Nu har vi fått tag i en tomt men har lite svårt att bestämma oss mellan dessa två tillverkare.

med anebyhus så är det ett hus som heter sommen, 126 kvm. länk :

http://www.anebyhus.se/index.php?id=85&tx_anebyhushouse_pi1[showUid]=37&cHash=53bde0c261

hos Eksjöhus är det lyckan funkis, 130 kvm. Länk:

http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/EgnaHemshus/1-plan/Lyckan-Funkis.aspx

Båda husen är jämförbara då vi har extrautrustat anebyhuset med ryggåstak,ett extra badrum och ett par saker till som är standard i eksjöhus.

prismässigt så ligger anebyhus ca 80.000 dyrare med samma tillval men däremot så får vi ett sammankopplat isolerat garage på 40 kvm med golvvärme och groventre. Vi har ej räknat med garage med eksjöhus i detta läge.

Väljer vi eksjöhus så får vi nöja oss med ett fristående 30 kvm kallgarage.

eksjöhus blir då ca 80.000 dyrare än anebyhus, men huset är också 4 kvm större.

Eksjöhus känns mer gediget överlag med t ex lister & tak som målas på plats medan anebyhus spikar upp färdigmålade lister och enklare tak. Eksjöhuset passar oss också mer utseendemässigt och känns mycket lyxigare.

Med Anebyhus däremot så får vi huset precis som vi vill ha det invändigt och behöver inte spara på varmgaraget med förråd samt groventre & förråd sammankopplat med huset.

Båda säljarna känns seriösa, lätta att få tag på och väldigt bra service överlag, har egentligen inget att klaga på.

Pengamässigt när vi lagt till allt vi vill ha så ligger de inte långt ifrån varandra men den stora skillnaden är ju garaget där vi har en ganska stor post i just garaget med anebyhus.

Vill gärna ha lite råd från er som bor i anebyhus resp eksjöhus om hur ni har haft det under byggprocessen och hur allt känns när ni flyttat in.

Har ni som har varit i dessa hus en känsla av att eksjöhus är snäppet vassare?

Vad skulle ni ha valt?

Har någon något annat alternativ till dessa hus som ni kan rekommendera?
 
Redigerat:
Eksjöhus kör med totalentreprenad = värde på 200 000.
Hur ser entreprandformen ut för Anebyhus? I våra trakter bygger de bara med delad.

Sen vet jag att eksjöhus har hög standard med bergvärme, ektrapp (svindyrt) osv, men jag har inte detaljgranskat de bådas leveransdeklarationer så det är svårt att säga i nuläget.

Men 4 kvm kostar ju också 50-60 000 vilket bör tas med i jämförelsen.

Hur ser driftskostnaden ut mellan de olika husen? En skillnad i pris idag kan man snabbt få tllbaka genom en låg driftskostnad.

Eksjöhus skulle jag nog välja, mest av anledningen totalentreprenad kontra eventuell generalentreprenad, Eksjöhus är också en större och tryggare aktör. Var dock noga med att kolla upp bolagens finanser innan slutligen väljer. Det är ju trots allt finanskris fortfarande.
 
det är inte totalentreprenad med eksjöhus. Dom har byggare som är vana med att bygga eksjöhus som vi kan välja att bygga med men någon totalentreprenad har säljaren aldrig sagt något om. Delad entreprenad gäller.

Hade någon utav dom kört med totalentreprenad så hade vi tagit det. Anebyhus har erbjudit att ta det med total men då sticker priset iväg till summor som vi inte riktigt är villiga att ge.

Eksjöhus kör med Berg/jordvärme panna där man väljer vad man kan/vill ha. I vårt fall blir det jordvärme.
Anebyhus har en enklare panna dock med jordvärme också.

Jag har inte undersökt driftkostnaden ännu, det är något som jag inte kommit på att fråga om ännu, tack för tipset, det kan ju göra skillnaden för oss i vårt val.

Känslan efter samtalen med säljarna är att eksjöhus har en lugnare inställning till att få vår underskrift medans anebyhus är lite mer givmilda. Men det kan ju bara vara skillnaden mellan säljarna och kanske inget att göra med hustillverkarna.

Var kan man undersöka ekonomin hos hustillverkarna, och hur läser man av dom.
 
Vi har byggt med totalentrepenad av Anebyhus i Östergötland och det har i stort fungerat bra. Uppförandet av huset mycket bra, men byggledaren var överbelastad och klarade inte av jobbet helt . Det håller dock på att rätta upp sig nu flera månader efter inflyttning. Vi är väldigt nöjda med huset, men har så klart en del tips vi kan dela med oss av i fall att ni väljer ett Anebyhus. Vi rekommenderar att ni köper ett Anebyhus!
 
