Hej

Ny på forumet och inspirerad av alla duktiga och kunniga renoverare/byggare på forumet.

Håller själv på att renovera ett hus från 20-talet. Och turen har kommit till köket. Här har vi rivit ett par väggar, dragit nytt el och håller på med tak och väggar. Köksskåpen är köpta (ikea abstrakt vit), vitvarorna (alu) likaså. Golvet ska bli ek. Då återstår att bestämma bänkskivor. Valet står mellan ek eller betong. Konstaterade snabbt att köpa betongskivor inte kunde komma på fråga, kostar nästan lika mycket som granit.
Ok då gjuter vi själva....vi har gjort tester med små formar men hur gör man för att få riktigt stora och hållbara skivor? Såg http://flickr.com/photos/bucksharp/57029108/in/set-185768/
Här verkar de ha gjuta direkt på plats...men hur får till en snygg yta? Och hur får man bort alla luftbubblor??

Desperat efter goda råd!! Och tacksam för alla svar



 
Om man armerar vid gjutningen och har ca 50mm tjock skiva lär det hålla längre än köksskåpen. Var dock noga med att du får armeringen i mitten för den har en tendens att lysa igenom. :) tillsätt önskad färg innan du gjuter. Som vibrator går det bra att använda en borrmaskin, kör mot formen (på utsidan) så får du inga luftblåsor.Och efter behandla med vax det blir jättebra.
 
De små formerna vi testat med har vi inte armerat. Ska göra det med de stora.
Experiment med lite svart pigment gav precis den mörkgråa nyans vi vill ha..
Nu är det ju så att köksön är 150 x 180 stor, ska ha hål för vask och häll...hade varit perfekt om man kunde gjuta den på plats. Frågan är ju, hur får man en fin yta, om man gjuter den direkt på plats och inte vänder den..?

 
För att få exakt superfin yta, så måste du använda botten som topp, dvs "vända" den. För armering, använd armeringsmatta (nät), det blir lättare för dig.
 
Undrar om inte tricket är att polera skivan i efterhand, typ med en vinkelslip med smärgelduk och vatten.

// WM
 
Byggahus är verkligen en av mina favoritsajter :)
Ska testa det där med stål brätt och cement, verkar bra!

 
Charli skrev:
Byggahus är verkligen en av mina favoritsajter  :)
Ska testa det där med stål brätt och cement, verkar bra!
Enklast är det jag skrev ovan. Så några kommentarer angående tipsen, för frågan är vilket resultat ni önskar med vilken arbetsinsats.

Stålbrätt och pudra cement blir hyfsat resultat och hårt, men kräver lite skicklighet och jobbför ytan ska bli så jämn (och len) samt att det blir kalkutfällningar.

Slipar ni, så blir det lite arbete samt som ovan så är det lite jobb att få ytan jämn samt att ni kommer även att slipa på stenen och gruskornen på betongen. Vilket resulterar i en annan textur på ytan. Kan bli en besvikelse eller kanonsnyggt, beroende på vilken form av yta ni är ute efter.
Med slipning går att få fram rätt coola effekter t ex färga betongen grafitsvart, blanda i betongen vanlig röd singel. När detta slipas ner kommer den röda färgen fram och blir på så sätt mönster som granit "look-a-like".
 
Det finns ett helt nytt sätt att polera betong.. Om man bara vill ha polerat så man får en lättskött, len yta, men ändå rustik look ska man polera med vanliga skurrondeller som är diamantimpregnerade. Nämner inga varumärken ;)... Jag hade polerat 60x60 betongplattor som låg på en monter i Sthlm förra veckan. Betonggurun Tage Hertzell som bl a skrivit "Betongens Yta" la sig ner och smekte plattorna och sa, -Nej det kan inte vara möjligt, har du verkligen inte lagt något på?? Är det bara polerat på det sättet...

Ni får se foton från mitt hus sen... :)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.