Hej!


Folk brukar ju vara rätt pigga på att klaga när de inte har skött sig, men när de har tagit sitt ansvar och kanske tom gjort mer än vad som krävs av dem brukar det inte komma fram.

Med tanke på alla turer kring Älvsbyhus tycker jag det skulle vara intressant att veta hur olika husleverantörer skött sig när de har varit fel och problem? Om det är lätt att få fel/brister åtgärdade eller om man måste bråka och vara en böld i r*ven på leverantören för att nått ska hända?

Det jag mest är ute efter är positiva erfarenheter.
 
Redigerat:
Vi har byggt med Myresjöhus i Dalarna och är kanonnöjda. Vid våran förbesiktning upptäckte vår kvalitetsansvarig en liten bula på frysen och ett litet märke i ekparketten. Myresjöhus fixade detta med en gång och beställde hem en ny dörr ifrån Siemens(det visade sig senare vara fabrikationsfel på just dessa dörrar) och fixade även märket i golvet. Sedan vid våran slutgiltiga besiktning fanns det ingenting att anmärka på, helt suveränt enligt oss! Nu har vi bott i huset i snart i 2 och ett halvt år och allt är fortfarane bra och vi har inte stött på några som helst fel eller brister. Vi kan varmt rekommendera att bygga med Myresjöhus

Nu hade vi ju inte så stora problem men jag ville ändå berätta hur bra det var och att de fel som fanns var en självklarhet för Myresjöhus att fixa..
 
Vi har byggt med Älvsbyhus och är jättenöjda. Vid vår besiktning hade vi en lång radda med åtgärder som vi ville få fixade och Älvsbyhus ordnade detta med en gång. Sedan upptäckte vi (efter ett år) att vi aldrig fått någon stege som skulle ingå men det krävdes bara ett samtal till huvudkontoret så ordnade de fram stegen trots att det gått längre än 9 månader efter leverans. Själva har vi inte stött på några som helst brister trots att vi aktivt sökt i perioder. Särskilt när Älvsbyhus varit på tapeten här på forumet.

Kort och gott har vi fått bra service och blivit bra bemötta och bor i ett torrt, tätt hus, med bra värden i grunden och relativt låg energiförbrukning (totalt 14500 Kvh) inkl hushållsel och fristående garage under första året.

Jag kan dock inte varmt rekommendera Älvsbyhus trots att vi är jättenöjda. Men det är mer pga vad andra råkat ut för än vår upplevelse...
 
Redigerat:
Vi hade en del problem med Götenehus under husbygget men de fixade till slut till allt och vi känner oss mycket nöjda med vårt hus nu. Enda invändningen från min sida är att det hela var väldigt segt och tungrott vilket innebar att det krävdes massor av energi och "bråkande" från vår sida innan de agerade.
 
kungkokos skrev:
Enda invändningen från min sida är att det hela var väldigt segt och tungrott vilket innebar att det krävdes massor av energi och "bråkande" från vår sida innan de agerade.
Säg ett husföretag som inte är tungrott... Skulle vi i våran bransch (tillverkar komponenter till kärnkraftverk) sköta oss som dem så hade vi köat hos arbetsförmedlingen för läääänge sen... d^_^b
 
Vi byggde med Team Boro i Halland för några år sedan (numera heter de ju Borohus) och vi var väldigt nöjda med huset, snickarna, alla fel som åtgärdades omgående, tillgängligheten på vår projektledare - allt, faktiskt. Vi har fått ett väldigt fint och gediget hus.

Nu bygger vi med Götenehus men än så länge är det två månader kvar innan slutbesiktningen så jag kan inte säga så mycket. Hittills har vi dock lyckats lösa precis vartenda problem som uppstått - mest pga att snickarna varit oerhört uppmärksamma och att jag varit där väldigt ofta för att stämma av läget. Vi är mycket nöjda med huset och hantverkarna så här långt.

Kanske mindre glada över att saker som skulle ingå inte gjorde det och att vi inte såg det trots att vi lusläste kontraktet tusen gånger in i detalj...Även om något SÄGS hos säljaren så ska man inte tro att det levereras - sånt måste kollas och dubbelkollas i det slutgiltiga kontraktet. (Och det GJORDE vi, men tydligen fanns det saker som slank emellan ändå...)
 
Vi bygger med Myresjöhus.Eftersom vi bor utomlands har vi totalentrepenad.Allt har fungerat perfekt hitils. Aldrig några problem vad gäller ändringar (vi har i princip(Frugan) ritat huset själv).
Allt sköts med mail och ibland telefon.
 
