Status
Tråden går ej att kommentera.
Mitt första inlägg efter mängder av läsning av tråden (jag är helt oförmögen att spontanköpa teknik).

Kan först i batteritråden tipsa om ett 5,5 Ah och 5,2 Ah batteri som skall passa.
www.pbq-batteries.com/datasheets/HR/pbq%205,5-12HR.pdf
www.pbq-batteries.com/datasheets/12V/pbq%205,2-12.pdf
Svensk distributör är Batteridepån och enligt prislista (www.batteridepan.se/upload/pbqpris.pdf) skall det kosta 258 kr till återförsäljarna. Mest återförsäljare runt värmland och norrut verkar det som.

Har sedan en fråga kring grannar eftersom detta är det enda som hindrar mig från inköp av en LD. Min granne kommer med stor sannolikhet även han köpa en maskin om jag köper en (vi har ca 1500 kvm tomt och han klipper 2 ggr i veckan för hand - grannavundsjukan brukar göra sig gällande). Eftersom våra gränser går tomt i tomt med endast viss del häck, kommer detta innebära att min LD kommer att sluta att fungera och jag kan då varken räkna med att mjukvaruuppdatering kommer så att maskinen återigen fungerar eller att jag får återlämna maskinen (i vart fall inte om grannen köper en maskin efter garantitiden? Har någon fått någon annan garanti? Jag tycker att priset är attraktivt, men att "tjäna" 5000 kr för att två år senare "förlora" 10.000 kr låter inte som en bra affär! Även otroligt märkligt att denna information endast finns på forum och inte i handeln (Jula, Coop, Poolrobot)...
 
peternicklas
Tack för tipset med batteri.
Det ska komma en mjukvaruuppdatering så att den inte störs av grannklippare, vet dock inte när. Är ett ansökt paptent som de väntar svar på. Jag har blivit lovad att denna uppdatering ska alla kunna göra som har LD idag men det vet vi när och om vi får den. Jag ska skicka en ny fråga och höra hur det går med detta. Detta måste de bara lösa. Vid denna tidpunkten på året så hade jag nog väntat med ett inköp. LD ska komma med en ny modell.
 
peternicklas skrev:
Tack för tipset med batteri.
Det ska komma en mjukvaruuppdatering så att den inte störs av grannklippare, vet dock inte när. Är ett ansökt paptent som de väntar svar på. Jag har blivit lovad att denna uppdatering ska alla kunna göra som har LD idag men det vet vi när och om vi får den. Jag ska skicka en ny fråga och höra hur det går med detta. Detta måste de bara lösa. Vid denna tidpunkten på året så hade jag nog väntat med ett inköp. LD ska komma med en ny modell.
om du skall kontakta utv. killen igenså hade det för min del varit önskvärt om det var möjligt att ändra/öka vinkeln som LD vänder med då den "kör emot" begränsningstråden vilket skulle (iaf i min trädgård) förbättra klippmönstret och effektiviteten avsevärt. Detta då den ofta tenderar att köra "utmed" ytterkanterna i trädgården.
 
peternicklas
magnetens skrev:
om du skall kontakta utv. killen igenså hade det för min del varit önskvärt om det var möjligt att ändra/öka vinkeln som LD vänder med då den "kör emot" begränsningstråden vilket skulle (iaf i min trädgård) förbättra klippmönstret och effektiviteten avsevärt. Detta då den ofta tenderar att köra "utmed" ytterkanterna i trädgården.
Väntar på svar om en mjukvaruuppdatering från honom. Tror dock att din önskan kan vara svår då det är en speciell logaritm som de använder. Jag skulle själv önska att den t.ex. kunda vända t.ex. 60 grader en gång och kanske 80 grader nästa. Jag har precis ställt en annan fråga så vi får se när han svarar, han är inte snabb.
 
JSM skrev:
Även otroligt märkligt att denna information endast finns på forum och inte i handeln (Jula, Coop, Poolrobot)...
Välkommen in i robotnördvärlden! :)

När jag köpte min Landroid på Jula (vilken jag senare lämnade tillbaka av olika skäl) och kvittot skrevs ut, berättade kassörskan för mig att jag skulle tänka på 4-metersregeln till närmaste granne. Jag tror att det stod på kvittot eller så fick hon upp ett specialmeddelande i samband med att hon slog in varan.

