Vågar man bygga med Älvsbyhus?

  • Antal röster
    163
  • Omröstningen stängd .
Vågar man bygga med Älvsbyhus?

Vi får kanske ett svar?

OBS! Omröstningen är öppen! DVS alla ser hur andra röstar!
 
Hahaha. Och plötsligt är det få som vågar rösta.
Det hade varit enklare med anonymitet? Eller?
 
över 50 % som röstar JA?!?!
sen lördags kväll med lite för mycket vin för många?
 
kanske frågan skulle vara : Vågar du bygga hus överhuvudtaget? går man in med inställningen att stå brevid och titta på när andra bygger ditt hus, för att efteråt stå och klaga och kräva allt mellan himmel och jord, är man nog inte mogen att vara 'byggherre' detta OAVSETT husleverantör ! ta eget initiativ, ta lite eget ansvar och följ upp byggprocessen så kommer det bli lyckat , återigen oavsett husleverantör
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Jag tror det blir fler! Som ska rösta JA!
 
Nu förstår jag inte, varför skulle man inte våga rösta öppet men man vågar ha åsikter med sitt användarnamn i forumet?
Tyvärr har själv byggt med Älvsbyhus, och har nu 4 av våra närmsta grannar som har haft stora problem med älvsbyhus... Snö på vinden, plastmattor som inte är lagda enligt gällande normer och hus där fasaden spricker efter några månader...
Eller kanske är det normalt att man måste byta ut stora delar av fasaden efter 6 månader pga sprickor?
 
  • DSCF0415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maggan9 skrev:
Nu förstår jag inte, varför skulle man inte våga rösta öppet men man vågar ha åsikter med sitt användarnamn i forumet?
Tyvärr har själv byggt med Älvsbyhus, och har nu 4 av våra närmsta grannar som har haft stora problem med älvsbyhus... Snö på vinden, plastmattor som inte är lagda enligt gällande normer och hus där fasaden spricker efter några månader...
Eller kanske är det normalt att man måste byta ut stora delar av fasaden efter 6 månader pga sprickor?
Och vad hette bygglaget?
 
Spelar det nån roll vad bygglaget hette? Det är ju byggt på fabrik av älvsbyhus personal. Och även om bygglaget gjort fel ute på plats så är det ju ändå älvsbyhus som anställt dom.

Håller med maggan9 för övrigt.
 
Bygglaget? Huset var fint uppsatt men fasadplankorna torkade ut och började spricka efter någon månad (grannen flyttade in i februari), absolut inte bygglagets problem utan fabrikationsfel. Grannen upptäckte felet när de började måla, men var tvungen att måla hade semester, bokat ställningar mm.
Bräderna var så dåliga att man kunde med handen få loss bitar. I oktober ett år senare kom älvsbyhus och bytte ut de dåliga fasadplankorna.
Ni ser själva hur stor andel som var dåliga... Denna gavel var alltså värst, men det var bräder runt hela huset. Grannen mittemot hade också problem med bräderna, men jag tror det bara var 13 st totalt...
Så skyll inte allt på bygglaget, här var det fabrikationsfel...
 
maggan9 skrev:
Bygglaget? Huset var fint uppsatt men fasadplankorna torkade ut och började spricka efter någon månad (grannen flyttade in i februari), absolut inte bygglagets problem utan fabrikationsfel. Grannen upptäckte felet när de började måla, men var tvungen att måla hade semester, bokat ställningar mm.
Bräderna var så dåliga att man kunde med handen få loss bitar. I oktober ett år senare kom älvsbyhus och bytte ut de dåliga fasadplankorna.
Ni ser själva hur stor andel som var dåliga... Denna gavel var alltså värst, men det var bräder runt hela huset. Grannen mittemot hade också problem med bräderna, men jag tror det bara var 13 st totalt...
Så skyll inte allt på bygglaget, här var det fabrikationsfel...
Med andra ord så är det så många som köper Ä-hus så de inte hinner torka på fabriken.
 
Jag skulle inte välja Älvsbyhus och det beror inte enbart på Kalla Fakta-programmet eller Plus. Visst har jag sett dessa program och blir ledsen å andra husägares vägnar men det som fäller avgörandet är att jag inte tror en sekund på att man får samma kvalitet för 2 miljoner som för 3 - eller vad det nu kan handla om.

Visst säger många att "tänkt vad mycket kul du kan ha för de pengarna" men jag är villig att betala en hel del för att bo i ett hus där jag inte har konstant ont i magen av stress och oro, där jag antagligen inte behöver renovera inom kort och där jag kan sälja huset vidare utan att vara rädd att det finns mängder av fel som drabbar nästa ägare.

Massor av människor bor i Älvsbyhus och verkar nöjda (eller?) - så jag kan ju inte säga att man inte BÖR köpa dessa hus. Bara att JAG inte skulle göra det - och det var väl det som var frågan?
 
Med andra ord så är det så många som köper Ä-hus så de inte hinner torka på fabriken.
Precis, miss i kvalitetskontrollen, ev dåligt virke som vuxit för snabbt... Huset kom inte från Älvsbyn utan från smålandsfabriker tror jag...
Men är inte detta som Älvsbyhus använder som en del i markandsföringen, de bygger inomhus för att ha kontroll över hela processen?
 
Med ÄH's byggnadsmetod så blir väl det mesta fabrikationsfel. Huset kommer ju som färdiga moduler. Sneda fönster, sneda dörrar, trasiga lister och sånt är allt fabrikationsfel och har inget med bygglaget att göra. Det enda bygglaget kan kritiseras för är grundarbetet och om inte modulerna skarvas ihop på rätt sätt samt allt takarbete....
 
Vi ska själva bygga (med ett annat företag dock). Har titat på ett helt nytt ä-byhus i närheten som var till salu. Hela intrycket var direkt att det känns billigt och jämfört med andra hus mycket mindre gediget.
Plastmattor i hus på 2010-talet och snö på vinden....låter helt galet för min del.
 
Plastmattor för dom som inte har råd med annat.
Idag levereras alla deras hus med Nibes 750 och uppfyller gällande energikrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.