Herc skrev:
Vi bygger med Myresjöhus.Eftersom vi bor utomlands har vi totalentrepenad.Allt har fungerat perfekt hitils. Aldrig några problem vad gäller ändringar (vi har i princip(Frugan) ritat huset själv).
Allt sköts med mail och ibland telefon.
Mitt bygge med totalentreprenad hade nog också funkat bra om jag inte varit där och sett alla fel som gjordes :)
 
Jag tror att om byggledaren och hans killar får vara ifred och känna ansvar för bygget blir det bättre än om man springer på bygget varje dag och "tjötar".
Nu bygger ju Myresjö bara med eget folk och inga inhyrda, därmed tror jag att de känner större ansvar för slutresultatet.
 
Myresjöhus bygger visst med underentreprenörer. Kan visserligen variera från region till region men jag skulle tro att det är vanligast att de lejer in firmor som står för de olika byggnationsmomenten.
 
Herc skrev:
Jag tror att om byggledaren och hans killar får vara ifred och känna ansvar för bygget blir det bättre än om man springer på bygget varje dag och "tjötar".
Nu bygger ju Myresjö bara med eget folk och inga inhyrda, därmed tror jag att de känner större ansvar för slutresultatet.
Ja, om man tycker att det är OK att de bygger in kartongbeklädd gips i våturrymmena, skippar skyddsrör till inkommande vattenledning, bara sätta 25 cm isolering i plattan istället för 30 cm, glömma tätning av genomföringarna genom plattan och slarva med skarvtejpning i ångspärrarna. Detta var några av grejerna jag upptäckte under bygget av mitt hus. Vågar inte tänka hur mycket man skulle missa om man inte är på bygget!

En av anledningarna till att vi byggde nytt var just för att veta att allt är korrekt utfört för att slippa framtida problem med grisen i säcken. Glöm då att jag bjussar på sånt när jag betalat flertalet miljoner för ett nytt hus!
 
Byggde du ett Myresjö?
 
kungkokos skrev:
Ja, om man tycker att det är OK att de bygger in kartongbeklädd gips i våturrymmena, skippar skyddsrör till inkommande vattenledning, bara sätta 25 cm isolering i plattan istället för 30 cm, glömma tätning av genomföringarna genom plattan och slarva med skarvtejpning i ångspärrarna. Detta var några av grejerna jag upptäckte under bygget av mitt hus. Vågar inte tänka hur mycket man skulle missa om man inte är på bygget!

En av anledningarna till att vi byggde nytt var just för att veta att allt är korrekt utfört för att slippa framtida problem med grisen i säcken. Glöm då att jag bjussar på sånt när jag betalat flertalet miljoner för ett nytt hus!
Jag har precis samma erfarenhet, jag skulle nog säga att många husägare är "lyckligt" ovetande och då förmodligen väldigt nöjda just för att de låtit "byggledaren och hans killar får vara ifred och känna ansvar för bygget blir det bättre än om man springer på bygget varje dag och "tjötar". "

Jag gjorde precis som kungkokos, var och kollade varje dag, vilket gjorde mig mörkrädd hur pass medvetet man fuskar.

Men för att återgå till vad trådskaparen efterfrågade.

Vår husleverantör var Anebyhus, och det krävdes att vi var en "böld i r*ven" för att de skulle reagera, men mycket mera än så har inte hänt snart efter ett år. Vi väntar fortfarande på åtgärder på våra reklamationer. Mycket snack och liten verkstad skulle jag vilja säga.
 
Herc skrev:
Byggde du ett Myresjö?
Nope - Götene. Även om vi också behövde vara riktiga bölder så åtgärdade faktiskt Götenehus allt till slut. Antar att det nästan är något man kan få medalj för i denna bransch ;)
 
taz skrev:
Jag har precis samma erfarenhet, jag skulle nog säga att många husägare är "lyckligt" ovetande och då förmodligen väldigt nöjda just för att de låtit "byggledaren och hans killar får vara ifred och känna ansvar för bygget blir det bättre än om man springer på bygget varje dag och "tjötar". "

Jag gjorde precis som kungkokos, var och kollade varje dag, vilket gjorde mig mörkrädd hur pass medvetet man fuskar.

Men för att återgå till vad trådskaparen efterfrågade.

Vår husleverantör var Anebyhus, och det krävdes att vi var en "böld i r*ven" för att de skulle reagera, men mycket mera än så har inte hänt snart efter ett år. Vi väntar fortfarande på åtgärder på våra reklamationer. Mycket snack och liten verkstad skulle jag vilja säga.
Jag har precis samma erfarenhet som kungkokos och taz och det är verkligen skrämmande. Hittils har de flesta problem vi haft rört vår entreprenör och hussäljare som haft "totalentreprenad" på bygget men Borohus som är vår husleverantör (materialsatsen) är vi hittils ganska nöjda med. Vi har precis genomfört en tvåårsbesiktning så beroende på hur de sköter åtgärdandet av resterande anmärkningar kommer att avgöra vårt slutgiltiga betyg för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.