Vad är det frågan om? Vi ska bygga hus och har självklart ringt runt till ett otal hustillverkare men vi är mycket missnöjda. Ointresserade försäljare??!!! helt orimliga tillvalspriser, allmänt oproffsiga bilförsäljarmetoder, helt oseriöst i många fall. När man läser i forumet vad många varit med om blir man ju mörkrädd, även om det är katastrofbyggena man läser om, men ändå!!! Efter många veckors forskande har vi valt Älvsbyhus enbart pga att det blir minst 600k billigare, och Sveriges mest sålda hus kan knappast vara dåligt. Nu ska vi bara tjata lite på försäljaren om att vi VILL köpa ett hus av honom....:)
 
H
det är ju det biligaste som finns, men jag hoppas att ni blir nöjda! lycka til med er byggnation, men kolla upp var man får för pengarna, det gjorde vi, var ska ni bygga nånstans?
 
Vi har också jämfört olika husförsäljare länge och efter att ha varit på möte hos dem och gjort kalkyler så har vi nu kommit fram till att Smålandsvillan har samma priser som Älvsbyhus om inte lite lägre tom. Detta är pga grunden som står ska ingå i Älsbyhus men när man gör kalkylen så lägger de ändå på lika mycket för markarbete som Smålandsvillan gör för både grund och markarbete....blir samma i slutändan ändå....
 
Kristina skrev:
Vi har också jämfört olika husförsäljare länge och efter att ha varit på möte hos dem och gjort kalkyler så har vi nu kommit fram till att Smålandsvillan har samma priser som Älvsbyhus om inte lite lägre tom. Detta är pga grunden som står ska ingå i Älsbyhus men när man gör kalkylen så lägger de ändå på lika mycket för markarbete som Smålandsvillan gör för både grund och markarbete....blir samma i slutändan ändå....
Hej Kristina!

Intressant! Tittar också på dessa två husföretag och försöker hitta likheter/skillnader i pris/standard/villkor o.s.v.
Skulle du vilja utveckla det här med Älvsbyhus kostnader för markarbete/grund kontra Smålandsvillans kostnader för desamma? Ge gärna prisexempel, så att jag förstår hur de räknar olika poster.

Tack på förhand!

Snurre
 
Nu ska vi bara tjata lite på försäljaren om att vi VILL köpa ett hus av honom....:)
Jag fattar inte att försäljarna är på detta vis...dom har väl nån provision på det dom säljer och det MÅSTE ju ligga i deras intresse att dom får sälja! Jag har då haft tur och träffat leverantörer som vill sälja!
 
johan&charlotte skrev:
och Sveriges mest sålda hus kan knappast vara dåligt. Nu ska vi bara tjata lite på försäljaren om att vi VILL köpa ett hus av honom....:)
Gå till någon annan. Smålandsvillan t.ex. När vi pratade med dom så erbjöd de oss att komma och titta på ett av deras nybyggda hus. Det var väldigt trevligt att träffa säljaren och se husmodellen som vi eventuellt senare skulle köpa.

Älvsbyhus säljare i Stockholm tyckte bara att vi kom och störde deras fikapaus,
Tack o hej.

Jag tycker att man skall ha en försäljare som visar lite intresse, trots allt, ni skall ju betala mycket pengar för en vara som han/hon säljer. Man måste ju känna förtroende. Säljaren är ju företagets ansikte utåt.
Vad signalerar en ointresserad säljare om just det företaget och har hela företaget samma attityd och inställning emot dig????? Kan bli tråkigheter om fel dyker upp!!!

När vi tittade runt så avförde vi alla som inte var intresserade att ha oss som kund.

Till slut så valde vi Myresjöhus tack vare en intresserad säljare och självklart, ett rackarns läckert hus. :D .

Lycka till
 
H
Budgethus skrev:
Hej Kristina!

Intressant! Tittar också på dessa två husföretag och försöker hitta likheter/skillnader i pris/standard/villkor o.s.v.
Skulle du vilja utveckla det här med Älvsbyhus kostnader för markarbete/grund kontra Smålandsvillans kostnader för desamma? Ge gärna prisexempel, så att jag förstår hur de räknar olika poster.

Tack på förhand!

Snurre
när vi tittade på hus så jämförde vi älvsbyhus och smålandsvillan, och det är ju helt sjukt vad smålandsvillan har högre kvalitet än älvsbyhus! sen har de ju mycket snyggare hus ochså.här är några exempel som vi hittade...
- 250 i tak nätverk i hela huset 240isolering 3glas superenergi från elitfänster (som öppnas ordentligt.. ä-hus öppnas innåt..) trägol som standard (kostade nått på 268.-/m hos ä-hus, tillägg för 15mm golv hos smv är 100.-!) myresjökök och kakel i köket, det hade inte älvsbyhus de hade galon eller nått, marmorbänkskivor, helglasade altandörrar, utv färdigmålat,armerade gipsskivor, ävlsbyhus hade nån spån som de tapetserar på, benders betongpannor mm mm mm

Men den största skillnaden var ju grunden! Vi fick ett pris hos smålandsvillans grunentreprenör på 148.000 ink moms och allt med servis och allt klart. enda som kunde tillkomma var om vi skulle fulla/gräva/eller spränga. (fick fylla för 15tkr då vår tomt var som ett stooort hål och de grovplanerade hela tomten)

Älvsbyhus säger ju att deras grund ingår men att markarbetet tillkommer, och det gjorde det verkligen! 240.000kr skulle de ha! och då var deras grund sämre och utan isolering!!

