Hej!

Jag har kommit över 2st acc-tankar på 3 kbm styck och skall välja vedpanna till dessa. Söker nu forumets expertis om vilken panna jag skall välja! Jag kommer ha pannan i en kombinerad verkdstad/pannhus som är på totalt ca 80 m^2 grunduppvärmd yta. Från denna går en ca 25 m lång kulvert till bostadshuset som är på ca 270m^2, äldre tilläggsisolerat hus.


Kom med förslag och backa upp era förslag med motiveringar!

mvh Fredrik
 
60kw panna. Motivering: Så man slipper ladda hella dagen lång.
Def inte under 45kw.

Märke kan jag inte röna om då jag bara äger en mindre panna själv.
 
6000/18=330 liters eldstadsvolym. Då blir effekten nåt i den stilen som föreslås ovan.
 
Veda 70 miljö, 450 liter vedutrymmme och 110 cm ved...
 
Atmos har en 75 kW modell (DC 75 SF) som har 360 liter.

Om du tar en mindre panna, exempelvis 50 kW (vedvolym 170-180 liter hos Atmos) får du som konsekvens att du inte hinner ladda tankarna på en kväll, exempelvis. Men om man har en sådan tankinstallation och en liten panna, exempelvis en sån som min Atmos DC 35 SF, då får man som resultat att man hinner värma upp runt 2000 liter vatten på en kväll. Under kvällen gör man två inlägg, ett när man tänder och ett innan det är sängdags. Mer hinner man inte med, om man ska sköta ett jobb på bortaplan.
Men om man jobbar hemma, eller är hemma en söndag, kan man börja elda 7:00, göra nya inlägg 11, 15 och 19 och 23. Med de fem inläggen, och alltså pannan i drift i ca 20 timmar, laddar du upp hela vattenmängden. När det blir dags att elda nästa gång är det ju inget tvång att du måste värma hela tankvolymen, även om det är effektivast. Med bra skiktning kan du värma den övre delen, och sen leva på den så länge den varar. Med ditt hus en-två dagar på vintern. Men hela tankvolymen håller ju dig varm 3-7 dagar, beroende på hur kallt det är, så det behöver ju inte bli alltför varmt ute för att det bara ska behöva eldas en gång i veckan.

Om du tycker de föreslagna pannorna verkar tokstora, ser du konsekvensen av en liten panna här.
 
Ja välj def inte en för liten panna till den vedvolymen!

Mina kusiner värmer 6m3 + massa extra + pol. De har >>100kw panna.
 
Inova 50 och två brasor värmer tanken trots lite effektuttag, ni överdriver lite tanken kan aldrig bli för stor.
 
effecta 60 har 195 liter och torde värma på två ilägg, det är iu oxo en bra panna
 
Räknexempel: 6 kbm vatten, Laddning till 80 grader, urladdning till 30, Delta T = 50 grader. Då rymmer tankarna ca 330kWh.

Att ladda dem "helt" (Ja det går att överladda, dvs låta bottenvattnet gå igenom pannan när detta nått 80 grader och få upp tankarna i 95 eller så innan pannan bryter för övertemp & det skjuder i vattnet, men nu räknar jag med 80, eftersom det är det nånting laddpaketen brukar ge vid "kall" tankbotten) tar då 11h med en 30kW panna. (Kräver ett antal ilägg antagligen eftersom du kanske får ut 140kWh per 100 liter staplad snustorr björkved.2660kWh/m3f-> 1596kWh/m3stapl * 90% verkningsgrad)

Sen förbrukar ju huset en del samtidigt, på vinterhalvåret kanske 6kW, så 30kW pannan ger endast 24kW till tankladdning s.a.s. -> Dvs 14h konstant eldande, blir 3 fulla ilägg i en 30kW panna med 100l vedmagasin.

Ännu mer om du skall upp i överladdning: Delta T = 65 -> 433kWh i tankarna -> 18h eldning.

Egentligen är det inte panneffekten som sådan som är för låg med en 30kW-are, det är vedmagasinets storlek som avgör, och större pannor har större vedmagasin...

Ex Baxi S I 30kW vedmag 135l
Baxi S I 50kW vedmag 185l.

Om man nu skall ha 330kWh + 75kWh husvärme under eldningen betyder det (ca 400kWh), att man behöver bränna 285 liter staplad ved:

30kW panna: Ladda 135 liter - Elda i 4,5h - Ladda 135 liter - Elda i 4,5h - Ladda 15 liter ! och låt brinna ut.
50kW panna: Ladda 185 liter - Elda i 5h - Ladda 100 liter- Låt brinna ut.
 
Redigerat:
Med 6m3 tank som sväljer 330 kWh + 350 m2 uppvärmd yta så bör det vara en panna som har en vedvolym i trakten av 300 l iaf, Särskillt då pannan är ute i verkstaden för då blir man måtligtt sugen på att gå ut o lägga på flera ggr..
Då det är som kallast kräver nog den ytan iaf 15 kW
 
Jag skulle valt en Viadrus 100kW, 255 liters vedmagg 3 timmar brinntid. Då klarar du det på 2 inlägg o det är ju aldrig fel :)

Aldrig fel när det är 100kW som trycker på :D
 
linnell skrev:
Hej!

Jag har kommit över 2st acc-tankar på 3 kbm styck och skall välja vedpanna till dessa. Söker nu forumets expertis om vilken panna jag skall välja! Jag kommer ha pannan i en kombinerad verkdstad/pannhus som är på totalt ca 80 m^2 grunduppvärmd yta. Från denna går en ca 25 m lång kulvert till bostadshuset som är på ca 270m^2, äldre tilläggsisolerat hus.


Kom med förslag och backa upp era förslag med motiveringar!

mvh Fredrik
lite OT men ändå:
"kombinerad verkstad/pannhus" låter inte som en bra kombination med tanke på brandceller (med det är kanske redan separata rum).
Garage och panna får man inte ha i samma utrymme vet jag ,men verkstad??? bör nog kollas upp.
Och tar du en panna över 60kW så måste den definitivt vara i en egen brandcell.
 
Kommer att bli en egen brandcell. Går nog inte att komma runt detta.
/Linnell

Hocke skrev:
lite OT men ändå:
"kombinerad verkstad/pannhus" låter inte som en bra kombination med tanke på brandceller (med det är kanske redan separata rum).
Garage och panna får man inte ha i samma utrymme vet jag ,men verkstad??? bör nog kollas upp.
Och tar du en panna över 60kW så måste den definitivt vara i en egen brandcell.
 
Det måste vara sluss om man inte har separat ingång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.