Hej alla!

Vårt husbygge är i full gång och det börjar bli dags att bestämma sig för data/TV/tele-system. Jag har surfat runt lite och pratat med en del elektriker om vad man ska välja men vill också höra vad forumet har för erfarenheter.

De system som jag hittat är Lexcom Home, ELKO Link Home och HomeNet. De finns att köpa hos t.ex. http://www.elbutik.se. De har även en hel del bra info.
Enligt rykten ska även Lexcom Home och ELKO Link Home ha samma ägare så skillnaderna borde inte vara så stora.

Vilket system ska man välja?
 
Jag höll på att säga att plånboken avgör detta.

De smarta systemen är väldigt smidiga men den smidigheten har ett pris. Vanliga datanät plus ett vanligt tv nät brevid är inte lika smidigt men det blir för det mesta billigare istället.

Detta har dock avhandlats i massor här på forumet så det är bara att läsa på och bilda dig en uppfattning om vad som är rätt för just dina behov
 
Min tanke med tråden var att diskutera för- och nackdelar med de olika systemen. Att inte välja ett sådant här system när man bygger nytt tror jag att man kommer att ångra ganska snart.

De flesta verkar använda LexCom men finns det någon som provat Elko Link Home?Det jag sett hittils är att ELKO Link Home är betydligt dyrare än LexCom Home men finns det någon anledning?
 
e0peter skrev:
Min tanke med tråden var att diskutera för- och nackdelar med de olika systemen. Att inte välja ett sådant här system när man bygger nytt tror jag att man kommer att ångra ganska snart.
Det Mats nog menar är att ett "hemmasnickrat" system också kan övervägas med nackdelen att man behöver dra andra kablar (koax) för TV, och fördelen att det blir mycket billigare.

Rördragningen ska dock som för LexCom/Homenet etc vara i formen av ett stjärnnät. Att inte göra det är nånting man ångrar ganska snart. Bygger man bara ett stjärnnät så har man flexibilitet, även om det i Mats (och mitt) fall handlar om att byta ut TP-kabeln mot koax när man vill flytta TV:n till ett nytt uttag.

Men, till ämnet:

En nackdel jag har hört tidigare med Lexcom är att TV-ljudet blir i mono. Vet ej om det fortfarande är så och vad som gäller för de andra systemen.
 
Det var exakt min menning.

Drar man ett "vanligt" nät med cat 6 plus coax dosor så når man i princip samma funktion. Detta var bara menat som information att man kan nå samma funktion utna att behöva de "smarta" systemen.

Iom digitaltv intåget så blir ju frågan om man kommer att sätta en box centralt eller en vid varje tv. Gör man det senare så är ju ljudet inget problem alls men det slår mig faktiskt att jag inte har sett nått om dessa system och digitaltv
 
janbo skrev:
En nackdel jag har hört tidigare med Lexcom är att TV-ljudet blir i mono. Vet ej om det fortfarande är så och vad som gäller för de andra systemen.
Tv-ljudet blir inte mono eller påverkas på något annat sätt eftersom den analoga antennsignalen går orörd fram till tv.

Jag har två Lexcom Home system som jag har dragit själv. Jag har bara köpt vissa delar från Lexcom och eftersom systemet är uppbyggt av standard produkter så kan man få tag i det mesta mycket billigare från andra leverantörer. Jag gillar dock att fixa själv men det är ju inte alla som gör det.

Jag är mycket nöjd med systemet trots att jag inte använder alla finneser som man kan bygga ihop. Jag skulle aldrig dra ett konventionellt system med coax kabel. Men det är min åsikt och jag har full respekt för mats_o och andra som tycker annat. Min anledning till att inte dra coax är att jag vill ha mitt system färdigdraget och jag vill inte ha två dosor på varje ställe för jag tycker det blir fulare. Den andra dosan kommer jag inte heller att behöva i framtiden vilket gör den ännu fulare. I mitt hus i stan har jag redan gått över till IP-TV som jag är mycket nöjd med så där kommer jag antagligen aldrig behöva köra med analoga signarer mer  :). Jag tror att alla kommer att köra IP-TV inom en snar framtid. Synd att man inte skulle bygga om fem år för då skulle denna fråga inte behöva diskuteras.

För att återgå till vilket system man skall välja så spelar det inte så stor roll. De har i stort sett samma funktioner. Idag monteras det in något av dessa system i stort sett alla lägenheter och de flesta hus som byggs. Lexcom Home är störst enligt de som jag har pratat med det är inte säkert att de har rätt....