Ja det gäller att kolla ordentligt vad man betalar för... så mitt råd, byt hus.
 
Hansochhennes skrev:
när vi tittade på hus så jämförde vi älvsbyhus och smålandsvillan, och det är ju helt sjukt vad smålandsvillan har högre kvalitet än älvsbyhus! sen har de ju mycket snyggare hus ochså.här är några exempel som vi hittade...
- 250 i tak nätverk i hela huset 240isolering 3glas superenergi från elitfänster (som öppnas ordentligt.. ä-hus öppnas innåt..) trägol som standard (kostade nått på 268.-/m hos ä-hus, tillägg för 15mm golv hos smv är 100.-!) myresjökök och kakel i köket, det hade inte älvsbyhus de hade galon eller nått, marmorbänkskivor, helglasade altandörrar, utv färdigmålat,armerade gipsskivor, ävlsbyhus hade nån spån som de tapetserar på, benders betongpannor mm mm mm

Men den största skillnaden var ju grunden! Vi fick ett pris hos smålandsvillans grunentreprenör på 148.000 ink moms och allt med servis och allt klart. enda som kunde tillkomma var om vi skulle fulla/gräva/eller spränga. (fick fylla för 15tkr då vår tomt var som ett stooort hål och de grovplanerade hela tomten)

Älvsbyhus säger ju att deras grund ingår men att markarbetet tillkommer, och det gjorde det verkligen! 240.000kr skulle de ha! och då var deras grund sämre och utan isolering!!

Ja det gäller att kolla ordentligt vad man betalar för... så mitt råd, byt hus.
Hej!

Stort tack för ert svar! Kanske finns det fler som har kunskaper/erfarenheter om skillnader och likheter, fördelar och nackdelar mellan Älvsbyhus och Smålandsvillan? Hur är det med kvaliteten? Hur ligger de till prismässigt - vem kan erbjuda det lägsta priset?

Mvh,
Snurre
 
Hej!
Vi har nyligen byggt "villa Västervik". Vi är nöjda, men under det dryga halvår som nu gått sedan vi skrev kontrakt tycker jag att det kommit fler hus i budgetklass som har golvvärme, platta på mark och kanske också kaklade badrum som standard.
Vi kommer troligen att ha lagt drygt 1,45 på själva huset (exklusive grund, tomt etc). Då valde vi bort standardköket och vi kommer att ha två kaklade badrum, braskamin och bubbelbad men i övrigt ingen lyx direkt. Detta är alltså inkl inredd ovanvåning.
mvh fialotta
 
Olmen skrev:
Älvsbyhus säljare i Stockholm tyckte bara att vi kom och störde deras fikapaus,
Tack o hej.
Tack för alla tips!! Jag är inte förvånad att ni upplevde att ni störde säljarna, helt otroligt. Säljare som inte vill sälja?????!!!!!!:eek:

Vi ska träffa Älvsbyhus säljare idag och få kalkyl m.m. Ska verkligen kolla upp och jämföra med Smålandsvillan igen och även Myresjöhus.
 
Det är också vad jag hört när jag hört runt, men gäller inte bara hustillverkare, är ALLT inom bygg (och även därtill) det är sånt högtryck nu i Sverige att folk säljer mer än de klarar av.
 
Har kikat en hel del på olika "billiga" hus.
Har dock fastnat för Vårgårdahus som jag gillar. Kanske mycket för att deras säljare är enormt vettig att ha och göra med....

Ligger i nivå med smålandsvillan och älvsbyhus....
Men en annan standard,,,
 
Stellemark skrev:
Har kikat en hel del på olika "billiga" hus.
Har dock fastnat för Vårgårdahus som jag gillar. Kanske mycket för att deras säljare är enormt vettig att ha och göra med....

Ligger i nivå med smålandsvillan och älvsbyhus....
Men en annan standard,,,
Hej!

Intressant att höra att Vårgårdahus ligger på samma nivå prismässigt... Ge gärna något prisexempel på någon av deras husmodeller samt uppgifter om vad som ingår som standard.

Tack på förhand!

Mvh,
Snurre
 
Ointresserade säljare är ett understatement!

Vi har väntat i en vecka nu på att vå säljare ska återkomma som AVTALAT för att vi ska göra slutbeställningen och få bygglovsritningarna. Han skulle kontaktat mig för en vecka sedan oavsett status för ritningarna men har inte ringt trots att jag mailat honom och bett honom höra av sig. Så har det varit hela vägen - vi får söka upp säljaren för att komma vidare

Vi gillar vår säljare, men han har inte tid med alla sina kunder och det blir helknasigt.

Jag tror att vi skulle väntat med bygget, priserna är höga och det är brist på kunnigt folk och bra material. Som bäddat för katastrof. Men tomten är köpt och nu kör vi på vinst och förlust.

Vi ska bygga med A-hus, men trots att 5-6 käcka flickor från de andra företagen kontaktat oss och frågat om vi vill tala med säljare (vilket vi sagt att vi vill) så har inga säljare ringt. Inte en enda!

Det är Säljarens marknad, inte tvärtom. Bara att be en stilla bön om att man hinner bygga klart innan räntan ev. skenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.