Vid visningen av det hus min sambo och jag köpt frågade jag mäklaren specifikt om det fanns någon lättbetong i huset, då information om detta saknades i objbs och heller ingen radonmätning fanns. Mäklarens svar blev då: "Det finns ingen lättbetong i huset" Detta borde vi väl rimligen kunna lita på och räcka som "vår undersökningsplikt".

Senare visade det sig att vi hade mögel i gillestugan (uppreglat trägolv, vilket vi kommer få ersättning av genom Anticimex, vilka gjort besiktningen). Vid en närmare kontroll (knackade bort putsen) så fanns det ett lager med ca: 5 cm av blåbetong i väggarna. Blocken ska givetvis bort men vi undrar om vi kan driva detta mot mäklaren...

Finns det någon med erfarenhet av liknande fall? Är detta ett case? Om inte, varför?
 
O
min första tanke är att jag tror inte att ni har något case då undersökningsplikten sträcker sig ganska långt.... och en mäklare är ingen husexpert... men jag vet inte alls....
 
Tack för input, även om det inte var vad jag ville höra. ;)

Mäklaren är naturligtvis (oftast) inte någon husexpert, men iom att vi frågat specifikt om det finns lättbetong (blåbetong) i huset och svaret blev ett klart nej, så undrar jag om inte det räcker för oss.

Jag gissar att mäklaren fått sin information från besiktningsmannen (på uppdrag av säljaren) som borrat och kontrollerat fukthalten i den enda yttervägg UTAN lättbetong. Nåväl, hur mäklaren kunde vara så säker tycker jag är hennes problem. Mäklaren har helt klart lämnat fel information till oss.

Jag ska kontakta mäklaren och se vad "den" säger.
 
Med bara ett muntligt svar från mäklaren tror jag inte ni har ngt egentligt case - vilket inte hindrar er från att försöka förstås.

Har ni skrivet i kontraktet att huset skall vara fritt från blåbetong/eller lättbetong (varför man nu inte vill ha det), så är det en annan sak - då är det nog snarare säljaren ni skall gå på...

Undersökningsplikten torde inte innefatta borrning i väggarna - radonmätning ingår dock i er undersökningsplikt.

Om mäklaren nekar så tror jag dock det är svårt att komma längre- i värsta fall kan hon kanske bli varnad för att ha gjort utfästelser som han inte kunde backa upp kanske...

/K
 
klaskarlsson skrev:
radonmätning ingår dock i er undersökningsplikt
Hur är det tänkt att det ska gå till i praktiken?
 
Nyfniken skrev:
Hur är det tänkt att det ska gå till i praktiken?
Det har diskuterats i andra trådar det finns ett par olika vägar:
1. Det har gjorts mätningar tidigare - då kollar man upp dessa hos kommunen.
2. Man gör en s.k. snabbmätning inom ramen för sin tid för besiktningar

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.