De berättade det på Jula i alla fall, även om det var i sista momangen. Borde naturligtvis stå på själva klipparkartongen.
 
peternicklas
Gudahov skrev:
Välkommen in i robotnördvärlden! :)

När jag köpte min Landroid på Jula (vilken jag senare lämnade tillbaka av olika skäl) och kvittot skrevs ut, berättade kassörskan för mig att jag skulle tänka på 4-metersregeln till närmaste granne. Jag tror att det stod på kvittot eller så fick hon upp ett specialmeddelande i samband med att hon slog in varan.

De berättade det på Jula i alla fall, även om det var i sista momangen. Borde naturligtvis stå på själva klipparkartongen.
Det står även i manualen men det gör ingen gladare. Då är ju lådan redan öppnad..
Jag fick ingen info vid mitt köp.
 
magnetens skrev:
om du skall kontakta utv. killen igenså hade det för min del varit önskvärt om det var möjligt att ändra/öka vinkeln som LD vänder med då den "kör emot" begränsningstråden vilket skulle (iaf i min trädgård) förbättra klippmönstret och effektiviteten avsevärt. Detta då den ofta tenderar att köra "utmed" ytterkanterna i trädgården.
Visst klipper den ofta utefter begränsningskabeln när den träffar på den men det ser jag som en fördel då den därmed ser till att det blir ordentligt klippt ända ut till gränsen. Ofta vänder min upp utefter kabeln men efter ett par meter träffar den på den igen och brukar då vrida sig rakt ut på gräsmattan igen och därmed byta ställe. Tycker det är ett bra mönster för min del i alla fall.
 
JSM skrev:
Mitt första inlägg efter mängder av läsning av tråden (jag är helt oförmögen att spontanköpa teknik).

Kan först i batteritråden tipsa om ett 5,5 Ah och 5,2 Ah batteri som skall passa.
www.pbq-batteries.com/datasheets/HR/pbq%205,5-12HR.pdf
www.pbq-batteries.com/datasheets/12V/pbq%205,2-12.pdf
Svensk distributör är Batteridepån och enligt prislista (www.batteridepan.se/upload/pbqpris.pdf) skall det kosta 258 kr till återförsäljarna. Mest återförsäljare runt värmland och norrut verkar det som.

Har sedan en fråga kring grannar eftersom detta är det enda som hindrar mig från inköp av en LD. Min granne kommer med stor sannolikhet även han köpa en maskin om jag köper en (vi har ca 1500 kvm tomt och han klipper 2 ggr i veckan för hand - grannavundsjukan brukar göra sig gällande). Eftersom våra gränser går tomt i tomt med endast viss del häck, kommer detta innebära att min LD kommer att sluta att fungera och jag kan då varken räkna med att mjukvaruuppdatering kommer så att maskinen återigen fungerar eller att jag får återlämna maskinen (i vart fall inte om grannen köper en maskin efter garantitiden? Har någon fått någon annan garanti? Jag tycker att priset är attraktivt, men att "tjäna" 5000 kr för att två år senare "förlora" 10.000 kr låter inte som en bra affär! Även otroligt märkligt att denna information endast finns på forum och inte i handeln (Jula, Coop, Poolrobot)...
Först vill jag tacka för batteritipset, mycket intressanta alternativ.

När det gäller din grannfråga så är ju detta den absolut största nackdelen med LD vilket ju avhandlats ett otal gånger i tråden. Sen behöver ju inte din investering ha gått förlorad om din granne skaffar robot utan man kan ju med hårda hinder få det att fungera som det också står om i tråden. Däremot att det skall lösas mjukvarumässigt kan vi ju alla önska oss men, innan vi ser den lösningen, inte räkna med. Så skall du vara helt säker på att inte behöva justera din installation med tillägg av hårt hinder av något slag om din granne nu skaffar robot så är det nog någon dyrare robotvariant du skall köpa, tyvärr.
Förstår inte din garantifråga riktigt för jag tror inte du kan lämna tillbaka roboten på garantin pga. 4,5 meters problemet då det väldigt tydligt står i manualen att det är en begränsning. Då får man nog åberopa det öppna köpet vilket brukar handla om 30 dagar ungefär.
 
magnetens skrev:
om du skall kontakta utv. killen igenså hade det för min del varit önskvärt om det var möjligt att ändra/öka vinkeln som LD vänder med då den "kör emot" begränsningstråden vilket skulle (iaf i min trädgård) förbättra klippmönstret och effektiviteten avsevärt. Detta då den ofta tenderar att köra "utmed" ytterkanterna i trädgården.
Jag upplever precis det du säger och för mig är det största problemet att jag har en lutande tomt så eftersom den vrider så lite i nederkant på tomten så hinner den lagom svänga lite så att den när den kommer till långsidan så har den vändt sig lagom för att svänga neråt kortsidan igen och så håller den på så så att jag har svårt att få den uppåt på de högre delarna av tomten.

