Vi har anlitat en arkitekt som ritar vårt tillbygge. Hon berättade att fr.o.m 1 januari så är det 450 mm's isolerade väggar som gäller.

Jag i min enfald var inställd på 280-300 tjocka väggar. Detta borde ju innebära att smygen till fönstren kommer vara rena skyttehål. :p

Gäller verkligen detta?
 
g0mer skrev:
Vi har anlitat en arkitekt som ritar vårt tillbygge. Hon berättade att fr.o.m 1 januari så är det 450 mm's isolerade väggar som gäller.

Jag i min enfald var inställd på 280-300 tjocka väggar. Detta borde ju innebära att smygen till fönstren kommer vara rena skyttehål. :p

Gäller verkligen detta?
Ynka 300mm skulle jag inte vilja ha om jag bor norr om Skåne.
Hittar du någon länk till nya reglerna hojta gärna till. Vet att det blev lite skillnad i pris från vissa leverantörer som blev tvungna att göra om en del.
 
Ett ställe är detta: http://www.energiberakning.se/Bok/index.aspx?BookID=Book1&ShowTreeLevel=0

Kolla under 9:1 och 9:2 i första hand.

Kravet för ett elvärmt hus är att U-värdet skall vara högst 0,4 W/m2 °C. Då räknar man fram ett medelvärde för tak, väggar, fönster, dörrar och golv.
Har man tunna väggar kan man kompensera det med att ha lite tjockare isolering på andra ställen. Några exakta mått i millimeter finns inte.
 
Kravet är i min zon är 55w/m2 år
har inget större med hur tjocka väggarna är utan hur mycket energi din uppvärmning förbrukar.

Således lagom isolerat hus med t.ex bergvärme kan vara ok
 
Frågan gäller en tillbyggnad och jag tror det är så att det kan vara andra regler som gäller då.
När vi fick bygglov för vår tillbyggnad (75m2) för ett år sedan så fick jag presentera u-värde för väggar, tak och fönster var för sig.
Det totala effektbehovet var det aldrig diskussion om.
U-värdena som krävdes varierade beroende på om det var elvärme eller annan uppvärmning.
Jag minns inte exakt vilket krav på u-värde det var för väggarna, men i mitt fall med fjärrvärme så krävdes ca 230mm isolering i väggarna (70+120+45mm korslagd) för att klara kraven som ställdes då.
 
Redigerat:
Tror inte alls att du behöver bekymra dig över hur det blir i fönstrena. Har hört från några som byggt med Villa Varm (40 cm tjocka väggar) att de älskar just djupet vid fönstrena.
 
byggankan skrev:
Tror inte alls att du behöver bekymra dig över hur det blir i fönstrena. Har hört från några som byggt med Villa Varm (40 cm tjocka väggar) att de älskar just djupet vid fönstrena.
Gott om plats för växter...
:D
 
Tror att byggkraven som gäller är för NYbyggnation EJ TILLbyggnad
Borde stå något om detta i BRL 09
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Tror att byggkraven som gäller är för NYbyggnation EJ TILLbyggnad
Borde stå något om detta i BRL 09
Står inget. Inget jag vet iaf. Tillbyggnad och fritidshus får man bygga hur man vill. Men det dröjer nog inte längre till innan DE ger sig på Fritidshus!
 
Stämmer, gäller för nybyggnation, inget annat. Dock verkar det som att kommunerna kan ställa egna, högre, krav. Planerar att bygga ett fritidshus till sommaren och döm om min förvåning när byggnadsnämnden visat sig ta principbeslut att behandla fritidshus som småhus gällande BBR...vi kommer ha Sveriges mest välisolerade fritidshus vad det verkar..310mm i väggarna...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.