Undrar egentligen hur mycket det påverkar att dom endast har typ Max 3 meter begränsningskabel i testen. Det är ju långt ifrån en normal installation. Meec hävdar ju i sitt fall att man ska ha minst 40 meter kabel till deras klippare och att testet inte blir rätt men får då försäljningförbud istället bara för att det inte står i manualen att man ska ha minst 40meter begräsningskabel. Det verkar lite mysko detta. Om nu så många märken inte klarar kraven, varför finns det inte mer problem i verkligheten? Visst att klippare stör varandra i viss mån men det är väl inte så konstigt om dom ligger väldigt nära i frekevens och kablarna dessutom ligger parallellt långa sträckor ut med tomtgränsen. Här i byn har vi en HQ 310 som går klockrent bredvid en Meec. Dom tuffar på utan konstigheter båda två. Och då ska ändå Meec:en ligga högst över gränsvärdet. Min 310 går dessutom perfekt bredvid grannens Geforce som oxå inte verkar ha några problem med störningar även om den hittar på konstigheter ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
quick skrev:
Undrar egentligen hur mycket det påverkar att dom endast har typ Max 3 meter begränsningskabel i testen. Det är ju långt ifrån en normal installation. Meec hävdar ju i sitt fall att man ska ha minst 40 meter kabel till deras klippare och att testet inte blir rätt men får då försäljningförbud istället bara för att det inte står i manualen att man ska ha minst 40meter begräsningskabel. Det verkar lite mysko detta. Om nu så många märken inte klarar kraven, varför finns det inte mer problem i verkligheten? Visst att klippare stör varandra i viss mån men det är väl inte så konstigt om dom ligger väldigt nära i frekevens och kablarna dessutom ligger parallellt långa sträckor ut med tomtgränsen.
Det är ju lite av det problemmet som jag har försökt att förklara. Det är inte säkert att det är fel på klipparna utan dokumentationen kan vara bristfällig. Det hjälper dock inte för just den modellen. Uppdaterad dokumentation, ny modellbetäckning och de kan sälja den igen. MEN vi vet fortfarande inget om vad det är för fel/brist som har orsakat säljförbudet. Har ESV testat med endast 3 m. kabel så kanske man ska ifrågasätta deras test. Vem har en gräsmatta på 1 kvm?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Det är ju lite av det problemmet som jag har försökt att förklara. Det är inte säkert att det är fel på klipparna utan dokumentationen kan vara bristfällig. Det hjälper dock inte för just den modellen. Uppdaterad dokumentation, ny modellbetäckning och de kan sälja den igen. MEN vi vet fortfarande inget om vad det är för fel/brist som har orsakat säljförbudet. Har ESV testat med endast 3 m. kabel så kanske man ska ifrågasätta deras test. Vem har en gräsmatta på 1 kvm?
Ja det verkar minst sagt luddigt. Det säger väl ändå sig självt att man inte har så lite tråd. Visst att man har 1kvm matta. Men då behöver man fan ingen robot där dessutom laddstationen tar upp hälften av den totala ytan. Jaja i vilket fall hade det varit väldigt intressant att få lite mer konkretfakta om vad dom testat och vad dom kommit framtill.

http://robotnyheter.se/2016/04/20/g...robotgrasklippare-som-far-forsaljningsforbud/

Här står lite mer ifall det intresserar någon. Tydligen har ESV inte använt standarden som SP går efter när det gäller testerna av produkten.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
OpiMaza
Tänk på att den här tråden handlar om elsäkerhetsverket och inte om hurvida man har rätt till att reklammera eller inte.
Då är det bättre att starta en ny tråd i juridik forumet istället.

/MODERATOR
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
peternicklas
@quick
Anser det vara en dålig ursäkt från HQ. Det är upp till tillverkaren att följa de krav som ställs. Om nu SP väljer en annan metod så måste HQ se till så att den är giltlig. Vet att även Worx har ifrågasatt testmetoden, men de har åtgärdat felet och släppt en ny maskin istället. Det står att det är HQ automower, kan det vara 220 som får säljförbud? I så fall kan jag förstå att de är riktigt oroliga. Samtidigt så har alla inblandade haft information sedan 201512 får att åtgärda felet. Kommer att vara intressant att följa utvecklingen och då framförallt till hösten när ev. nya märken ska testas.
 
peternicklas
Jag begärde ut handlingen gällande HQ från ESV. Då de har överklagat beslutet så är det intressant att se varför de anser sig ha en produkt som inte bryter mot EMC kravet. Jag vill inte lägga upp beslutet här, intresserade kan begära ut det från ESVs diarie 15EV2575-10. HQs test på SP innebär att produkten är testad UTAN inkopplad slingkabel! ESV gör bedämningen efter att ha läst manualen att slingkabel är ett måste för att klipparen ska fungera då slingkablen utgör gränsen vilken klipparen ska arbeta inom. "Utan begränsningsslingan så fungerar onekligen inte robotgräsklipparen"
Det gäller Automower 310 vilken nu har säljförbud.
Om jag inte har helt fel för mig så har HQ samma typ av teknik för alla sina robotgräsklippare, är ju skyddat av ett patent. Jag kan förstå att HQ inte tycker om beslutet.
 