Nu funderar jag på att sätta reglar längs med hela nedre sidan för att få den att vända med en större vinkel ut. För jag har noterat att hon alltid vänder ca 120gr när hon krockar med något.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Eftersom jag har två lååååånga sidor mot grannarna känns det som en allt för stor risk att ta eftersom det blir ytterligare kostnader (och en mycket dålig timpenning) och inte snyggt med olika konstruktioner mellan oss (som består av låga stenhällar, häckar och fria gräsytor). Jag har inte heller hört någon påstå att LD t.ex. skulle vara bättre än HQ:s motsvarande, utan tvärt om, och då känns det vettigare att lägga pengar på maskinen (och HQ:s vinst eller rättare sagt minska deras förlust) och inte på nödlösningar. Det känns även lite skrattretande att LD har lanserat en maskin som har detta fundamentala problem med hänvisning till att de annars skulle göra intrång i HQ:s patent. Det tvistas ju om detta, men det känns som om LD redan har utmanat HQ:s patent i och med maskinen och då borde de även lägga till denna nödvändiga funktion (funka med grannar) eller utvecklat ett eget system först...

Gällande garantifrågan kan man nog argumentera för flera ståndpunkter. Jag är själv jurist, men kan inte komma fram till ett entydigt svar, men jag tycker att det är klart att det föreligger ett köprättsligt fel enligt konsumentköplagen om varan inte fungerar pga att grannen köpt en liknande vara och man inte har fått denna information FÖRE köpet (se 16 §). Problemet är bara att det föreligger reklamationstider i konsumentköplagen som anger att man inte kan reklamera senare än 3 år och även måste reklamera inom skälig tid efter det att man "borde ha märkt felet" (se 23 §). Den svåra juridiska frågan är således om man "borde" ha noterat information i instruktionsboken och därmed reklamerat tidigt. Jag är inte säker på att detta krävs av en konsument som spelar eller är "dum"...

Eftersom jag undviker att både vara och spela dum och tycker att priset på LD inte övervinner bristerna kommer jag att hålla mig till peternicklas råd att vänta med inköp till nästa år och hoppas på en ny modell av LD eller köpa t.ex. HQ istället.
 
JSM skrev:
Eftersom jag har två lååååånga sidor mot grannarna känns det som en allt för stor risk att ta eftersom det blir ytterligare kostnader (och en mycket dålig timpenning) och inte snyggt med olika konstruktioner mellan oss (som består av låga stenhällar, häckar och fria gräsytor). Jag har inte heller hört någon påstå att LD t.ex. skulle vara bättre än HQ:s motsvarande, utan tvärt om, och då känns det vettigare att lägga pengar på maskinen (och HQ:s vinst eller rättare sagt minska deras förlust) och inte på nödlösningar. Det känns även lite skrattretande att LD har lanserat en maskin som har detta fundamentala problem med hänvisning till att de annars skulle göra intrång i HQ:s patent. Det tvistas ju om detta, men det känns som om LD redan har utmanat HQ:s patent i och med maskinen och då borde de även lägga till denna nödvändiga funktion (funka med grannar) eller utvecklat ett eget system först...

Gällande garantifrågan kan man nog argumentera för flera ståndpunkter. Jag är själv jurist, men kan inte komma fram till ett entydigt svar, men jag tycker att det är klart att det föreligger ett köprättsligt fel enligt konsumentköplagen om varan inte fungerar pga att grannen köpt en liknande vara och man inte har fått denna information FÖRE köpet (se 16 §). Problemet är bara att det föreligger reklamationstider i konsumentköplagen som anger att man inte kan reklamera senare än 3 år och även måste reklamera inom skälig tid efter det att man "borde ha märkt felet" (se 23 §). Den svåra juridiska frågan är således om man "borde" ha noterat information i instruktionsboken och därmed reklamerat tidigt. Jag är inte säker på att detta krävs av en konsument som spelar eller är "dum"...

