Hur många plattor har sättskador om 15-50år!!!?
med tanke på denna TOTALT okritiska användande av eps iso under plattan
tex LB-hus använder s150 eps under bärande konstruktion under resten av plattan ligger i princip vanlig frigolit!!! tot 300mm.så jag undrar varför inte använda extruderad cellplast eller glasfoam -450 kpa
långtidslast skulle vara en mkt intressant diskution ang detta viktiga ämne (viktigast).
mvh tlog
 
Här finns lite att läsa... något rörigt skrivet kanske, men ändock....

Det var nåt jag ramlade över för några år sen när jag försökte förkovra mej i alltmöjligt rörandes hus och konstruktioner:

http://www.kvalitetsansvariga.se/ansvar/karf3.htm
 
Han har också skrivit mycket matnyttigt om kryppgrunder, har jag för mej. Tycker att han är opartisk i sina bedömningar. Bra läsning utan onödig reklam för byggmaterial ;)
gaia
 
Finns det nån som använt cellglas (glasfoam) under plattan??
mvh tlog
 
Nej men vad jag förstår så är det mycket bra = dyrt.
Körde själv med XPS, arkitekten och konstruktören avrådde å det bestämdaste att använda EPS.

En följdfundering, på ett stort bygge (hyreshus) såg jag att man använde markskivor typ gullfiber.
Är det bra eller bara billigt?
Vad jag förstår får de under inga omständigheter utsättas för fukt för då förlorar de sin isolerförmåga, hur går det ihop med att ligga under en betongplatta? Och hur är det med bärförmågan?
 
Min grund entreprenör gav mig en offert på EPS cellplast av typ s80. Kantelement (ALBA Leca kantbalk eller L-element EPS s100) skulle han välja utifrån dagspriset den dag han skulle beställa material om inte jag hade någon bestämd uppfattning.

Som ren amatör var jag tvungen att göra några grova uppskattningar. S80 har en långtids tryckhållfasthet på 30 kPa ( http://www.thermisol.se/pdf/standardprodukter.pdf ) vilket skulle motsvara 3 ton/m^2 dvs. jag skulle kunna fylla mitt hus med 3 meter grus innan jag når långtids tryckhållfastheten. I min enkla värld där lasten är jämt fördelad och siffrorna från cellplast tillverkaren stämmer, så kommer nog s80 att kunna bära mitt hus relativt bra.

Större delen av husets vikt kommer istället att ligga på kantelementen. Ett Leca kantbalk har en tryckhållfasthet på 5000 kPa ( http://www.maxit.se/lecapro/pdf/element_byggvarudekl.pdf ) dvs. 50 ggr större än ett L-element av typ s100 (100 kPa). Tyvärr så minskar isolerings egenskaperna med tryckhållfastheten eftersom det är luften som isolerar och luft har dålig tryckhållfasthet. Värmeledningen på en Leca balk är 15 ggr bättre än cellplast. Isolerings förmågan hos en 20 cm Leca balk motsvarar alltså 1.3 cm cellplast.

Vilket kant element som är bäst vet jag inte. En Leca balk känns rejäl medans ett L-element kommer att isolera bättre.
 
Ö-byggaren skrev:
Har mycket svårt att tro att de la gullfiber under en betongsula eftersom bärförmågan är i stort sett noll - funkar dock utmärkt ovan avloppsanläggningar och dylikt, lätt att kapa till jämfört med friggo!!
Det var nog inte gullfiber utan mineralull, men det är ju egentligen skitsamma.

Det finns ju markskivor avsedda att läggas under betongplattor, men jag är skeptisk.

Här info från Paroc:

Markskiva 389-00

(PAROC GRS 30)

Produktbeskrivning
Skiva av stenull.

Användningsområde
Isolering av källarytterväggar och betonggolv - Platta på mark.

Format: (längd x bredd) 1200x600 mm.
Tjocklek: 50, 70, 80, 100,120, 160, 200 mm.
Värmekonduktivitet: = 0,037 W/m °C.
Tryckhållfasthet: 30 kPa
Densitet: ca 125-140 kg/kbm.
Högsta anv.temperatur: 200 °C.
Brandklassificering: Euroklass A1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.