peternicklas skrev:
Jag begärde ut handlingen gällande HQ från ESV. Då de har överklagat beslutet så är det intressant att se varför de anser sig ha en produkt som inte bryter mot EMC kravet. Jag vill inte lägga upp beslutet här, intresserade kan begära ut det från ESVs diarie 15EV2575-10. HQs test på SP innebär att produkten är testad UTAN inkopplad slingkabel! ESV gör bedämningen efter att ha läst manualen att slingkabel är ett måste för att klipparen ska fungera då slingkablen utgör gränsen vilken klipparen ska arbeta inom. "Utan begränsningsslingan så fungerar onekligen inte robotgräsklipparen"
Det gäller Automower 310 vilken nu har säljförbud.
Om jag inte har helt fel för mig så har HQ samma typ av teknik för alla sina robotgräsklippare, är ju skyddat av ett patent. Jag kan förstå att HQ inte tycker om beslutet.
Va? Har HQ 310 säljförbud?? Jag ska ju iväg och köpa en idag :mad:
 
Redigerat:
peternicklas
mexitegel skrev:
Va? Har HQ 310 säljförbud??
Ja, fr.o.m. 20160414. Vet dock inte om det har nått ut till återförsäljare ännu men beslutet finns och gäller. Du ska inte kunna köpa den idag. Om den finns till försäljning så kan HQ bli skyldiga att betala vite.
 
Redigerat:
OK, då får jag rappa på helt enkelt.
 
peternicklas
mexitegel skrev:
OK, då får jag rappa på helt enkelt.
Eller inte. Varför köpa något som inte följer gällande lagar. Kommer nog rätt snart en ny modell som klarar kraven. HQ har vetat om detta sedan 20151204.
T.ex. Worx 790E fick samma säljförbud. De har åtgärdat felet och säljer nu 790E.1 som är godkänd.
 
Redigerat:
Frågan är ju då vilka krav är det som gäller då? När det är två instanser säger olika. Och vad är Worx lösning på problemet? Är signalen i slingan för stark? Sänker dom då styrkan vi vet vi ju alla hur bra den klipparen fungerar. Jaja ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
 
peternicklas
quick skrev:
Frågan är ju då vilka krav är det som gäller då? När det är två instanser säger olika. Och vad är Worx lösning på problemet? Är signalen i slingan för stark? Sänker dom då styrkan vi vet vi ju alla hur bra den klipparen fungerar. Jaja ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
Som jag skrev innan så har nog alla ansett att deras klippare upfyller kraven om varje enskild komponent klarar kraven. ESV anser att för att få en tillfredsställande funktion på produkten(klipparen) så måste testet utföras enligt beskrivningen i manualen, d.v.s. kabel, laddare och laddstation tillsammans med klipparen utgör en fungerande produkt. Jag anser detta vara rimligt. Man ska även notera att störningen mest troligt kan rensas bort utan att påverka klipparens funktion då det rörde sig om signaler(störningar) vilka ligger utanför den signal som behövs för produktens funktion. Vet inte hur Worx har löst detta men tydligen har de hittat en lösning. Meec är fortfarande inte möjlig att köpa.
 
Man ska ju tänka på att om elsäkerhetsverket har testat gräsklippare så beror det ju antagligen på att det har rapporterats störningar. De har alltså inte kommit på det här med att testa själva.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
quick skrev:
Frågan är ju då vilka krav är det som gäller då? När det är två instanser säger olika. Och vad är Worx lösning på problemet? Är signalen i slingan för stark? Sänker dom då styrkan vi vet vi ju alla hur bra den klipparen fungerar. Jaja ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
Worx har testat sin klippare mot EN 55014-1 och Gardena (och antagligen HQ?) har testat mot EN 61000-6-3.

EN55014 gäller fritt översatt för hushållsapparater och liknande i hemmiljö som innehåller motorer och annan potentiellt störande elektromekanik.
EN61000-6 är den generiska standarden som elektriska apparater som inte kan anses omfattas av de typspecifika standarder som EN55014 ingår i skall testas mot.

Nu har jag inte standarderna framför mig, men jag har för mig att set inte är så vansinnigt stor skillnad på dem -tror faktiskt att 55014 kan vara lite snällare, men ska låta det vara osagt (har för mig att man inte mäter lika högt upp i frekvens t ex).

Med tanke på att Gardenan ligger 20dB över gränsvärdet för 55014 så är jag rätt säker på att Gardenan inte klarar 61000-6 heller om man testar hela systemet med begränsningsslingan inkopplad som ESV har gjort, så HQs överklagan om att ESV mätt mot fel standard känns lite som att deras jurister greppar lite efter halmstrån, att dom försöker förhala säljförbudet på en ren teknikalitet.

Vidare tror jag att det är ganska svårt att argumentera bort att det inte är 55014 som borde användas med tanke på vad produkten innehåller och var den används...

Edit: glömde svara på frågan om "vad lösningen är"... det beror lite på vad problemet är:). Väldigt ofta rör det sig om att "skräpfrekvenser" letar sig ut ur apparaten, dvs det handlar inte om att dra ner på effekten utan om att filtrera bort skräpet innan det letar sig ut ur apparaten. När det gäller begränsningsslingan så fungerar ju den som en stor antenn. Om skräp letar sig ut till den så är det inte bra, men med lite väl valda komponenter på rätt ställe kan man filtrera bort skräpet så att slingan inte sänder ut det. Det skulle teoretiskt även kunna vara så att själva nyttosignalen som går i slingan sänder på radiofrekvenser, men då handlar det ju om en ingengörsblunder av rang...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Äntligen lite konkret information. Att det är skräp som följer med ut skulle man ju kunna tänka sig och det är ju aldrig bra. Och helt onödigt. Bör vara ganska enkelt att lösa för dom som kan. Bör handla om ett nytt kretskort i laddstationen med lite fler komponenter för filtrering. Det som är lite konstigt är att det är godkänt när det är testat av SP. Men har dom testat utan slinga inkopplad kan man ju fundera lite hur dom tänkte egentligen. Sen tycker jag att själva upplägget på testerna är lite konstigt. Men det är klart man ska ju börja nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.