Eftersom jag undviker att både vara och spela dum och tycker att priset på LD inte övervinner bristerna kommer jag att hålla mig till peternicklas råd att vänta med inköp till nästa år och hoppas på en ny modell av LD eller köpa t.ex. HQ istället.
Du behöver inte gå på så utan jag skrev ju att om du har så svåra förhållanden som du nu beskriver så är ju inte LD något alternativ, hade jag haft dina förutsättningar hade även jag gått på en HQ vilken jag tittade mycket på och var nära att köpa innan LD kom in på marknaden. Själv har jag väg mellan min och grannarnas tomter så jag har inte närhetsproblemet.
Sedan vill jag korrigera dig, för även om man kan tro att patentstriden avser den mekaniska konstruktionen (då LD ju är väldigt lik HQ) så avser den i praktiken mjukvaruintelligensen, något som Worx tillbakavisar just med förklaringen att LD har brister i form av slingsignalstörning, ingen guidekabel och ingen laddstation som kommunicerar med roboten. Sen hoppas jag liksom förmodligen alla LD ägare att Worx lyckas hitta egna bra lösningar på problemen till nästa år.

Garantifrågan är ju förstås komplex men eftersom jag jobbar i bilbranschen känner jag väl till att man kan friskriva sig från mycket genom att klart beskriva i t.ex. manualen hur vissa egenskaper skall hanteras för att man skall undvika att bilen eller man själv råkar illa ut pga. handhavandefel eller liknande. USA är ju typexemplet på där man måste beskriva allt som eventuellt kan hända i detalj (genom dekaler, skyltar eller i manualen) men där det inte finns något krav på att detta behöver beskrivas i t.ex. marknadsföringen eller ens innan köpet.
 
Hur stor kan en ö vara? Idag är min slinga dragen in i varje smal remsa runt huset och ut igen. Det blir en lång och slingriga returslinga. Jag funderar på lägga huset i en ö och därigenom spara c:a 50 m returslinga när LD ska hem och ladda. Bara en tanke...
 
liftchefen skrev:
Worx Landroid fungerar inte på villatomt med granne som har robotklippare med slinga inom 4,5 meter!!!!
Jodå! Jag var hos grannen nu som har dubbla slingor som gränsar till varandra med var sin klippare.
Enligt uppgift ska slingorna seriekopplas med en förbindelse mellan de båda slingorna som ligger med 2 cm mellan trådarna Förbindelsen ska gå i 90 grader ut från respektive slinga.
Ikväll kopplade vi slingorna på detta sätt och de båda klipparna stördes inte av varandras slingor trots att det bara var 2 meter mellan slingorna.
 
Bosse_A skrev:
Jodå! Jag var hos grannen nu som har dubbla slingor som gränsar till varandra med var sin klippare.
Enligt uppgift ska slingorna seriekopplas med en förbindelse mellan de båda slingorna som ligger med 2 cm mellan trådarna Förbindelsen ska gå i 90 grader ut från respektive slinga.
Ikväll kopplade vi slingorna på detta sätt och de båda klipparna stördes inte av varandras slingor trots att det bara var 2 meter mellan slingorna.
Intresanta uppgifter, antar att det handlar om två LD klippare där slingorna seriekopplats ihop om jag förstår saken rätt, dvs. att betrakta som två isolerade zoner med en klippare i varje zon. Har ni en laddare per slingzon också för det är det jag inte trodde skulle gå att ha, eller delar ni på en laddare. Du får gärna rita upp hur ni gjort så man förstår bättre. Sen är väl problemet större om grannen har annat robotmärke än LD kan jag tänka, då går det ju inte vad jag kan tänka mig att seriekoppla slingorna.
 
falmark skrev:
Hur stor kan en ö vara? Idag är min slinga dragen in i varje smal remsa runt huset och ut igen. Det blir en lång och slingriga returslinga. Jag funderar på lägga huset i en ö och därigenom spara c:a 50 m returslinga när LD ska hem och ladda. Bara en tanke...
Problemet med stora ö'ar är att klipparen inte begriper att det är en ö, utan åker runt runt tills batteriet tar slut när den ska hem. Om det inte finns någon listig metod att få den att lämna ön vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.