Det som är viktigt är att man funderar själv på vad man vill ha och utgår från det hus man har/bygger.
 
Jag blev fundersam när det gällde ljudet och kollade produktbladet för LexCom Home och där står det faktiskt att det är Mono.

Synd att det finns såna begränsningar. Om inte systemet klarar Stereo hur ska det då bli med HDTV i framtiden?
 
p_eveby skrev:
Jag blev fundersam när det gällde ljudet och kollade produktbladet för LexCom Home och där står det faktiskt att det är Mono.

Synd att det finns såna begränsningar. Om inte systemet klarar Stereo hur ska det då bli med HDTV i framtiden?
A/V-modulatorn (för inkoppling av DVD-spelare etc) kör monoljud vad jag kan se, så därmed har man ingen jättenytta av den produkten. Däremot har väl C.Domus rätt i att man kan distribuera ut inkommande TV-signal i huset utan att ljudet försämras.

Själv tycker jag inte att fördelarna med integrerad TV är argument nog för systemet. Visst, jag har ett uttag "för mycket" i några rum men det är inget jag tänker på i vanliga fall. Har man sen bredbands-TV så faller ju argumentet bort av sig själv iom att man kör Ethernet fram till dekodern.
 
Jag tror också att det är en bättre lösning att göra som jag tror att Constructum Domus har gjort. Dvs använda kabelsystemet men skippa lexcom/eljo/osv modulerna i centralen och göra denna bit med en vanlig antensplitter i stället. På så sätt skickar man signalen genom systemet i befintligt skick.

HDTV är en annan fråga. Så vitt jag vet så är det bara Canal Digital som sänder HDTV idag och då via satelit. Iom så måste du ändå ha separata kablar mellan satelitmottagaren och parabolen.
 
Eller så skickar man HD signalen i partvinnade kablar med en av följande produkter: http://www.daxten.com/dk/extendit-dvi-hdtv-audio-forl%E6nger.html

Fast det kostar ju lite dock........ Typ 5000:- Men det blir väl billigare med tiden.....

Om ni har möjlighet att skaffa IP-TV så gör det. Jag har Telias IP-TV och det är kanon. Jag är väl som alla andra inte så glad över Telia i största allmänhet men denna tjänst fungerar för mig iallafall.

Har man IP-TV så slipper man allt detta med hemnätverk och sånt. Det räcker med ett vanlig nätverk. Känns bara skönt.....
 
Kör du på telia fiber eller adsl?

ADSL räcker ju bara till en eller í absolut bästa fall till två boxar så vill man kunna se flera kanaler samtidigt så blir det ju lite struligt än så länge.
 
Bra, det glömde jag tala om att jag har fiber. Om jag inte minns fel så tar en tv-kanal ca. 5 Mb/s.

Hur det fungerar med ADSL har jag ingen erfarenhet av. Det skulle vara intressant om någon vet/hört något.....
 
När jag skrev tidigare att det var Mono-ljud menade jag som sagt via AV-modulatorn. När det inte ens är stereo blir jag lite tveksam.

Angående IP-TV så funderar jag på att skaffa det via Bredbandsbolaget/Telenor och det tar 5Mb/s per box när den är påslagen. Det går att köra via ADSL men kräver att ens teleledning klarar minst 5Mb/s. Visserligen blir det ingen bandbredd kvar för att surfa med då men troligtvis klarar kabeln mer än 5Mb/s.
Alltså om man t.ex har ett 2Mb/s-abonnemang och kabeln klarar minst 7Mb/s så kommer inte surfandet att påverkas.

Av någon anledning så kan man heller inte ha snabbare uppkoppling än 16Mb/s via Bredbandsbolaget/Telenor tillsammans med IP-TV eftersom de justerar ner hastigheten pga "mer optimal hastighet för TV".

Har man möjlighet till VDSL blir uppkopplingen något smidigare, bland annat så går det att ha 24Mb/s trots att man har IP-TV.

Antar att det fungerar liknande för Telia m.fl.
 
På Telias hemsida står det följande:

Begränsningar
• Telia Digital-tv levererar en tv-kanal eller video i taget. Det innebär att tjänsten endast kan anslutas till en (1) tv-apparat.

Det är ju en klar nackdel isåfall.

 
Hmm, konstigt att jag då kunde få två lådor för att ansluta mina två tv-apparater.

Det kanske är skillnad om man har fiber eller ADSL?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.