggen utan att behöva fixera det.
 
Johan verkart ha björnkoll på detta, men angående höjden så vill jag introducera ett alternativ. Den höjd Johan refererar till förutsätter som jag förstår , att man monterar ett pungvattenlås direkt under bottenventilen. Röret mellan vattenlås och bottenventil är teleskopiskt så att höjden inom vissa gränser är justerbar.

Om du har en kommod under tvättstället, så kan ett kommodvattenlås vara ett bra alternativ. Detta vattenlås monteras direkt i röret som kommer ut ur väggen och är alltså mindre ivägen inne i skåpet. Om ett sådant används så bör röret komma ut lägre. ca 45 över färdigt golv.
 
SvenD skrev:
J...Den höjd Johan refererar till förutsätter som jag förstår , att man monterar ett pungvattenlås direkt under bottenventilen. ...
Alldeles riktigt. Det är ju den vanligaste modellen.
 
Helt enkelt suveräna svar.
En 90 böj får plats, genom skiva och kakel (med liten marginal, viktiga, tätskicktet får plats). Skall kolla efter ett "pung"vattenlås snarast.
Någon som har tips på hur man passar in skivor efter rör? Gör hålen på rätt ställe? När det gäller eldosor, har ja "fusk" med magneter... men för vatten och avlopp???
 
En liten fråga som anknyter till detta:
Får man dra avlopp i vägg hur man vill, med skarvar osv. ?
 
Dolda skarvar:
Avlopp är OK.

Tappvatten inte OK, de skall vara inspekterbara.

Värme är OK men bara gängförband eller presskoppllingar. Klämringskopplingar är alltså inte OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.