Vi velar oxå mellan Eksjöhus & Anebyhus, så just nu känns det som det är priset som är avgörande.
Vi gillar Eksjöhus Söderviken men skulle likaväl kunna välja ett Anebyhus Kvadratvägen eller Platåvägen (ev. med lite ändringar i alla).
Hur tror ni prisbilden skulle kunna se ut på dessa hus, materialsats+entreprenad?

Någon som har byggt nåt av dessa hus?? Och var?
 
Känslan efter samtalen med säljarna är att eksjöhus har en lugnare inställning till att få vår underskrift medans anebyhus är lite mer givmilda.
Kanske beror på att eksjöhus har haft ett ganska bra år och inte går på knäna för att hitta kunder. Vet inte hur det står till hos anebyhus.

Men enligt eksjöhus sida har deras försäljning gått upp 60%.
http://www.eksjohus.se/Default.aspx?id=62&n=18
 
Vi velar också mellan Sommen och Lyckan. Har ni bestämt er än????
 
Vi byggde med "Eksjöhusbyggsats" i egen regi. Vi valde dem dels för huset men mest för att deras konstruktion var bra och robust och att de tog bort hela priset när man valde bort saker som kök etc.
Bra bemötande och gjorde gärna det lilla extra. Rekomenderas. Vet också att de som har valt att bygga med "deras snickare" är väldigt nöjda.
 
Nika70 skrev:
Vi velar också mellan Sommen och Lyckan. Har ni bestämt er än????
Inget är helt bestämt men förmodligen så blir det vallsjöhus som gör en modifierad version av sommen. Vi ville flytta om lite i sommen men den möjligheten finns inte hos anebyhus utan att lägga till en massa pengar. Vallsjöhus fixade katalogstandard och en möjlliget att göra som vi vill med planlösningen för ungefär samma pris.
Inte mycket är likt den ursprungliga planritningen men barnavdelningen och tvättstugan är på samma ställe. Sitter & väntar på en offert från sjödalshus på samma egenritade planritning.

Ang Lyckan funkis så var vi i stort sett nöjda med allt förutom att vi var tvugna att lägga till vinkeln i vardagsrummet för att få till möbleringen. Då blev det lite för dyrt för vår smak. Sen skiljde det 80.000 mellan husen när vi lagt till oisolerat garage med eksjöhus samt en sammankopplat 37 kvm garage med golvvärme hos anebyhus.

Vi var inne i ett lyckan funkis samt sommen och jämfört med sommen så gillade jag speciellt takfönstret samt köksön. Sen att Eksjöhus målar listerna och taken på plats medans anebyhus kör med vitmålat från fabrik tyckte jag var en fördel åt eksjöhus. Dock erbjöd sig anebyhus att göra detta också för ungefär samma pengar.

Sommen var bättre prismässigt, lyckan funkis kändes lite mer exklusivt.
Skulle jag välja mellan dessa tillverkare idag så hade jag tagit anebyhus pga ett bättre pris samt en mer tilltalande planlösning. För oss så är det viktigare att planlösningen känns rätt än att vissa ytskickt är lite lyxigare. Två barn lär ju förstöra en del under sin uppväxt så det blir väl att byta ändå när barnen växt ur förstörelse åldern.

MVH Jeppe
 
Vi har fått ett Sommen omritat åt oss, men då stiger priset rejält. De har ritat en vinkel och utökat huset till 147 kvadratmeter. Men det kostar... känner att det blir för dyrt då. Gillar Lyckans planlösning med en barndel och en vuxendel - och ett gästrum/arbetsrum. Det är extrarummet som saknas i Sommen. Anebyhus bygger snabbare, Eksjöhus har längre väntetid. Lite avgörande också för oss.
 
Vi stod inför liknande val, fast med andra husmodeller, säljarna från både Anebyhus och Eksjöhus är och har varit mycket bra (överlag har jag faktiskt varit positivt överraskad, det är egentligen bara en kille på Myresjöhus som jag stört mig på och då har jag varit i kontakt med i stort sett allt och alla under 1,5 års tid..)

I slutändan valde vi Eksjöhus trots att Anebyhus erbjöd oss exakt samma sak plus tillval på 100 000, då vi prioriterade trygghet. Anebyhus har gjort ett antal omstruktureringar genom åren och har svårt med ekonomin och likviditeten, något som aldrig varit ett problem för Eksjöhus. Det var i slutändan tydligt att Anebyhus "behövde" dealen mer än Eksjöhus, något som kan tyckas motsägelsefullt, men vi tyckte det talade för Eksjöhus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.